Biografanmeldelse
12. juni 2024
Inderst inde 2

Inde i den trettenårige pige Rileys hoved bor en række forskelligfarvede følelser, men hvor der i den første Inders inde kun var fem følelser at rode med, er der med puberteten kommet flere til. 

Foto | Walt Disney Pictures

Inderst inde 2

Opfølgeren kan selvfølgelig ikke leve op til etteren, men gensynet med de farverige følelser og pubertetsramte Riley er alligevel glædeligt.

Af Karoline Balstrøm

Da hun var elleve år, flyttede den ishockey-opslugte Riley med sin familie fra rolige Minnesota til storbyen San Francisco. Det satte i den første Inderst Inde-film, som havde premiere for snart ti år siden, gang i et følelsesmæssigt kaos.

Inde i vores hjerne findes der nemlig et veludstyret hovedkontor, hvorfra alle ens handlinger dikteres gennem et følelses-kontrolpanel. Det fungerer stort set, som når rotten Remy fra Ratatouille kravler op i kokkehuen på sin menneskeven og styrer hans bevægelser.

Dem, der er i kontrol over pigen Riley, er arketypiske, farverige følelser som den blå Sorg, røde Vrede, grålige Frygt og syrligt-grønne Afsky.

De har svært ved at samarbejde, og kontrollen over den emotionelle joystick afgøres ofte ved underholdende håndgemen.

Den selvudnævnte chef for det hele, den gule Glæde (med Amy Poehlers stemme), har især svært ved at lade andre komme til. Men Glæde lærte i etteren, at nuancer klæder Rileys humør.

Når vi i Inderst inde 2 møder den trettenårige Riley, ånder alt harmonisk fred og idyl. Lige indtil en stor rød, blinkende alarmknap dukker op på kontrolpanelet.

”Pubertet,” jamrer den derudaf. Og da ingen af følelserne ved, hvad det betyder, forsøger de i fælles panik at destruere alarmen og får katapulteret den ud af hovedkvarteret, så den lander bagerst i Rileys bevidsthed.

Puberteten er selvfølgelig alligevel blevet aktiveret. Og mens pigen står over for sit livs vigtigste hockeykamp, begynder lugt under armene, dårlig ånde og små, klamme bumser at pible frem.

Værre endnu bliver det, da de nye følelser – Angst, Misundelse og Flovhed – melder deres ankomst. De har også følelsen Kedsomhed (Adèle Exarchopoulos) med sig.

Vedkomne er en slasket, totalt stereotyp teenager, der ikke vil kaldes for sit rigtige navn, men i stedet har omdøbt sig selv og kun reagerer på navnet Ennui.

Hvad deres funktion helt præcis går ud på, er svær at greje. Ennui magter nemlig aldrig at slæbe sig over til kontrolpanelet, så vi ser aldrig følelse i aktion.

Til gengæld græmmer man sig, når de andre, nye følelser tager over, og man er ved at grave sig ned, da den stakkels pige gør de mest kiksede ting. Som at overdynge hockeyteamets seje kaptajn med komplimenter og nedgøre sig selv, fordi Misundelse (The Bear-stjerneskuddet Ayo Edebiri) har taget styringen et øjeblik.

Den foregående films koncept, som kom fra Pixar-guruen Pete Docters krøllede hjerne, var så soleklart og unikt, at man i første hug forstod, hvor vores følelser, som vi ikke altid er herre over, kommer fra. Men med klichéer og accept fremmede Inderst Inde forståelsen.

Samme kan dog ikke siges om anden omgang. Her holder instruktør Kelsey Mann (Lightyear, Den gode dinosaur) lidt for godt fast i tidligere stereotyper, som vi allerede har grint og grædt ad én gang.

Det eneste, vi stort set hører fra Rileys far, er eksempelvis, at han ikke lytter til sin datter, men i stedet er totalt fokuseret på sport. Og ud over de nye følelser, som man hurtigt gennemskuer, tilføjes der ikke yderligere udvikling til de i forvejen ekstremt opdelte og afgrænsede følelser.

Den mest dominerende følelse, Glæde, skal i første film acceptere, at hendes muntre Riley ikke altid kan være glad.

Den samme tematik går nu igen, mens filmens ellers klare koncept bliver lidt mudret. For med Glædes kamp for at få bremset Rileys pubertet, maler man sig for et godt ord op i et hjørne.

Når Glæde nægter at acceptere forandring og opgivende erklærer, at Riley nok aldrig kan blive en lille pige igen, piller hendes sammenbrud ved kerne-idéen bag Inderst inde.

For hvordan kan Glæde være trist? Og har Glæde i så fald selv et indre kontrolpanel, som nogen styrer?

Det er lige til at blive bims over Inderst Inde 2, som lever i kraft af det glædelige slapstick-gensyn med de karikerede Glæde, Frygt, Vrede og så videre.

Titel:
Inderst inde 2

Originaltitel:
Inside Out

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Kelsey Mann

Manuskript:
Dave Holstein, Meg LeFauve

Medvirkende:
Amy Poehler, Phyllis Smith, Lewis Black, Tony Hale, Liza Lapira, Maya Hawke, Ayo Edebiri, Adèle Exarchopoulos, Kyle MacLachlan

Spilletid:
100 min.

Premiere:
13. juni

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. aug. 2024
Blink Twice

Blink Twice

Biografanmeldelse
07. aug. 2024
Trap

Trap

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten