Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Man tror på George Clooneys bekræftelsessyge Hollywood-skuespiller (tv.), men det er Adam Sandlers sårbare manager, der kryber ind under huden.

Foto | Pascal Pictures

Jay Kelly

Noah Baumbach balancerer mellem satire over show­business og en refleksion over virkeligheden. Hvem er vi, når kameraet slukkes?

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Hollywood har en lang tradition for at hylde sig selv, og da Jay Kelly starter med et ti minutter langt, ubrudt kranskud fra sidste scene af en filmoptagelse, bliver man imponeret og bekymret i lige mål. 

Kameraet svæver rundt på settet, hvor assistenter og agenter vrimler forbi, mens George Clooney i hovedrollen sætter sig til rette ved en lygtepæl med filmblod under blazerjakken og leverer en dybfølt monolog, mens hans karakter dør en tragisk død. 

Det er Hollywood for fulde violiner og et ironiserende bud på den slags film, der har gjort hovedpersonen Jay Kelly til internationalt allemandseje. 

Det er også instruktørblær, der ligger fjernt fra Noah Baumbachs skarpsynede familiedramaer og nærmere hans seneste film, den forvoksede og dødsneurotiske Hvid støj. Man mærker tydeligt, at Netflix igen har givet den tidligere independent-instruktør et budget, man kan slå sig på, men Jay Kelly er bedre tilpasset hans styrke som instruktør. 

I sine bedste film – The Squid and the Whale, Frances Ha og mesterværket Marriage Story, der handler om et forlist ægteskabs vraggods af vrede og afmagt – skildrer han morsomt skrøbelige menneskers behov for omsorg og egopleje. 

Det gør han også her. 

Jay er egentlig for selvoptaget til at indse, hvor selvoptaget han er. Men virkeligheden slår hul igennem, da han til sin fallerede læremesters begravelse støder på den gamle skuespilven Tim (Billy Crudup). 

Tim beskylder Jay for at have stjålet hans gennembrud og udfordrer ham til nævekamp. Morgenen efter takker Jay pludselig ja til den ærespris fra en italiensk festival, han ellers på det kraftigste havde frabedt sig. Han benytter anledningen til at crashe sin yngste datters sidste Europa-rejse, før hun flyver fra reden. 

Som det selvfølgeligste tager Jay hele sit hof med sig: manager, publicist, stylist og en håndfuld andre oppassere. De er alle strengt nødvendige for at overbevise både ham og omverdenen om, at han er den guttermand, han giver sig ud for at være. 

Jay Kelly står i skyggen af utallige showbiz-film, som Fellinis og måske særligt Woody Allens Stardust Memories, som handler om en succesrig filmskaber på vej til at modtage en ærespris og samtidig på rejse tilbage i hukommelsen. 

Ombord på et bumletog fra Paris til Toscana skifter Jay kupé og træder direkte ind i sine minder i fantasifulde scener, hvor hans ældre ”jeg” betragter det yngre. 

Manuskriptet, som Noah Baumbach har skrevet sammen med skuespilleren Emily Mortimer, er ikke diskret. Til gengæld er det effektivt. 

I en dramatisk togscene stjæler en cyklist (den tyske stjerne Lars Eidinger) en ældre dames taske, og Jay kaster sig resolut i hælene på ham, mens de øvrige passagerer blot måbende står og filmer med deres telefoner.

Scenen spidser filmens tema til: Hvem og hvad vi spejler os i, og hvordan kameraet – uanset om det er monteret på en kran eller gemt i en smartphone – forfladiger virkeligheden. 

Jay Kelly leger med George Clooneys persona på en måde, der minder om den stjernebehandling, Robert Redford fik i sin sidste film, Den sidste gentleman. Men Noah Baumbachs film er allermest rørende, når den zoomer ud og skildrer de mere eller mindre selvopofrende sjæle, som holder den skrøbelige Jay oppe. 

Adam Sandler leverer en af sine bedste præstationer til dato som manageren Ron, der slår knuder på sig selv og sylter sin familie for at være ven, fixer og sjælesørger for klienterne – med den tragiske forventning om, at forholdet er gensidigt. 

”Han betyder mere for os, end vi betyder for ham,” formaner den udkørte publicist, der er Rons ekskæreste og spilles bittert af Laura Dern. 

George Clooney er charmant og uforfængelig, så man køber hans bekræftelsessyge alter ego. Men det er Adam Sandlers sårbare ømhed, når han tegner Jays hvide hår sorte med en sprittusch, der virkelig bliver hængende.

Titel:
Jay Kelly

Land:
USA, Storbritannien, Italien

År:
2025

Instruktør:
Noah Baumbach

Manuskript:
Noah Baumbach, Emily Mortimer

Medvirkende:
George Clooney, Adam Sandler, Laura Dern, Isla Fisher, Billy Crudup

Spilletid:
132 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
20. november

Relevante artikler

venedig 2025
01. sep. 2025
Højdepunkter og en skuffelse i Venedig

Højdepunkter og en skuffelse i Venedig

venedig 2025
29. aug. 2025
George Clooney er forkølet

George Clooney er forkølet

Biografanmeldelse
04. dec. 2022
Hvid støj

Hvid støj

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

festivalanmeldelse
04. sep. 2025
The Voice of Hind Rajab

The Voice of Hind Rajab

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten