Biografanmeldelse
18. juni 2017
Kæmpen
Autistiske Rikard (Christian Andrén) er født med et misdannet hoved og kun ét øje. En af de danske boule-konkurrenter kalder ham ”lille elefantmand". Foto | Garagefilm International

Kæmpen

Johannes Nyholms debutspillefilm er Elefantmanden i velfærdssamfundet: monstrøst rørende, virkelig morsom og gigantisk original.

Af Lars Bukdahl

Det er en fantastisk film, svenske Johannes Nyholm debuterer med.

Kæmpen er helt umulig at forestille sig skabt i Danmark. Ikke fordi, der ikke kunne findes parallelle talenter her til lands, men fordi sådan et talent sgu da ikke ville få lov til at lave sådan en film eller bare en spillefilm overhovedet (tag bare Peter Schønau Fog, der filmatiserer en bestseller-roman hvert tiende år).

For at føje drilleri til spot er de centrale skurke i den sidste, åndeløst spændende fjerdedel af filmen dumme danskere.

Nærmere bestemt to egomaniske boulespillere, som filmens helt, Rikard, og hans boule-partner og trofaste ven, Roland, er oppe imod i finalen i de nordiske mesterskaber (der foregår side om side med de nordiske beachvolley-mesterskaber, hvilket bestemt ikke gør dramatikken – eller komikken – mindre).

Rikard er en ung, autistisk mand med talebesvær og en lille, sammenbøjet krop samt et groft misdannet, nærmest klumpet hoved med kun ét øje.

En af de danske dummernikker kalder ham snerrende for en ”lille elefantmand”, og det kunne akkurat, med en hilsen bagud til David Lynch, være betegnende for en stor del af det umulige, mirakuløse skrummel, som Kæmpen er: Elefantmanden i velfærdssamfundet.

Rikard bor ikke i en stald, hvor han bliver fremvist for penge, men har sit eget værelse på en genuint omsorgsfuld institution for udviklingshæmmede. Alligevel undgår han ikke, når han bevæger sig ud i verden, at blive udsat for hån, chikane og diskrimination, og han bliver på den led en levende humanitets-test.

Ganske som John Merrick i Elefantmanden er Rikards kæreste eje et lille billede af hans smukke mor. Hun døde ikke i barselssengen, men var psykisk skrøbelig, blev efter fødslen ramt af en svær psykose og har siden nægtet at se sin søn.

Filmen følger i et selvstændigt spor moren, der lever isoleret i et værre rod og synger og spiller harmonika for sin papegøje.

Ja, som socialrealisme og visionær fabel er det bevidst totalt patetisk. Ligesom Elefantmanden. Men det er også, modsat Elefantmanden, virkelig morsomt. Særligt i boule-delen, der er befolket med autentiske, inderligt svensk-kiksede boulespillere og gennemsyret af en ægte kærlighed til spillet og spillerne.

Stilen er kornet og pseudo-dokumentarisk. Undtagen i glimtene fra Rikards indre verden, hvor han i kæmpeform tramper rundt i en farvemættet, mytisk verden på jagt efter moren, som flere gange mærker den voldsomme rungen fra kæmpen.

Det er faktisk meget som kæmpernes verden i Spielbergs aldeles umagiske Den store venlige kæmpe, som Kæmpen ellers i enhver henseende er væsensforskellig fra.

Til allersidst fletter alle niveauer og spor sig sammen midt i København, og det er akkurat så monstrøst rørende, som det skal forestille at være.

Selvfølgelig skal vi heller ikke undvære de symbolske fugle, der gennemflakser samtlige Nyholms film – der hidtil har været helt og halvt animerede kortfilm, som det er livsnødvendigt at se enten på YouTube eller Ekkos dvd #18.

Fremfor alt filmene om den lille, nervøse dukkedreng, mockumentaryen om Johannes fanget i dukkedreng-udklædning, silhuet-fablen Drømme fra skoven og det store hit Las Palmas, hvor Nyholms lille datter spiller en fuld og hærgende turist i Spanien.

Så knirkende ømt og mærkeligt det hele.

Kæmpen blev kåret til årets bedste svenske film, men skal vi ikke kalde den for årets bedste skandinaviske film og helt uretmæssigt tage en del af æren for den gigantiske originalitet!

Titel:
Kæmpen

Originaltitel:
Jätten

Land:
Sverige, Danmark

År:
2016

Instruktør:
Johannes Nyholm

Manuskript:
Johannes Nyholm

Medvirkende:
Christian Andrén, Johan Kylén, Anna Bjelkerud

Spilletid:
86 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
29. juni

Premiere

Ekko inviterer med Scanbox og Beofilm til premiere på Kæmpen.

Afholdes torsdag 29. juni kl. 19 i Øst for Paradis i Aarhus.

Q&A efter visningen med instruktør Johannes Nyholm.

Køb billetter til arrangementet her.

Relevante artikler

Ekko-event
09. juni 2017
Årets originale perle

Ekko-event: Årets originale perle

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten