Biografanmeldelse
27. sep. 2017
I Am Not Your Negro
Men arkivoptagelser af forfatteren James Baldwin (billede) fortæller Raoul Pecks film især om hans forhold til store skikkelser, der alle blev myrdet: Martin Luther King, Malcolm X og Medgar Edvers. Foto | Velvet Film

I Am Not Your Negro

Blændende film om forfatteren James Baldwin fortæller historien om racisme i efterkrigstidens Amerika.

Af Lars Movin

Med bøger som Go Tell It on the Mountain, Notes of a Native Son og Giovanni’s Room skrev James Baldwin sig direkte ind i hjertet af den afroamerikanske litteratur og blev en værdig arvtager efter 1920’ernes såkaldte Harlem-renæssance.

Men som så mange andre sorte, amerikanske forfattere havde han svært ved at trække vejret frit i sit fødeland. Og da han debuterede i 1953, havde han i fem år kaldt Paris sit hjem.

Selv fra sit mere eller mindre frivillige eksil kunne Baldwin imidlertid ikke lukke øjnene for de ofte voldsbetonede racespændinger i USA. Og i 1957 traf han beslutningen om at droppe sin outsider-position som iagttager for at vende hjem og tage aktivt del i kampen mod racismen. Hvorved han – efter en relativt ubekymret tilværelse i Frankrig – hvirvledes direkte ind i den gryende, amerikanske borgerrettighedsbevægelse og blev en fremtrædende sort stemme med en FBI-sagsmappe på flere tusinde sider.

Det er den kamp og de år, der er emnet for den haitianske instruktør Raoul Pecks intense, stofmættede og forstemmende aktuelle portræt af James Baldwin: I Am Not Your Negro.

Eller ”portræt” er måske misvisende, idet filmen rettelig er baseret på et ufærdigt manuskript af Baldwin selv fra 1979, hvor han satte sig for at fortælle historien om racisme i efterkrigstidens USA set gennem sine personlige relationer til tre ikoniske skikkelser: Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King – alle brutalt myrdet i årene 1963-68.

Filmens rygrad er passager fra Baldwins manuskript (oplæst af Samuel L. Jackson). Men dens emotionelle kraft ligger i de arkivoptagelser, hvor den velformulerede forfatter tryllebinder forsamlinger med sin roligt indtrængende stemme og sit martrede, men dog determinerede ansigtsudtryk, der som den sørgmodige klovns konstant veksler mellem sorg og smerteblandet smil.

Og rundt om dette grundstof er så monteret et rent overflødighedshorn af arkivmateriale, der er anvendt med en kreativ frihed, som bringer tankerne hen på Jim Jarmusch-dokumentaren Gimme Danger om Iggy Pop.

Hvad angår det sidste, så myldrer I Am Not Your Negro med klip fra den amerikanske populærkultur: Hollywood-film, tv-udsendelser, reklamer, musik – alt sammen eksempler på fremstillingen af sorte i det offentlige rum og dermed vidnesbyrd om amerikansk selvforståelse.

Udsagnene spænder vidt, fra diverse versioner af den klassiske Onkel Tom-figur til Baldwins medvirken i Dick Cavetts talkshow, hvor han rejser følgende relevante spørgsmål: Når det hvide Amerika tilsyneladende lever fint med at have udryddet kontinentets befolkning af indianere, hvad skulle så afholde dem fra at dræbe alle sorte?

Den røde tråd i alt dette er portrættet af USA som et samfund baseret på vold. Og den voldelige understrøm, der gør racismen til et ekstra uhyggeligt fænomen, personificeres i filmen gennem tre nøgleafsnit, hvor Baldwin genkalder sig omstændighederne omkring mordene på henholdsvis Evers, Malcolm X og King.

De tre sekvenser står som sorte huller af skam og brutalitet, om hvilke alle de øvrige informationer og analyser kredser – med konstant fare for at blive suget ned i den håbløshed, som Baldwin bevidst forsøger at holde sig fri af. Han ytrer sig, fordi han er nødt til det for at overleve som menneske. Men det er hårde ord, der kommer fra hans mund.

”Man kan ikke lynche og undertrykke en hel befolkningsgruppe uden selv at blive monstre,” siger han et sted. Og et andet: ”Historien om de sorte i Amerika er historien om Amerika. Og det er ikke en køn historie.”

Ikke desto mindre er det en historie, som må fortælles, og det har Raoul Peck nu gjort på fornem vis. Det er ikke en sjov historie, men det er en blændende god film.

Titel:
I Am Not Your Negro 

Land:
Frankrig, USA, Belgien, Schweiz 

År:
2016

Instruktør:
Raoul Peck

Manuskript:
Raoul Peck, James Baldwin

Medvirkende:
Samuel L. Jackson, James Baldwin, Harry Belafonte

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år 

Premiere:
28. september

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. apr. 2022
Grotten – Il buco

Grotten – Il buco

Cph Pix 2021
16. nov. 2021
Little Galaxies

Little Galaxies

Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Kandis for livet

Kandis for livet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten