Biografanmeldelse
28. juli 2016
Jason Bourne
Matt Damon optræder igen i rollen som CIA-agenten Jason Bourne efter at have siddet over i spin-off-filmen The Bourne Legacy fra 2012. Foto | Jasin Boland

Jason Bourne

Det klæder Bourne, at Matt Damon er blevet ældre, men fjerde film i serien er rodet, og instruktøren Paul Greengrass overdriver sin hyperaktive stil.

Af Flemming Kaspersen

Robert Ludlums klassiske spionroman The Bourne Identity (1980) blev første gang filmatiseret i 1988 som en tv-serie med Richard Chamberlain. Men det var med Doug Limans muskuløse filmversion fra 2002, at grunden for alvor blev lagt til den vigtigste nyere amerikanske agent-franchise ved siden af Mission: Impossible.

Tre Bourne-film blev det i første omgang til med Matt Damon i titelrollen. Derefter kom The Bourne Legacy (2012), en spin-off uden Damon og Bourne. En sequel er på vej.

Nu er Damon tilbage, og med sig har han den britiske instruktør Paul Greengrass, der med The Bourne Supremacy og The Bourne Ultimatum lavede to stilsættende nyklassikere båret af rastløst kameraarbejde og klipning, overvågningsparanoia og solid, fåmælt karisma fra Matt Damon.

Den nye film starter noget tungt med klassisk spionfilm-globetrotteri – fra CIA-hovedkvarteret i USA til en hacker-fabrik i Island til en lejlighed i Paris til en slags fight club i Grækenland, hvor en samvittighedsplaget Jason Bourne ernærer sig som masochistisk fribokser.

De første 40 minutter af filmen er selvhøjtidelige, rodede og ikke særligt spændende.

Matt Damons Bourne lider, hans gamle kollega Nicky (Julia Stiles) hacker løs, CIA-chefen (Tommy Lee Jones) er brysk og knortet, den unge CIA-agent Heather (Alicia Vikander) er smuk og ambitiøs, mens Vincent Cassel er brutal som filmens skurk.

Det er meget alvorligt. Alle taler det dér Hollywood-agtigt hemmelige agent-sprog, som ingen vist taler i virkeligheden.

Bourne ønsker at finde ud af, hvem der slog hans far ihjel. CIA ønsker at få fat på Bourne. Vincent Cassels lejemorder ønsker at dræbe ham. En Mark Zuckerberg-agtig social media-guru truer med at afsløre sit samarbejde med CIA og kommer derved i livsfare. Plottet er simpelt og kompliceret på samme tid.

Ligesom de foregående film rummer Jason Bourne en række velkoreograferede og elementært spændende action-sekvenser. Desværre er den første store actionscene i den nye film et kedsommeligt og langt rodsammen, hvor Bourne ræser på motorcykel rundt i Athens gader midt under en kaotisk demonstration. Greengrass og hans fotograf Barry Ackroyd (som også er Ken Loach’ faste fotograf) forvilder sig ud i et vildnis af spastiske panoreringer, zooms og hektisk krydsklipning.

Filmen lider under Greengrass’ hyperaktive stil, der er blevet så fragmenteret, at der ofte mangler det afgørende rumlige overblik. Han nærmer sig salig Tony Scott i forvandlingen af actiongenren til næsten abstrakte lyd- og billedkollager.

På den anden side passer stilen godt til filmens temaer.

Hvor de tre første film tog udgangspunkt i Robert Ludlums romantrilogi, er denne skrevet af Greengrass og hans klipper, Christopher Rouse. Jason Bourne har ikke Ludlums stramme agentplot, men synes bygget op omkring en lang liste af tidens hashtags. Her er finanskrise-demonstrationer, hacking, CIA-kontrol, sociale medier som masseovervågning, generationsopgør og daddy issues, hævn og modhævn, ambitiøse kvinder i en brutal mandeverden etc.

Filmen bliver bedre, som den skrider frem. Bedst er det sidste set piece – et planlagt snigmord i Las Vegas, der udvikler sig til en herligt destruktiv biljagt, som vil gøre Fast & Furious-skaberne misundelige.

Det er godt at se Matt Damon som Bourne igen. Han er blevet ældre, og det klæder karakteren. Smerten ved de onde ting, han har begået, står tegnet i ansigtet.

Desværre levner Greengrass’ stilistiske badutspring ikke megen plads til persontegningen eller Bournes motivationer. Har man ikke set de tre første film, må man nøjes med et klodset flashback til et møde mellem unge Bourne og hans far, som kort efter bliver dræbt. Midaldrende dreng vil hævne far. Dybere er psykologien ikke.

Titel:
Jason Bourne

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Paul Greengrass

Medvirkende:
Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles

Spilletid:
123 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
28. juli

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten