Serieanmeldelse
04. juli 2017
Joe Tech
Ali Sivandi (Underverden) spiller en af de mange dubiøse mennesker, som Joe Tech (Jonas Bergen Rahmanzadeh) møder på sin småkriminelle vej rundt i København. Foto | Thomas Daneskov

Joe Tech

Ekko Shortlist-vinderen Thomas Daneskov har fiktionaliseret en morsom bamsehælers liv i mockumentary-serie, der er stærkest, når Joe Tech forsimpler livet med gakkede analogier.

Af Jeppe Mørch

Joe Tech – der har det borgerlige navn Jonas Bergen Rahmanzadeh – kan ikke tåle energidrik. Da den joggingstøjsklædte hæler bunder grøn iver på flaske i første afsnit af den nye DR3-serie, kokser han.

Når man har så meget fart på som Joe Tech, har man slet ikke brug for stimulanser!

Serien Joe Tech er instrueret, skrevet, fotograferet og klippet af Thomas Daneskov, som fortjent vandt Ekko Shortlist Awards 2014 med den geniale kortfilm Ud, spring over, ind.

Han fulgte hurtigt op på succesen med den mere flagrende spillefilmdebut Eliten. To film, der med humor og fandenivoldsk overskud turnerer tunge emner, nemlig intimitetsproblemer med far og en alkoholiseret kunstners deroute.

Samme spænding forsøges frembragt denne gang, hvor Thomas Daneskov fiktionaliserer sin gamle ven Joes liv som underverdensentreprenør gennem et mockumentary-greb. Joe Tech skal nemlig snart være far, og det giver gnidninger, når ens lyssky virksomhed ikke ligefrem opererer med afspadsering og barsel.

Men Joe Tech fremstår så herligt mærkværdig, at de nære og normalt så genkendelige temaer som familieforøgelse og parforhold synes langt mindre fængende, end når serien plasker rundt i hovedpersonens tykke ordsovs.

Joe Tech ser alt fra en gakket vinkel, og Joe Tech er ustyrligt skæg, når hovedpersonen giver los med absurde betragtninger. Scenerne fra et parforhold med Anna (Thea Kathrine Rossen) besidder ikke nær samme gennemslagskraft.

At den bizarre side af spændingsfeltet formentlig har interesseret instruktøren mest denne gang, kommer til udtryk i seriens introsekvens, hvor den løjerlige antihelt rider rundt på en sort hest ved stranden til elektronisk musik af Kenton Slash Demon.

Joes far arbejder som grønthandler, og han har en stor, graffiti-overmalet kassevogn, som sønnen får lov at køre varer rundt i. Far kender dog kun til frugt og grønt – ikke til tyvekosterne, der også skubbes rundt.

Det er på kuglesædet bag rattet, at Joe reflekterer over livet, og utallige citater kunne fremhæves som eksempler på den hyggelige galskab.

Udsigten til den nyfødte irriterer Joe Tech, for han frygter, at purken vil trække ham langt ned i tempo. Løvefar på løvesavannen tager ikke på barsel, konstaterer Joe.

Alt leveres med en barnagtig uskyld, der får Joe Tech til at fremstå som en rar hælerbamse, der kører på røverhistorier, og sådan lykkes det Thomas Daneskov og hans hovedperson at kreere en sympatisk figur på den forkerte side af loven.

I hvert af de fire første afsnit samler Joe Tech en tvivlsom type op i vognen, og sammen tager de ud på en dubiøs køretur. Den gode hælerchauffør kerer sig ikke om, hvad der skal flyttes.

Daneskov optræder i glimt som personen bag kameraet, som da han stikker hånden frem for at kæle en hund. Med mange klip og ufokuserede billeder, når det skal gå rigtig tjept, fremmaner den unge instruktør dygtigt en fornemmelse af konstant at løbe i hælene på Joe Tech i en uoverskuelig hverdag.

Desværre lærer vi aldrig rigtigt Joe Techs kunder at kende, og flere af dem, han samler op, kommer til at ligne hinanden i samme pothoved-karikatur. Derfor er Joe Tech sjovest, når hovedpersonen sidder alene og tænker højt.

Tredje afsnit bibringer serien en større tyngde, da Joe bliver sat til at smugle mennesker af kød og blod. De er fra Syrien, uden at der indgydes politiske overtoner af den grund. I stedet bliver det en måde at fremmane den kommende fars mere menneskelige side i den kriminelle underskov, når en af syrerne er baby.

Under indbrud er Joe Tech også mere interesseret i bananer og naanbrød, og sådan gør man en skælmsk særling venligtsindet. Så kan alle os med en forkærlighed for slackere grine med Joe Tech, hver gang tilværelsen forsimples i snurrige analogier:

”Min sjæl er en rose, der har stået i det samme vand for lang tid. Den kan holde sig i live, men hold kæft hvor begynder det at lugte.”

Titel:
Joe Tech

Land:
Danmark

År:
2017

Serieskaber:
Thomas Daneskov

Medvirkende:
Jonas Bergen Rahmanzadeh, Thea Kathrine Rossen, Ali Sivandi, Misha Pavlovski Andresen

Spilletid:
Otte afsnit af 18 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
5. juli på DR3

Relevante artikler

Interview
27. nov. 2015
Stadig fuld fart på kometen

Stadig fuld fart på kometen

Interview
17. apr. 2015
”Filmen er ikke blevet grim nok”

”Filmen er ikke blevet grim nok”

Cph Pix
09. apr. 2015
Eliten

Eliten

Interview
10. sep. 2013
Dansk kortfilms nye komet

Shortlist: Dansk kortfilms nye komet

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten