Biografanmeldelse
11. okt. 2023
Kald mig Lucía

Otteårige Lucía (Sofía Otero) er egentlig døbt Aitor og født som dreng, men på en ferie til Baskerlandet begynder det at gå op for hende og hendes mor, at det lange hår ikke bare er en fase. 

Foto | Especies de Abejas

Kald mig Lucía

Overvældende film om en transpiges vækkelse er uden transfober, men selv i en moderne verden kan ingen undslippe kønnets fængsel.

Af Frederik Hoff

Selv om transkønnede voksne langsomt er ved at vinde accept i samfundet, er det for mange langt mere kompliceret at acceptere idéen om transkønnede børn.

For er små børn klar til at vælge deres eget køn? Og er kønnet ikke efterhånden så flydende og frigjort, at den nye generation ikke behøver skifte køn for at være glade?

Estibaliz Urresola Solagurensovervældende debutfilm Kald Mig Lucía har et bud på et svar.

Den otteårige dreng Aitor tager på ferie til Baskerlandet med sin mor og søskende, men ferieparadiset bliver ikke kun et tiltrængt afbræk fra hverdagen. Det bliver også en vækkelsesarena for det lille barn.

Aitor har fået det androgyne kælenavn Coco, som han ikke rigtigt ved, hvad han synes om. Hans hår er langt, og hans bevægelser en tand androgyne for en typisk purk.

Men selv om Aitor ikke selv ved, hvad der sker med ham, behøver publikum ikke stirre særligt længe ind i skuespiltalentet Sofía Oteros øjne, før man forstår, hvad der foregår.

Det er kontroversielt, men også lidt af en genistreg, at Aitor – eller Lucía, som hun siden kalder sig – bliver spillet af en cis-pige.

I de fleste film om kønsovergange spilles transkvinder af mænd og transmænd af kvinder. Men med tydeligt feminine Sofía Otero i rollen føles Lucía ubestrideligt som en pige, længe før karakteren selv har opdaget, at han er en hun.

Transitionen bliver en ustoppelig urkraft, som Lucia må tæmme.

Instruktøren lader sin mindreårige hovedrolleindehaver reagere på omverdenens indtryk med kameraet helt oppe i det ekstremt udtryksfulde ansigt. Resultatet er et antropologisk, Malmros-agtigt blik på et barns udvikling, som kommer tæt på, men aldrig helt ind i det unge sind.

Da en ældre kvinde forveksler Aitor med en pige, kommer et forsigtigt smil frem på barnets ansigt, inden det fordufter, da moren lynhurtigt retter fejlen. Mere skuespil er der ikke brug for, før man forstår, hvor smertelig og ensom Lucías situation er.

Fra hendes halve meter høje perspektiv er det tydeligt, at den kønsneutrale barndom absolut ikke er realiseret endnu.

”Jeg opdrager alle mind børn med, at der ikke findes drengeting og pigeting,” siger Lucias kunstnermor Ane stolt.

Men den pæne attitude skærmer ikke Lucía imod kønsbesatte omklædningsrum i svømmehallen og de tusind spørgende kommentarer til hendes lange hår.

Ane spilles sympatisk af Patricia López Arnaiz, der med sin sødmefulde uro gør karakteren til en næsten lige så famlende skabning som datteren.

Ane kæmper med sin døde fars eftermæle og stridigheder med sin mor, som ikke kan forstå, hvorfor Ane lader sin søn have langt hår. Ingen af dem har den fjerneste anelse om, hvad Lucía går igennem, og deres velmenende fiasko som mor og mormor er skildret forbilledligt realistisk og uden fordømmelse.

Kald mig Lucia er ikke den typiske transfilm om at bryde fri af voldsom undertrykkelse.

Det er en film om en helt almindelig transopvækst, som er svær, også selv om ingen af de voksne er fanatiske transfober. Heller ikke faren, der hen mod slutningen kommer på besøg og går i panik, da Lucia vil til fest i en kjole.

”Han er ikke klar til at tage den beslutning endnu,” råber han, og hvis man ikke havde tilbragt halvanden time i lærerigt selskab med barnet, ville man måske give ham ret.

Lucias vejleder bliver granmosteren Lourdes, spillet med bedøvende tryghed af Ane Gabarain.

Den hekseagtige biavler har roen til at give den opmærksomhed, som Lucia ikke får fra sine forældre og sin mormor. Hun kaster ét blik på Lucia og forstår ligesom publikum med det samme, hvad hun har brug for.

I en særligt smuk scene hjælper hun Lucia med at komme over sin frygt for at bade, som er fasttømret til skammen over hendes fysik.

”En piges tissemand skal være skinnende ren,” siger Lourdes, og pludselig går Lucía smilende i vandet for at vaske sig.

Det kan virke primitivt med al den snak om kønsorganer, men i filmen fungerer det som et børnevenligt alternativ til den voldsomme debat om kønsskifteoperationer, der ofte saboterer al samtale om transkønnede børn.

Lucía er slet ikke i gang med at forholde sig til, om hendes organer skal skiftes ud endnu. Lige nu er det nok, at hendes tissemand er en piges tissemand.

Titel:
Kald mig Lucía

Originaltitel:
20.000 especies de abejas

Land:
Spanien

År:
2023

Instruktør:
Estibaliz Urresola Solaguren

Manuskript:
Estibaliz Urresola Solaguren

Medvirkende:
Sofía Otero, Patricia López Arnaiz, Ane Gabarain

Spilletid:
128 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
12. oktober

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten