festivalanmeldelse
26. jan. 2025
It’s Never Over, Jeff Buckley

Jeff Buckley var en eksperimenterende ener, der blandede rock og folk-musik, men også et skrøbeligt menneske, der havde svært ved at tackle berømmelsen.

Foto | Disarming Films

It’s Never Over, Jeff Buckley

Dokumentar om den afdøde musiker Jeff Buckley er en dybt empatisk skildring af en stor kunstner og viser, hvad stjernestatus gør ved et følsomt menneske.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Nogle musikstjerner brænder så stærkt, at de går op i flammer. 

Den historie har man hørt før, og hvis man ellers husker andet om Jeff Buckley, end at han lavede et af historiens bedste covers med sin version af Leonard Cohens Hallelujah, er det formentlig hans kometkarriere og tragiske druknedød i en alder af kun 30 år i 1997. 

Amy Bergs ømme dokumentar It’s Never Over, Jeff Buckley rokker ikke for alvor ved historien, men filmen nuancerer billedet med en moden forståelse for, hvad stjernestatus gør ved et følsomt – og sårbart – menneske. 

Filmen, der har skuespilleren Brad Pitt som executive producer, tegner for så vidt inden for rammen af det klassiske stjerneportræt.

Indledningsvis opsummeres Jeff Buckleys liv, talent og betydning. Hans opvækst med en enlig, ung og uansvarlig mor i Anaheim i Californien, efter at hans far Tim Buckley rejste bort for at dyrke musikken.

Jeff nåede kun at tilbringe en uge med sin far, der levede et hårdt stjerneliv og døde af en heroinoverdosis i en alder af 28. Et tidligt tab, der gav den unge dreng  livslange ar på sjælen.

Dokumentaren fortæller om Jeff Buckleys vilde kamæleonvokal, der kunne ramme hvad som helst over fire oktaver, og som han snoede og strakte til det yderste uden at tabe styrke eller klang. 

Og så hans status som en overset, eksperimenterende ener i sit amerikanske hjemland. Han blandede rock og folk-musik, skønsang og sjælesmerte, på et tidspunkt, hvor grungebølgen fik unge amerikanere til at søge mod det rå og upolerede. 

”Han passede ikke godt ind i de tolv forskellige genrer, radioerne kunne finde ud af at spille,” hører vi. 

Alligevel satte han sit tydelige præg på musikhistorien og blev kultdyrket allerede i sin samtid af musikere som Radiohead, Soundgarden og David Bowie, der kaldte hans eneste studiealbum, Grace (1994), for det bedste nogensinde. 

Det er store ord, som Amy Berg heldigvis ikke spilder hele filmen på at kvalificere, selv om hun tydeligvis er benovet over Jeff Buckleys nærmest instinktive forståelse for musik. 

”Første gang jeg hørte Jeff synge, var da han lå i krybben og nynnede med på radioen,” siger hans mor Mary i et af filmens mange talking heads-interviews, der også indbefatter nogle af hans tidligere kærester. Der var altid gang i radioen eller en plade på anlægget i hjemmet, så musik blev hans måde at forstå verden, længe før det blev til en karriere. 

Den forskel forstår Amy Berg til fulde. I hjemmevideoer og koncertoptagelser viser hun hans utrolige evne til at efterligne sine idoler og dermed tale deres sprog. 

Som barn klatrede Jeff op på højttalerne, når hans stedfar spillede Led Zeppelin højt nok til, at hele gaden kunne høre det. Under Glastonbury-festivalen i 1995 kravlede han selvmorderisk op på stilladset over scenen, mens de gav koncert, så han igen kunne lytte med hele kroppen. 

Gennemgående mærker man en søgende ung mand på jagt efter tryghed snarere end den succes, han længe holdt stangen som kompromisløs bohememusiker i New York. Da han endelig indgik en pladekontrakt med Columbia Records, fik han kunstnerisk kontrol og fuld opbakning fra pladestudiet. 

Grace er en klassiker, der vidner om en musikalsk begavelse langt ud over det sædvanlige. Hen over velvalgte musikalske pluk fra hans karriere illustrerer instruktøren Jeff Buckleys tankeproces med frenetisk klipning og animationer et sted mellem skolehæftekruseduller og lokkende neonskilte. 

Det nørdede mobbeoffer, der fejlfrit kunne gengive Édith Piaf, Nina Simone og den pakistanske sanger Nusrat Fateh Ali Khan, udviklede sig til en smuk og sexet rockstjerne. 

Filmen fanger mislydene midt i succesen. 

Hans sprælskhed og tendens til at trække følehornene katatonisk tilbage. Hans selvbebrejdelse og hang til dulmemidler, hvad enten det er sex, sprut eller stoffer. Og hans morbide fatalisme, der bliver stadig mere udtalt, som forventningspresset stiger, og berømmelsen får ham til at føle sig fremmedgjort fra sig selv. 

Jeff Buckley uddrev sine dæmoner i sine sangtekster, men han fik aldrig sit urolige sind helt under kontrol. Da han døde, skyldtes det hverken stoffer eller alkohol, men en pludselig indskydelse om at tage en svømmetur fuldt påklædt i Wolf River Harbor nær Memphis. 

Strømmen fik fat på tøjet og trak ham med sig. 

Hvad ville en psykolog kalde sådan en personlighed? Jeff Buckley mente selv, at han var maniodepressiv, som i dag går under navnet ”bipolar lidelse”. Amy Berg gør det klart, at hvis han tids nok var kommet i behandling, kunne han have været her endnu. 

It’s Never Over, Jeff Buckley er både en udredning og et helteportræt, men først og fremmest en dybt empatisk skildring af en stor kunstner og det store aftryk, han trods alt nåede at sætte i verden.

Titel:
It’s Never Over, Jeff Buckley 

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Amy Berg

Medvirkende:
Jeff Buckley, Mary Guilbert, Rebecca Moore, Joan Wasser

Spilletid:
106 minutter

Premiere:
24. januar på Sundance-festivalen og 26. marts på Cph:Dox.

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Sundance-festivalen i Utah.

Assisterende redaktør for Ekko.

Sundance blev grundlagt i 1978 og er den største independent-festival i USA.

Som eneste danske medie dækker Ekko festivalen.

Løber fra 23 januar til 2. februar.

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten