Biografanmeldelse
23. juni 2016
Independence Day: Resurgence
En rigtig katastrofefilm går lige i mellemgulvet, og Independence Day: Resurgence er unægtelig en stor visuel oplevelse, når man mærker den i Imax 3D med sædevibrerende surroundlyd. Claudette Barius

Independence Day: Resurgence

Filmbyernes banemand Roland Emmerich tager 90’er-generationen på nostalgitrip uden at lægge til eller trække fra.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”De er virkelig glade for at smadre monumenter!” siger Jeff Goldblums videnskabsmand, da han flyver under London Bridge, mens en armada af rumvæsner lægger byen øde.

Hvorfor angriber de altid monumenter? Det er idiotisk, men det ser godt ud.

Kortere kan man vist ikke opsummere Roland Emmerichs muntre genoplivning af Independence Day, der planker det bedste fra originalen.

Tyve år er gået, siden amerikanerne sidst smed den galaktiske invasionsstyrke på porten. Menneskeheden har brugt tiden på at studere alien-teknologi og give militæret en sci-fi-overhaling, med grønne lasergeværer og en månebase som forsvar mod en intergalaktisk invasion.

Overlevende fra det første møde plages af visioner af en rund dingenot, som de tegner, kradser og maler på alt, der står stille længe nok. Ligesom i Nærkontakt af tredje grad.

En af dem er Præsident Whitmore (Bill Pullman), der, traumatiseret efter sidste omgang, halter rundt med stok, taler en halv oktav højere end sidst og har anlagt et viltert fuldskæg af den slags, der kan barberes dramatisk i tredje akt.

Imens leder Goldblums videnskabsmand (hvad han er ekspert i, er stadig uklart) efter svar hos en gruppe oprørere i Afrika, hvor han genkender Charlotte Gainsbourgs læspende toppsykolog.

”Vi, øeh, stødte ind i hinanden til et par konferencer,” forklarer han lummert.

De ”primitive” afrikanere har en særlig forståelse for rumvæsnerne efter at have kæmpet mod dem længere end nogen andre, men alligevel er alle overraskede, da de rent faktisk vender tilbage.

På nær publikum, selvfølgelig. Og det burde heller ikke komme som en overraskelse, at Jordens forsvar mejes ned som en andemor på en motorvej.

Dermed får Emmerich, der må have væltet mange byggeklods-huse som barn, endelig lejlighed til at demonstrere sit flair for at blande ekvilibristisk masseødelæggelse med fladpandet lavkomik.

”Tissede du lige i bukserne?” spørger Liam Hemsworth Goldblum, efter at de på et hængende hår har undveget rumvæsnerne. ”Ja,” lyder svaret, og Hemsworth nikker. ”Også her.”

Tredje akt er præcis samme historie om et desperat sidste forsvar, vi så i den forrige film, med den væsentlige forskel, at slutningen snarere er et komma end et punktum. I disse franchise-tider er én fortsættelse selvfølgelig ikke nok.

Således afspejler Resurgence tidsånden lige så meget, som originalen på godt og ondt afspejlede 90’erne. Det er en film, der er en halv time kortere end sin forgænger og alligevel føles mere slapt fortalt, fordi den ikke rigtig afsluttes.

Det går særligt ud over det nye kuld, der må træde til side for at lade de gamle fan-favoritter komme til. Liam Hemsworth, Maika Monroe og Jessie T. Usher er en sympatisk helte-trio, men de har ikke nær så meget at lave, som Goldblum og Will Smith havde i sidste film.

Will Smith kunne de i øvrigt ikke lokke til at være med, så hans karakter er blevet aflivet. Han glimrer ved sit fravær: hans ekstroverte karisma gjorde den første film til en succes, og filmen gjorde ham til en stjerne. Denne fortsættelse gør næppe nogen til stjerner.

Også hvad angår kønsroller, er filmen bagstræverisk: Mændene er heroiske, kvinderne er bekymrede. Man kunne have håbet på mere af en film med en kvindelig præsident.

Som i de fleste nostalgifilm er der intet nyt under solen, men i det mindste er opskriften ikke blevet dårligere med alderen.

Titel:
Independence Day: Resurgence

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Roland Emmerich

Medvirkende:
Jeff Goldblum, Bill Pullman, Liam Hemsworth, Maika Monroe, Charlotte Gainsbourg

Spilletid:
120 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
23. juni 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten