Biografanmeldelse
03. mar. 2015
Jeg er stadig Alice
Julianne Moore behersker tilsyneladende hver eneste muskel i sit ansigt. Med mikroskopiske justeringer fremmaner hun barnlige træk hos den modne, Alzheimers-ramte Alice. Foto | JoJo Wilden

Jeg er stadig Alice

Oscar-vinderen Julianne Moore lader os mærke Alzheimers’ klamme hånd på egen krop i en befriende usentimental film, der lider af mild berøringsangst.

Af Freya Bjørnlund

”Jeg ville ønske, jeg havde kræft. Så ville jeg ikke skamme mig sådan,” siger Alice Howland.

Hun ligner med svigersønnens ord knapt en på 40, men kort efter sin 50 års fødselsdag får hun konstateret tidlig Alzheimers. Sygdommen æder hendes ordforråd, og deri ligger Alices stolthed.

Ud over at være en smuk, veltrænet, hengiven hustru og kærlig mor til tre er hun professor i lingvistik. Og da hun begynder at miste grebet om navneordene i sine sætninger, ved hun, at hun er ved at miste sig selv.

Jeg er stadig Alice er det tætteste, man kommer på at opleve denne angstfyldte proces – at miste sig selv – på egen krop.

Filmen er baseret på neurologen Lisa Genovas bestsellerroman Still Alice fra 2007, som vakte genklang hos instruktør/manuskript­-ægteparret Richard Glatzer og Wash Westmoreland.

Glatzer lider af amyotrofisk lateral sklerose (ALS), der langsomt lammer alle kroppens muskler. Og sammen med sin mand skrev og instruerede han filmen ved hjælp af en Ipad, som kunne læse de sætninger op, han indtastede – først med fingrene, siden med sin højre tå.

Instruktørerne har både første­ og andenhåndserfaring med en sygdom, der hæmmer kommunikationsevnen. Men her vælger de et fascinerende, smalt fokus, hvor sygdommen altid opleves gennem Alices øjne. Og det gør de befriende usentimentalt.

Alice bider tænderne sammen og håndterer katastrofen med en videnskabsmands rationale: Hun laver hjernegymnastik med krydsord og selvopfundne hukommelsestests. Og når hun ikke længere kan besvare sine egne spørgsmål som: ”Hvad hedder min ældste datter?” planlægger hun at bunde pilleglaset, der er gemt væk i kommoden.

Instruktørerne famler desværre efter et filmisk udtryk for, når klappen går ned for Alice. At lade billedet sløre i baggrunden og strygere file ildevarslende på soundtracket, er ikke den mest inspirerede løsning.

Det var det til gengæld at caste Julianne Moore. Titelrollen har netop affødt hendes første Oscar-sejr.

Faktisk leverer hun ikke en typisk eksalteret, tårevædet og himmelvendt Oscar-­performance, men vender i stedet energien indad i en kraftpræstation af tilbageholdt dødsangst og livslyst. Det er ikke store armbevægelser, men små ansigtsmuskler, der afslører, at den midaldrende kvinde går i barndom.

Alec Baldwin tør vise sprækker af selviskhed i rollen som Alices trofaste, godmodige akademikermand. Og da det viser sig, at morens sygdom er arvelig, gynger familiedynamikken faretruende og interessant mellem Kate Bosworths snusfornuftige advokat­storesøster og Kristen Stewarts slacker-­lillesøster.

Instruktørerne virker forhippet på at undgå tv­filmens melodramatiske disease-of-the-week-­faldgrube. Og det lykkes overbevisende i en sagte, gribende film, der også gør plads til lyse momenter.

Men nogle scener virker underligt afstumpede.

De stopper netop dér, hvor det trækker op til voldsomme følelser, som om de ikke blot er bange for melodramaet, men også hr. Alzheimers grimme ansigt, der kunne skræmme tilskuere – og eventuelle donorer – væk fra en god sag.

For Alice er en meget pæn dame, hun har en pæn familie, som tager det hele meget pænt. Men Alzheimers er ikke en pæn sygdom. Faktisk er personlighedsændringer i en aggressiv og ondskabsfuld retning ganske almindelige.

I et helt andet sygdomsforløb viser Michael Haneke i Amour, at skønhed, grimhed og store følelser kan sameksistere med største naturlighed under livets sidste krampetrækninger.

I Jeg er stadig Alice er det, som om filmen – i modsætning til sin hovedperson – vægrer sig ved at indse, at Alzheimers gerne ender med, at nogen siger: ”Nu er hun ikke sig selv længere.”

Titel:
Jeg er stadig Alice

Originaltitel:
Still Alice

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Richard Glatzer, Wash Westmoreland

Manuskript:
Richard Glatzer, Wash Westmoreland

Medvirkende:
Julianne Moore, Alec Baldwin, Kristen Stewart, Kate Bosworth, Hunter Parrish

Spilletid:
101 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
5. Marts 2015

Relevante artikler

Top 10
26. feb. 2015
Demens på film

Top 10: Demens på film

Oscar 2015
23. feb. 2015
De politiske talers år

Oscar: De politiske talers år

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. maj 2020
Normale mennesker

Normale mennesker

Biografanmeldelse
03. okt. 2017
QEDA

QEDA

Biografanmeldelse
11. maj 2017
I familiens skød

I familiens skød

Biografanmeldelse
01. mar. 2017
Mesteren

Mesteren

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten