Biografanmeldelse
03. maj 2024
Inshallah en dreng

Mouna Hawa spiller Nawal, som bliver alene med datteren Nora (Seleena Rababah), da ægtemanden dør. På grund af jordansk lov har hun problemer med at arve, med mindre hun er gravid med hans søn. 

Foto | The Imaginarium

Inshallah en dreng

Velspillet jordansk film om arveret er en sønderlemmende kritik af størknet mandschauvinisme og spænder dramaet i retning af en thriller.

Af Rasmus Brendstrup

Det sker ikke så sjældent, at film fra den arabiske verden er lige så dårlig reklame for de lokale myndigheder, som de er god reklame for kunstens plads og politiske nyttefunktion.

Præcis sådan en film er Inshallah en dreng, der har vundet en del internationale priser og var Jordans officielle Oscar-bidrag.

Det er en oprørende, velspillet og nødvendig film om kønsdiskrimination. Både den institutionaliserede og den internaliserede. Publikums hjerte ligger solidt hos Nawal, filmens altdominerende hovedperson på et par og 30, iltert og sanseligt spillet af palæstinensiske Mouna Hawa.

Hun smider hovedtørklædet, straks hun er hjemme, og i åbningsscenen prøver hun med en kost at fange en bh, der er fløjet ned fra altanen. Hun er dog ikke mere emanciperet, end at hun trækker sig i skjul med et gisp, da den daler ned på gaden foran en mand.

Det er en symptomatisk scene, der fint understreger instruktør Amjad Al Rasheeds blik for privatsfærens betydning. Det er her, i trygge, middelklasserodede rammer, at Nawal kan smide tørklædet og pjatte frimodigt med datteren Nora. Det er her, hun arbejder på barn nummer to med sin mand – og det er her, tragedien rammer.

Nawals mand dør uden varsel af et slagtilfælde, mens han sover. 

Ifølge juraen skal boet uden et testamente deles ligeligt mellem hustruen og hans søskende. Og dermed står hun altså også til at miste sit hjem og eksistentielle helle.

Men Nawal er en fighter. 

Hun står fast på sine behov og de mundtlige løfter, hun påstår, manden har givet. Hun bukker ikke under for hverken svogerens, sin brors eller retskontorernes råd om at acceptere reglerne. Og Nawal får uventet et es stukket i hånden, da der er tegn på, at hun kan være gravid.

Dette lovformelige barn kan ændre alt. Hvis det er der. Og hvis det vel at mærke er en dreng.

Inshallah en dreng bruger den præmis som både en sønderlemmende kritik af størknet mandschauvinisme og den fjeder, der spænder dramaet mere og mere i retning af en thriller.

Indimellem bliver det for demonstrativt, når tidsfrister, kritiske aftaler, syge børn og travl trafik lægger sig som lag på lag af pres på Nawal. Og pres fra mænd, ikke mindst.

”Hvorfor hidser du dig sådan op? Det handler ikke om penge. Det handler om vores rettigheder.”

Replikker som denne får ikke bare Nawals, men også publikums pis i kog. Mændene forsvarer sobert og juridisk klart deres borgerrettigheder, så urimelige de end kan forekomme et dansk publikum.

Dette lag i manuskriptet er med til at løfte filmen over det polemiske og forudsigelige. For kan de gammeldags love eventuelt betyde, at Nawal under det voksende pres selv bøjer et par regler?

Inshallah en dreng lægger sig godt til rette mellem andre feministiske film, der bygger bro mellem kampskrift og karakterdrevet drama – som The Piano, Roma og vores hjemlige film om kvinderne på Sprogø, Ustyrlig

Allertættest er den måske beslægtet med de belgiske Dardenne-brødres indignerede socialrealisme. Helt ned til det håndholdte kamera, der får enhver scene til at vibrere på mere end én måde.

Instruktør Amjad Al Rasheed har selv udtalt, at han ikke stræber efter at forandre love, men blot ”åbne for samtaler”. Det ordvalg må være strategisk spilfægteri. Inshallah en dreng er nemlig indiskutabelt et politisk statement i en højaktuel, polariseret kulturkamp mellem konservative og progressive kræfter i Jordan.

I det lys virker filmen påfaldende frigjort af snærende censurhensyn. Og Oscar-indstillingen, som betyder, at filmen er blåstemplet af kulturministeriet, er en sejr i sig selv.

Jeg sidder faktisk med en fornemmelse af, at en film som Inshallah en dreng vil kunne påvirke diskursen om arveret og ligestilling i en sådan retning, at lovgivningen bliver taget til revision. En sjælden gang imellem forandrer kunsten rent faktisk verden.

Titel:
Inshallah en dreng

Originaltitel:
Inshallah walad

Land:
Jordan, Frankrig, Qatar, Saudi-Arabien, Egypten

År:
2023

Instruktør:
Amjad Al Rasheed

Manuskript:
Delphine Agut, Rula Nasser, Amjad Al Rasheed

Medvirkende:
Mouna Hawa, Haitham Alomari, Yumna Marwan

Spilletid:
113 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
8. maj

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten