Biografanmeldelse
26. aug. 2015
Jeg er Ingrid
Gudesmukke Ingrid Bergman var den naturlige stjerne – hende uden makeup. Foto | Chimney

Jeg er Ingrid

Portrætfilmen om Ingrid Bergman er lige så nærværende og kompromisløs som hovedpersonen, der demonstrerede, at også kvinder kan følge deres kald.

Af Michael Bo

Der er ingen ende på lyksalighederne i Stig Björkmans nye portrætfilm om Ingrid Bergman (1915-82).

Ingrid Bergman in Her Own Words, hedder den på engelsk, og den baserer sig på hendes egne ord, hundreder af breve fra 1927 og frem,utallige privatoptagelser, billeder og smalfilm, vidnesbyrd fra Bergmansfire børn og et par fyndige, præcisekarakteristikker fra kollegaer.

Björkman er ikke duperet over noget, han er ingen starfucker, helt enestående inden for den biografiske dokumentar. Han har en vinkel på stoffet, og han går direkte efter guldet. Ingen kendisser er blevet bedt om at sige sødladne ligegyldigheder om Bergman, og vi bliver ikke forevist bare ét banalt, fortærsket billede fra de store film.

Om det så er den mest udbredte syge i tidens dokumentarfilm, undviger Stig Björkman den stædigt. De nye interviews er filmet i bredformat, men de gamle klip beholder deres oprindelige ratio i stedet for at blive strakt uklædeligt ud ved livet.

Fortællingen begynder med en trettenårig Ingrids dagbogsoptegnelser om farens død, springer frem til turen over Atlanten ti år senere, da bigtime-produceren David O. Selznick kaldte, og klipper dernæst tilbage til Bergmans begyndelse som statist på film og på scenen.

Det er bevægende at få øje på Bergman bagest i en kø af statister i hendes første film. I 1936 lyder et notat: ”Der er gået et rygte om, at jeg er det største talent i dag. Mine skolekammerater har intet at lave, og mig slås de om som kannibaler. Det er helt skræmmende at tænke på.”

Hun arbejder kort i Berlin i 1938, og på hendes egne farvefilm og billeder ser vi smilende, vinkende Hitlerjugends på march i ubegribeligt korte bukser. Vi ser hende forbrændt af solen i Cannes i 1938 og lænet i blomstret sommerkjole over sin bil et sted i Tyskland, mens SS-tropper passerer forbi.

Fra Hollywood bringer dokumentaren hendes første prøvefilm. En ung, sexet, smilende, forventningsfuld Ingrid, som bare sidder der i et minut eller to og lader kameraet vænne sig til hende. Hun sidder i sine egne tanker, bevæger hovedet lidt på skrømt, holder et smil tilbage, indtil hun ikke kan mere. Stjerneappeal, der ikke kunne holdes tilbage. Den scene alene er hele filmen værd.

Alle Ingrids fire børn medvirker i Björkmans film. Den ældste, Pia, fik hun som ung med sin svenske hjernekirurg, som hun elskede, men sjældent var sammen med, fordi hun havde travlt med karrieren. Pia er filmet alene, mens de tre børn, som hun fik med italienske Roberto Rossellini, er filmet sammen – et flot, filmisk valg

Affæren, graviditeten og siden ægteskabet med Rossellini var en af tidens store skandaler. En senator fordømte hende og proklamerede, at op af asken fra Ingrid Bergmans karriere ”vil rejse sig et nyt og bedre Hollywood”.

Hun forlod sin svenske datter for at bosætte sig i Italien, fik tre små Rossellini’er, men indså, at selv om hun var tiltrukket af Rossellinis improviserede, mere rå stil, egnede hendes talent sig ikke til det.

Hun forlader endnu en gang sine børn og møder en svensk teaterproducent, som hun flytter sammen med i Paris, og en rød tråd i filmen er, at det er hendes behov for at udvikle sig kunstnerisk, der gang på gang får hende til at bryde op med, hvad der måtte opstå af personlige ofre i kølvandet.

At hun insisterede på sine egne personlige valg.

Hendes børn er frustrerede. Også i dag, 33 år efter deres mors død, men ikke bitre. ”Hun var simpelthen for sjov at være sammen med. Vi ønsker bare, at vi havde fået mere af hende.”

Hun var ”den naturlige stjerne”, hende uden makeup. Hun var vel ikke feminist på nogen moderne måde, men via sit eksempel demonstrerede hun, at begge køn har lige god ret til at følge deres inklination.

Titel:
Jeg er Ingrid

Originaltitel:
Jag är Ingrid

Land:
Sverige

År:
2015

Instruktør:
Stig Björkman

Manuskript:
Stig Björkman, Dominika Daubenbüchel, Stina Gardell

Medvirkende:
Isabella Rossellini, Pia Lindström, Liv Ullmann, Sigourney Weaver, Alicia Vikander

Spilletid:
115 min.

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
27. august

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten