Biografanmeldelse
06. nov. 2014
Interstellar
Matthew McConaghey fortsætter sin karrieres renæssance som landmand i Midtvesten og tidsrejsende i det ydre rum. Anne Hathaway følger med ham ud i ormehullerne i Interstellar. Foto | Melinda Sue Gordon

Interstellar

Christopher Nolans rumrejse er et comeback af dimensioner, der får én til at føle sig som en femårig Star Wars-fan.

Af Rasmus Brendstrup

I går kom jeg ud fra Imperial-biografen, og dybt nede, under al anmelderblasertheden, var jeg lykkelig som et femårigt barn.

Jeg var med i rumskibet på jomfrufærden, og Interstellar kommer til at stå på samme hylde som Star Wars, når filmhistoriens websider skal rebootes.

Et comeback af dimensioner. Et kosmisk blowjob, en sansemassage med asteroidestøv og ultralyd. Vilde, visionære ideer, vi ikke kan fatte, dybe stød i hjertekulen, flotte billeder, endnu flottere lyd og fede robotter.

Og så er filmen sympatisk derved, at kerer sig om, hvad det vil sige at være menneske, og om det, vi gør ved planeten Jorden i øjeblikket.

Historien udspiller sig i en temmelig nær fremtid et navnløst sted i USA.

Enkemanden Cooper (Matthew McConaghey) er tidligere NASA-testpilot, men ernærer sig nu som landmand flankeret af fjernstyrede mejetærskere, to teenagebørn og en godmodig svigerfar. Familien er splittet mellem udsigtsløse gentagelsesmønstre (majshøsten spås til at blive den sidste) og udsigtsløs forandring (bil-karavaner ruller ud af lokalsamfundet, skønt der ikke findes veje ud af den globale økologiske katastrofe).

Dystopien har et navn: Kortsigtethed. Blind vækst på for lidt plads. Konkurrence-iver. Nolan overbetoner ikke mellemregningerne, og det er befriende, for man kan uden problemer fylde sine katastrofebilleder ind selv.

Coopers videnskabsgener er overført til datteren Murphy, mens sønnen Tom har taget stråhatten og pickup-bilen til sig. Hun er arv, han er miljø. Kontrasten er skåret så skarpt op, at det indimellem fremstår demonstrativt, men filmen som helhed lever på modsætninger, og Christopher Nolan formår bedre end de fleste at fremelske kontraster, der ikke krænger over i banale ond/god-dikotomier.

Det så vi både i tryllekunstnerfejden i The Prestige, i strisser/forbryder-spejlingen i Insomnia og for så vidt også i gennembruds-thrilleren Memento, hvor fjenden viser sig at være noget indre snarere end ydre.

Trinvis afsløres den stjernerejse og ubærlige afsked, vi ved venter forude for familiefaren Cooper.

Nolan skal roses for at undlade de mest obligatoriske genreelementer såsom den melodramatiske familiekrammer og hele det obligate rumtræningsafsnit. I stedet akkompagneres bilens sidste tur ad farmens grusvej af en hjerteskærende lyd, der viser sig at være affyringsrampens bulder.

Lydsiden er majestætisk i enhver forstand gennem hele filmen: dominerende, sanseskærpende og ofte sakral, når hofkomponist Hans Zimmer fyrer den af på kirkeorgel. En film af denne kaliber fortjener stor lyd, og det har den fået.

Hvad er så kernen i historien?

Det er fristende at nævne dens ophøjelse af humanisme og kærlighed til noget, der minder om en ur- eller naturkraft. Med denne karaktertegning rykker Nolan i retning af at blive en god personinstruktør. Men det er fortsat ikke hans stærkeste kort.

Han er en entertainer, og han har lavet en film, der rykker op i liga med George Lucas og Steven Spielberg.

Med fare for at skrue forventningerne urimeligt op: Den visuelle orkestrering af rumfærden er akkurat lige så vellykket, som man kan forvente af manden bag Batman-trilogien og Inception.

Her skaber Nolan nye verdener, foldede landskaber, himle af is, ormehuller, ja, han opfinder faktisk noget, der ret overbevisende illuderer det 5D, filmen postulerer findes. Men før han gør det, smider han en joker, en ekstra kvalitet.

Støv. Gulbrunt, midtvest-amerikansk støv.

Støv, der først fyger, siden hærger og til sidst bare er overalt. En fysisk hinde på alt i Coopers verden, et memento mori, der sætter sig i svælget også på tilskueren. Rumdragterne ligner tilsvarende noget, der har overvintret siden Apollo-missionerne.

Den lidt for glatte Nolan fra Inception taget Kansas-tøjet på, og åh hvor det det dog klæder ham.

Og Interstellar er det bedste fra de gode gamle Star Wars-dage kombineret med det bedste fra CGI’ens årtusind.

Titel:
Interstellar

Land:
USA, England

År:
2014

Instruktør:
Christopher Nolan

Manuskript:
Jonathan Nolan, Christopher Nolan

Medvirkende:
Matthew McConaughey

Spilletid:
169 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
6. november 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten