Cph:Dox
13. nov. 2015
Intet bliver som før
Folk vinder små sejre rundt omkring, men det er stadig kapitalismen, som hersker. Dermed bløder naturen, lyder den noget forsimplede argumentation i Intet bliver som før. Foto | Klein Lewis Productions

Intet bliver som før

Jorden kalder i Naomi Kleins lovligt flyvske kritik af olieselskaber og kapitalismens vækstideologi.

Af Anders Højberg Kamp

Hvad sker der, hvis vi holder op med at lade, som om vi kan kontrollere naturen, og i stedet indser, at vi er naturen, lyder det igen og igen i Intet bliver som før.

Filmens forfatter Naomi Klein, som også har skrevet en populær bog af samme navn, spørger flere gange, om vi ikke blot er gæster her på jorden. Vi styrer ikke naturen, og vi bliver straffet af naturkatastrofer for vores dårlige opførsel.

Undervejs analyserer Naomi Klein menneskets udvikling og levevis med en lidt for luftig argumentation.

”Vi skal være opmærksomme på, når vinden blæser, og solen skinner,” siger hun, og det kan man jo dårligt være uenig i.

Naomi Klein har været en uomgængelig venstreorienteret stemme i den offentlige debat siden år 2000, hvor hun udgav No Logo, der har solgt over en million eksemplarer på 28 forskellige sprog. Bogen går til angreb på forbrugerismen og verdensomspændende brands som Nike, der udnytter fattige arbejdere i U-landene.

I 2007 kom hun på alles læber med Chokdoktrinen, som gør op med neoliberalismen og det frie marked, og med bogen Intet bliver som før fra 2014 peger hun på de klima- og naturkatastrofer, neoliberalismen medfører.

Hun har fået millioner af fans og lyttere verden rundt. Men alt er ikke ros. En gennemgående kritik er, at hun overdramatiserer og oversimplificerer, og som den berømte økonom og Nobelprismodtager Joseph Stieglitz har sagt er hun ”ikke akademiker og skal ikke dømmes herfor”.

Dokumentaren Intet bliver som før er da heller ikke fyldt med akademikere, men til gengæld er den rig på almindelige mennesker og farverige reportager fra forskellige lande, som Naomi Klein og hendes mand – instruktøren Avi Lewis – har fanget med billedskøn naturæstetik.

Oppe i Alberta udvindes der milliarder af tønder tjæresand, en form for olie, som er ekstra giftig for naturen. Det er en industri, som er eskaleret særligt siden 1980’erne, beretter Naomi Klein.

Vi møder de lokale, fortrinsvis indianere, som er berørte af destruktionen, og som kæmper imod yderligere udvinding. Senere kommer vi til Grækenland, hvor et canadisk mineselskab, Eldorado, vil udvinde guld til den lokale borgmesters store begejstring. Men efter befolkningens protester og Syrizas massive valgsejr droppes projektet.

I Indien protesterer en stor gruppe fiskere og bønder mod et lokalt kulkraftværk. Værket udrydder den omkringliggende natur, så lokalbefolkningen bliver arbejdsløse. Efter konfrontationer med politiet og to dræbte går verden i harme, og projektet nedlægges. Endnu en sejr for naturen.

Og i Beijing er smoggen så tyk, at børn aldrig har set himmel og skyer, og folk må blive indendørs over 100 dage om året på grund af byens forurening. Nu er Kina ved at nedlægge de største kulkraftværker i hovedstaden.

Budskabet er klart og hørt før. Den massive afbrænding af fossile brændstoffer – kul og olie – varmer kloden op, og kapitalismens forbrugersamfund, hvor vi køber og smider væk, fører med stor hastighed til ødelæggelse af naturen.

Desværre går filmen nærmest intellektuelt i stå.

Som den beretter, vinder folk små sejre rundt omkring, men det er stadig kapitalismen, som hersker, og dermed bløder naturen. Filmens løsningssvar er, at vi skal leve bæredygtigt med solenergi – en ukonkret, økonomisk samfundsmodel, der minder mere om end en given fristads klippeklistersamfund end en højt udviklet civilisations.

Filmen lider under at dele verden op i ”god” og ”ond”, og så mangler de nuancer, der ellers kunne skabe mere kvalitet i debatten.

Olie har for eksempel været en ekstremt vigtig ressource for mennesket og verdens udvikling. Tænk bare på transportsektoren og udvekslingen af ressourcer, medicin og teknologi, der har gjort os alle rigere og sundere.

Det ville også have været interessant, hvis filmen havde sat den grønne omstilling ind i en historisk kontekst og vist forståelse for, at menneskeheden fortsat ønsker at kravle op ad udviklingens stige og derfor har svært ved at vende forbrugs- og olie-kulsamfundet ryggen uden et holdbart alternativ.

Titel:
Intet Bliver som Før

Originaltitel:
This Changes Everything

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Awi Lewis

Spilletid:
89 min

Premiere:
Vises 14. november kl. 16.30 i Grand Teatret og udvalgte biografer i hele landet

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Boganmeldelse
16. okt. 2020
Casper

Casper

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten