CPH PIX
13. apr. 2013
The Interval
Veronica har trådt gangsterbossen over tæerne, Salvatore skal vogte hende, til bossen dukker op. Langsomt bliver de hinandens fortrolige. Foto | Dave Novak

The Interval

Gidseldrama forankret i den syditalienske mafia følger op på Gomorrah med fornem autenticitet. Premiere på Cph Pix søndag.

Af Daniel Pilgaard

I 2006 udgav journalisten Roberto Saviano bogen Mafiaen i Napoli (Gomorrah), der viste, hvordan den napolitanske mafia Camorra med vold og magt gennemsyrer det syditalienske samfund.

I forbindelse med udgivelsen besøgte forfatteren Københavns Universitet, hvor han meget sigende var mandsopdækket af livvagter. Et par år senere blev bogen til Matteo Garrones rå og realistiske film Gomorra, der udstiller, hvordan unge mennesker bliver tiltrukket af løfter om penge og magt, men går en grum skæbne i møde.

I Leonardo Di Costanzos The Interval, der er i hovedkonkurrencen på Cph Pix,befinder vi os også i det barske mafiamiljø. Filmens forstad forbliver ganske vist symbolsk unavngiven og kunne ligge hvor som helst i Syditalien, men inspirationen er formentlig primært hentet i netop Napoli.

Som et kammerspil er handlingen henlagt til en enkelt location. På en lukket og nedslidt kostskole møder vi de to teenagere: Veronica og Salvatore. De er begge til stede mod deres vilje, hun som gidsel, han som hendes vogter. De venter på kvarterets gangsterboss Bernardino, som den kække og kønne Veronica har raget sig uklar med. Salvatore er udpeget af bossen til at beskytte hende, selvom der intet råt eller voldeligt er i knægten, der til daglig sælger friskpresset limonadesaft med sin far.

Hans eneste ulykke er at vokse op i et samfund, hvor man bare gør, som der bliver sagt.

Salvatore føler sig tydeligvis utilpas som den hårde negl, der forgæves forsøger at sætte sig i respekt over for den rebelske Veronica. Som timerne langsomt passerer i den forfaldne bygning, begynder facaden at krakelere hos de to teenagere. Den anspændte situation forvandler sig til et eskapistisk pusterum, hvor de kan folde sig ud som det, de er: to store børn på en legeplads.

I kostskolens oversvømmede kælder fantaserer Veronica om at være reality-stjerne. Og deres barnlige sind kommer helt frem i lyset i scenen, hvor Salvatore fortæller, at bygningen hjemsøges af en tidligere elev, som hang sig selv på skolen. For Veronica, der til daglig lever i en barsk verden, er det ironisk, at der skal spøgelseshistorier til, før hun for alvor bliver skræmt.

Da de bliver fortrolige med hinanden halvvejs inde i filmen, løfter Veronica sløret for den forbrydelse, som har vakt anstød hos gangsterbossen. En forbrydelse så banal, at den uden omsvøb demonstrerer, hvor primitiv tankegangen er i mafiosoernes verden.

Instruktøren Leonardo Di Costanzo har baggrund som dokumentarist, og den tilgang tager han med sig i fiktionsdebuten The Interval. Fotografen Luca Bigazzi (This Must Be the Place) har optaget i 16mm og uden brug af lyssætning, og filmen fremstår som et fornemt dokumentarisk indblik i de to unges deprimerende hverdag.

De to unge skuespillere, Francesca Riso (Veronica) og Alessio Gallo (Salvatore), er begge amatører, som er fundet i Napolis berygtede ”spanske kvarter”, der er en fattigere og voldeligere pendant til den hjemlige Vollsmose. Riso og Gallo blev valgt blandt et par hundrede kandidater efter en tre måneder lang workshop, en slags X Factor for udsatte unge. Man mærker , at de unge har mærket voldsomhederne på egen krop. Deres napolitansk dialekt er så forankret i nærmiljøet, at filmen var undertekstet på italiensk, da den havdeverdenspremiere under sidste års filmfestival i Venedig.

Det er netop den autentiske aura, der løfter det i bund og grund lidt banale plot til et indsigtsfuldt drama om et samfund, hvor den organiserede kriminalitet for længst har sejret.

Land:
Italien

År:
2012

Instruktør:
Leonardo Di Constanzo

Manuskript:
Maurizio Braucci, Mariangela Barbanente, Leonardo Di Constanzo

Medvirkende:
Francesca Riso, Alessio Gallo, Carmine Paternoster

Spilletid:
83 min.

Premiere:
Vises søndag den 14. april kl. 12.00 i Dagmar, torsdag den 18. april kl. 16.15 i Cinemateket – begge inklusive debat med instruktøren – og onsdag den 24. april kl. 19.00 i Dagmar.

Relevante artikler

CPH PIX
12. apr. 2013
Greetings from Tim Buckley

Greetings from Tim Buckley

Interview
22. mar. 2013
Hollywood tur-retur

Hollywood tur-retur

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2015
Legend

Legend

Biografanmeldelse
25. juni 2015
The Word

The Word

Biografanmeldelse
17. juni 2015
Entourage

Entourage

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten