Streaminganmeldelse
14. dec. 2016
Into the Inferno
Werner Herzog stoiske ansigt lader sig aldrig forskrække. Heller ikke, når der skvulper lava op fra de aktive vulkaner. Peter Zeitlinger

Into the Inferno

Werner Herzog sætter igen fokus på det lille menneske i den store natur i dokumentar, der byder på grandiose billeder af jordoverfladens mytiske sprækker.

Af Jeppe Mørch

Werner Herzog har – skarpt forfulgt af Jørgen Leth og Laurie Anderson – verdens bedste fortællerstemme.

Den er hæs og rå, og når Herzog taler engelsk, kan man bestemt høre, han er født i München. Der kunne være noget Hollywood-skurkagtig over den, hvis ikke det var, fordi den tyske mesterinstruktør formår at skabe en fængslende og behagelig stemning med sine kontemplative betragtninger om mennesket, naturen og alt derimellem.

I Into the Inferno beretter den magiske stemme om aktive vulkaner rundt om på planeten. Emnet er dragende, og det giver bjergtagende billeder. Men Herzog er ikke ene om taletiden denne gang.

Filmen er lavet i samarbejde med vulkanolog Clive Oppenheimer fra universitetet i Cambridge, og Oppenheimer får tildelt store mængder skærmtid. Hans faglige dygtighed skal der ikke herske den mindste tvivl om, men han taber naturligvis karismakonkurrencen med sin tyske vulkanven.

Vulkanologen taler til geografinørder, der ikke behøver at google, når de hører udtryk som obsidian, pyroklastiske strømme og hominidfossiler.

Derfor kan dele af Into the Inferno også føles en kende tør og akademisk. Heldigvis byder dokumentaren dog også på fuldstændigt vidunderlige, grandiose billeder af jordoverfladens mytiske sprækker.

Billederne havde taget sig bedst ud på et biograflærred, men filmen har fået premiere på Netflix.

Vi starter i øgruppen Vanuatu i Stillehavet. Her lever stammefolk med truslen om, at områdets vulkaner pludselig kan gå i udbrud. Høvdingen Mael Moses sætter ord på lokalbefolkningens religiøse forhold til de farlige kratere:

”Lavaen udtrykker den vrede, djævlene føler.”

Dokumentaren undgår at udpege ham som en rudimentær stakkel. Vi ser derimod den rasende, røde lava, der sprutter fra sprækker i klipperne, mens opera af Verdi og Wagner dramatisk brager fra højtaleren.

Et kort øjeblik synes det bestemt ikke usandsynligt, at den røde masse kunne samle sig til et diabolsk gespenst.

Werner Herzog har længe været betaget af vulkaner. Dokumentaren La Soufrière fra 1972 handler om en mand, der nægter at forlader øen Guadeloupe, selv om et vulkanudbrud er varslet. Og den tyske instruktør mødte Clive Oppenheimer under optagelserne til dokumentaren Encounters at the End of the World (2007), hvor Antarktis og vulkanen Mount Erebus undersøges.

Det lille menneske i den store natur er et tilbagevendende tema i Werner Herzogs ouevre. Det ses tydeligt i Klaus Kinski-filmene Aguirre - den gale erobrer (1972) og Fitzcarraldo (1982), hvor Sydamerikas jungle er det imposante bagtæppe, mennesket farer vild i.

Into the Inferno rejser jorden rundt for at se på aktive vulkaner. Turen går til Indonesien, Etiopien, Island og Nordkorea.

Smukke arkivbilleder fra dengang vulkanen Eldfell satte Island i brand i 1973 fremmaner den lidt uhyggelige fornemmelse af, at ild både er farligt og fascinerende.

Det samme sker i scener, hvor lava som en slange rejser med død ned ad bjerge.

Nordkorea fremstår igen som verdens skøreste land, når Herzog fortæller, hvordan det vulkanske bjerg Paektusan er blevet mytologiseret som landsfader Kim Il-sungs fødested.

Into the Inferno indeholder mange underholdende kuriosa, men når nu excentriske Herzog står bag, kunne man godt have ønsket, at det pudsige blev udfoldet i større stil.

I Indonesien har nogen bygget en kirke, der er formet som en høne. Hønens hoved kigger op mod områdets store vulkan. Mere får vi ikke at vide, for dokumentaren skal skynde sig videre til Etiopien, hvor Clive Oppenheimer graver efter fossiler.

Så er Werner Herzogs bryske betragtninger mere interessante.

”Den gloende masse er fuldstændigt ligeglad med travle kakerlakker, laverestående krybdyr og intetsigende mennesker,” messer verdens bedste stemme.

Titel:
Into the Inferno

Land:
Strobritanien, Tyskland, Canada

År:
2016

Instruktør:
Werner Herzog

Manuskript:
Werner Herzog

Medvirkende:
Werner Herzog, Clive Oppenheimer, Mael Moses

Spilletid:
108 minutter

Premiere:
28. oktober på Netflix

Relevante artikler

Nyhed
10. jan. 2013
Klaus Kinski anklaget for incest

Klaus Kinski anklaget for incest

Nyhed
09. nov. 2011
Herzogs huler er billedskøn harmoni

Herzogs huler er billedskøn harmoni

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten