Serieanmeldelse
05. jan. 2021
John Dillermand
John Dillermands alenlange diller volder ham indimellem store problemer, men den kan også gøre fantastiske ting – som at tegne et selvportræt. Foto | DR

John Dillermand

Skal børn virkelig se en mand, der ikke kan styre sin pik? Ja, skriver præst og forfatter Kristian Ditlev Jensen, for John Dillermand er en opbyggelig antihelt og cirka så afseksualiseret, som han kan blive. 

Af Kristian Ditlev Jensen

Instruktøren Jacob Ley er ganske rigtigt søn af tv-personligheden og komponisten Hans Henrik Ley, der regerede i DR’s børneunivers i fra 1966 og frem. 

Men han er også selv instruktør og idéudvikler hos produktionsselskabet Made By Us. Og da han skulle til at underholde sine egne børn, opfandt han en dag karakteren John Dillermand.

John er nu blevet hovedperson i animationsserien af samme navn. Filmene, der er lavet som en blanding af stopmotion og tegninger, er instrueret af Jacob Ley sammen med Tor Fruergaard, som er kendt for Ekko Shortlist-hittet Venus – en dukkefilm om et par, der besøger en swingerklub.

Baggrunden i de fjorten, små historier på bare fem minutter hver er et lille, trygt univers, der ikke er meget større end dem, vi kender fra Vinterbyøster eller Postmand Per.

Visuelt er detaljerigdommen imponerende, men den blandes med noget mere skitseagtigt, når mange af karaktererne for eksempel ikke rigtigt har ansigter. Farveholdningen er domineret af douche farver – sådan lidt retro a la 1970’erne.

Stemningsmæssigt er seriens afsnit søde, sjove, pudsige og originale. De er også både opbyggelige og pædagogiske.

John Dillermand er en moden mand, der er som klippet ud af 1910’erne. Han har maskinklippet sideskilning med pomade. Han har en stribet helkropsbadedragt på. Han har et lille cykelstyr på overlæben.

Derudover er det mest iøjnefaldende ved ham nok, at hans dillermand – altså hans penis – er utroligt lang. Den ser ud til at veksle mellem tre og tyve meter, og den kan have alle længder derimellem. Meget fantasifuldt – og anstændigt – er den iført badedragt og stribet uanset, hvad den laver.

John er en komisk figur, en opbyggelig antihelt. Han er uartig, fræk og modig. Men også bange, en kryster, en kujon, der giver andre skylden.

”Den diller får mig altid i problemer,” siger han. Og Jacob Ley, der selv laver fortællerstemmer på en baggrund af mumlereplikker, lydeffekter og musik, tilføjer: ”Nu må du få styr på den dillermand, du er jo trods alt John Dillermand.”

Problemer er der nok af.

Dilleren bliver bidt – af hunde, slanger og sågar af en gedde – og den fryser fast i en dybfryser, får stød, bliver kørt over, bliver trådt på og ryger i en stor maskine.

Men den kan også fikse mange ting.

Dilleren redder en baby og styrer trafikken, den er som jagthund på en fasanjagt, den redder børn op af havet, og den pynter op til fødselsdag. Den kan nemlig både være labradiller, dillerkopter og dillerlante.

Dilleren slår græs, den hamrer teltpløkker i, den henter vildfarne balloner ned.

Bortset fra en lille forelskelse i naboen Yvonne og så naturligvis Johns lille overskæg, er serien støvsuget for næsten alle kønnede og seksuelle referencer. Det kropslige og erotiske og vulgære fylder faktisk så utroligt lidt, at man bliver mest forbløffet over, at en hunds efterladenskaber direkte kaldes for ”en hundelort” i den ellers anstændige serie.

Den lange penis kan nok bedst forstås som en slags fantasy-element, der fungerer gennem overdrivelse, fjollerier og hittepåsomhed i en slags moderne fabel.

Det er skørt og fordrejet ligesom ænderne med tøj på i Andeby, ligesom Pippi Langstrømpes surreale univers eller som Skipper Skræks forvoksede arme og overnaturlige styrke.

Allerede inden nogen havde set serien, var forargelsen total.

De bornerte forargedes bare over, at serien overhovedet kunne have en diller som hovedperson. Men DR har sådan set allerede for længst lavet fis med både specialklasser, hijab-piger og frækt undertøj i Gepetto News – og Onkel Reje har skejet totalt ud i årevis.

Så kom den feministiske kritik. Skal børn virkelig se en mand, der ikke kan styre sin pik?

Kritikken virker nærmest hysterisk, fordi John, Dillermand inklusive, er cirka så afseksualiseret, som han kan blive. Og ville man faktisk komme med en moralsk kritik, så skulle man nok hellere påpege, at John Dillermand fremstilles som en nar, en antihelt, en regulær idiot – og at mænds seksualitet dermed latterliggøres igennem hans umyndiggjorte og af kvinder konsekvent nedgjorte karakter.

For eksempel bor han stadig som voksen hjemme hos sin rappenskralde af en oldemor – som i øvrigt er et smukt etisk korrektiv til hans løsslupne svaber. Det er nemlig hende, der siger, at ”dilleren hører til i bukserne”.

Så kan de lære det, de små.

Titel:
John Dillermand

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Jacob Ley, Tor Fruergaard

Manuskript:
Jacob Ley, Maria Nyborg Andreassen

Medvirkende:
Jacob Ley

Spilletid:
Fjorten afsnit af fem minutter

Anmeldelse:
Fjorten afsnit

Premiere:
2. januar på DR Ramasjang og DRTV

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten