Cph:Dox 2023
08. mar. 2023
Innocence

Israels unge befolkning bliver fra en meget tidlig alder undervist i med vold og magt at ville forsvare hjemlandet, og det har alvorlige konsekvenser for mange.

Foto | Danish Documentary

Innocence

Danskproduceret dokumentar skildrer barskt og bevægende barnets uskyldige virkelighed kontra militærstatens kyniske rekrutteringsmekanik.

Af Kristian Ditlev Jensen

”Jeg ser på verden én sidste gang. På himlen og på havet. Jeg håber ikke, det er en fuser.”

Grebet i Guy Davidis æstetiserende og poetiske dokumentar Innocence er lige så indlysende, som det er barskt.

Den danskproducerede film handler om militærmodstandere i Israels hær. Hovedsporet er breve og dagbøger, der læses op, mens man ser klip fra hjemmevideoer og militære optagelser.

Hurtigt står det klart, at det er døde menneskers tanker, vi følger, og døde menneskers ord, vi hører. Det er døde mennesker skildret af deres nærmeste, til fødselsdage, på sidste dag i børnehaven, på vej ud af gymnasiet. Og på vej ind i militæret.

”Hurra, nu skal min datter i uniform!”

Det er gribende i al sin enkelhed.

Man ser en lille pige, som så gerne vil have sin fars kærlighed, at hun er klippet korthåret og taler hebraisk i maskulinum for at få hans opmærksomhed.

Man ser en dreng, som er genert, og en anden, som er akavet. Man ser en dreng, der mangler alle sine fortænder og virker utryg.

Alt i filmen er utroligt ladet.

Guy Davidi har tidligere kritiseret sit hjemlands ulovlige bosættelser i Gaza som medinstruktør på den Oscar-nominerede 5 Broken Cameras, og han fortsætter i samme indignerede spor.

Filmen veksler mellem tre typer materiale. Der er de omtalte intimstemmer, private tanker og optagelser, der som en sand dagbogslitteratur forankrer filmens kritik.

Så er der reportagedele fra militærparader, militære arrangementer for skolebørn og insiderfilm om militærøvelser og skydetræning. Og endelig er der lettere tendentiøse reportagebidder fra børnehaver, skolegården og klasseværelser, hvor børn undervises – nogle ville sige hjernevaskes – med Israels historie.

Nogle scener er åbenlyst valgt på grund af deres vanvittige indhold.

Som når en eksercitssergent skriger soldaterne ind i hovedet, at de skal træne hårdere, mens man i baggrunden hører bomberne falde i Gaza. Vi følger en blind pige, der skal lære at skyde. En kvindelig soldat begynder i en anden scene at græde, mens hun falder rystende sammen ved geværet.

Det er sidstnævnte billede, som er filmens krumtap. Og det er gribende.

Filmens børn begik alle selvmord hellere end at aftjene deres værnepligt, der i Israel gælder for alle borgere over atten år.

Den næste generation af soldater kanaliseres fra barnsben lige så stille ind i en militær pipeline, der leder frem mod den tiljublede og idylliserede militærtjeneste, og kun meget få får lov at gå fri.

Innocence er bare ret ensidig i sit portræt af barnets uskyldige virkelighed kontra militærstatens kyniske rekrutteringsmekanik.

Guy Davidis film er et partsindlæg, der i sin insisteren på at gribe publikum ved hjertestrengene ender et måske lige lovlig naivt sted.

Scenerne med børn, der leger i en børnehave, og som siger, at de ikke kan lide krig, er bedårende. Men instruktøren kunne måske også have brugt optagelser, som givetvis findes, hvor to børn kommer op at slås om et eller andet banalt.

Innocence kredser ligesom 5 Broken Cameras om den militære hårdknude, der er forholdet mellem Palæstina og Israel. Filmen skildrer, hvordan et gennemmilitariseret samfund lader konflikten gå i arv. Men dens kritik af militæret som institution er så ureflekteret, at det til tider virker nærmest umodent.

Det er til gengæld en vigtig pointe, at soldater meget ofte overhovedet ikke er voksne.

Det er en moralsk skandale, når man tvinger helt unge og umodne mennesker i krig. Og tragedien sættes i skærende relief med de i øvrigt meget smukke skildringer af Israels sand, løsslupne geder, forelskede teenagere, skylines mod nattehimlen, unge mennesker i uniform.

Læs for eksempel bare denne anmeldelses første linjer igen. De er fra en ung soldats selvmordsbrev.

Titel:
Innocence

Land:
Danmark, Israel, Finland, Island

År:
2022

Instruktør:
Guy Davidi

Spilletid:
100 minutter

Premiere:
16. marts på Cph:Dox og i biografen 28. september

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten