Biografanmeldelse
29. okt. 2025
Jeg tror jeg elsker dig

Laura Drasbæk spiller Lone, som lever i et ekstremt voldeligt ægteskab med Jørgen (Johannes Nymark), og parret er baseret på instruktøren Silas Holsts virkelige forældre. 

Foto | Thomas Paul Lund

Jeg tror jeg elsker dig

Silas Holst spillefilmdebuterer stærkt med velspillet, monstrøst og ekstremt personligt drama om traumerne fra sin psykopatiske far.

Af Frederik Hoff

Den fremragende første sekvens i Jeg tror jeg elsker dig er ren horror, taget direkte ud af knolden på sin hovedskaber, instruktør og manuskriptforfatter Silas Holst.

Juleaften 1989. Den lille dreng Anders åbner døren fra sit børneværelse og ser noget, der ud fra reaktionen at dømme må være en apokalyptisk scene.

Hvad ser han?

Filmen spoler få timer tilbage. Anders, storebror Allan og forældrene Lone og Jørgen får besøg af den pukkelryggede til flæskesteg og familiehygge. Det er så festligt og fjollet, som det skal være, men et eller andet får nakkehårene til at rejse sig.

Vi mærker det først i Turkman Souljahs smånervøse musik og Rob Davidssons traumatiserede lyddesign. Så ser vi det i Lise Baastrups forfærdede ansigt som mosteren, der betragter sin søster Lone. Endelig ses kilden til frygten, da Lones mand Jørgen får et isnende blik i øjnene, fordi der ikke er købt agurkesalat.

En tåkrummende gaveseance og en halvkåd omgang pardans til julepop senere er gæsterne sendt hjem og børnene lagt i seng. Værtsparret bliver enige om, at det var en hyggelig juleaften.

”Bare ærgerligt, at det skulle blive ødelagt,” hvisker Jørgen i Lones øre og slår med ét over i et chokerende blodigt angreb på sin hustru med knytnæver, spark og en dør, der smækkes i hovedet på hende.

Døren til børneværelset glider op. Lille Anders ser verden styrte i grus, mens hans mor – indsmurt i blod – kravler hen, sætter den nye walkman på hans ører og lukker ham inde i stilheden.

Den kendte danser og musicalstjerne Silas Holst spillefilmdebuterer med manuskriptforfatter Yusuf Othman og medinstruktør Brian Sean Tange ved sin side. Resultatet er en gribende og ekstrem personlig fortælling.

Silas Holst filmatiserer ikke bare historien om sin families kamp med den psykopatiske far, som døde i 2023 – navnene er ændret, og der er dramatiseret, men meget er taget fra egne minder. Han har også castet eksmanden Johannes Nymark som sin far, deres søn Bob som sig selv og den tidligere dansepartner fra Vild med dans,Laura Drasbæk, som sin mor.

Titlen lægger op til et kvalmt privat hosteanfald, men filmen er tværtimod en vedkommende fortælling, drevet af en smittende vrede og med hovedofferet i fokus.

Laura Drasbæk er tragisk vidunderlig som den sødmefulde og alt for tålmodige boksebold Lone. Med små tics og skrækreaktioner på mandens mindste håndbevægelser – forstærket af det aktive lyddesign – gør hun scenerne med Jørgen endnu mere uhyggelige.

Silas Holst har valgt at male sin filmfar som et decideret monster, måske en tand for umenneskelig, selv om Johannes Nymark også formår at vise usikkerheden, der driver værket.

Det debuterende instruktørpar skal have stor ros for personinstruktionen. Filmen er gennemført velspillet.

Lise Baastrup er suveræn i birollen som moster og danseskolelærer. Det animerede komikeransigt bliver til smertelig tough love og indignation, når hun igen og igen ser sin søster med sår i ansigtet.

Lisbet Dahl er mormoren, der med en spids replik giver et indblik i den psykologi, som Lone er opvokset med, og som har gjort hende i stand til at udholde helvedet.

”Der er iskoldt på toppen, men når du først er der, kan du købe en pels. Så ved du det,” siger mormoren.

Lone får faktisk en pels, men alle kan se, at hun må væk fra Jørgen. Midt i dramaet kulminerer det i en befriende, om end lidt kluntet scene, hvor flammer og mere vold åbner porten for familiens flugt.

Det er effektivt at se Anders’ spirende forelskelse i dans falde i baggrunden, mens morens store drama udspiller sig. Man fornemmer instruktørens skam over alt det, han ikke lagde mærke til, mens han havde travlt med at være barn. Og samtidig vreden over de ting, han alligevel så.

Sidste del af filmen, som foregår i starten af 00’erne, er en godt tænkt, men knap så elegant meditation over, hvordan børn husker traumatiske oplevelser senere i livet.

De nu voksne Anders og Allan og deres komplicerede forhold til faren træder i forgrunden, og mod slutningen bliver historien lidt forhastet og overfortalt.

Dog mister Jeg tror jeg elsker dig aldrig sin nerve.

Hele vejen igennem lykkes fotografen Sebastian Stigsby med skift mellem småklaustrofobiske nærbilleder og brede indstillinger, der giver plads til Sune Wildau Hansens production design, fyldt med detaljer fra mindernes mørkeste dyb.

Titel:
Jeg tror jeg elsker dig

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Silas Holst, Brian Sean Tange

Manuskript:
Yusuf Othman, Silas Holst

Medvirkende:
Laura Drasbæk, Johannes Nymark, Lise Baastrup, Vicki Berlin Silas Holst, Lisbet Dahl, Albert Harson, Bob Nymark Holst

Spilletid:
94 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
30. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
15. sep. 2025
Hood

Hood

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten