Biografanmeldelse
15. juni 2016
Hundeliv
Simone Lykke (tv.) og Julie Brochorst Andersen leverer stærkt spil som de to halvsøstre, der i René Felle Petersens debutspillefilm stikker af fra et hundeliv i udkantsdanmark. Foto | Mike Kollöffel

Hundeliv

Dansk debutfilm vakler mellem socialrealistisk drama og sort komedie, men alligevel er der masser af potentiale i instruktøren bag ungdomsfilmen.

Af Ida Rud


I lang tid er et Hundeliv irriterende. For alting i den unge pige Sofias liv er simpelthen så overdrevent usselt, at det bliver urealistisk.

Om dagen arbejder hun på en pølsefabrik, og som om det ikke er trøstesløst nok, så sveder hun over kødgryderne på sin kontrollerende og ondskabsfulde stedfar Lars’ bodega om aftenen.

Moren er bartender på det snuskede værtshus, men får gerne et ordentligt lag tæsk, hvis blot en af de bøvede stamgæster har bagt på hende.

Heldigvis har hun sin søde halvlillesøster Olivia. De sover i en gammel campingvogn bag bodegaen, og den er deres simple helle, komplet med en meldugget plakat fra Bayern, som Olivia drømmer om at flygte til.

”Der ser bare så fredeligt ud,” forklarer hun. En mindre eksotisk drøm findes nok ikke.

Pigerne er næsten lige gamle, tæt på at være voksne, men hidtil har de været fanget i Lars’ klamme klør. Selv om Sofia en dag også får på tæven, så er det alligevel hans egen datter, der har det værst. Lars bliver nemlig ulækkert incestuøs, da han forærer Olivia frækt undertøj på hendes sekstenårs fødselsdag og insisterer på, at hun skal vise sig frem i det for ham og gutterne.

Det er for meget, at det er så white trash redneck i den ødeste udkant af Lars Tyndskids mark. Alle personerne taler dog rigsdansk, hvilket ifølge pressematerialet er bevidst, for så kan det nemlig ikke stedfæstes, hvor handlingen foregår.

Men der er smukt. Markerne, naturen og vejrets luner indrammer den triste fortælling. Heldigvis tager dramaet imidlertid en drejning og bliver til begsort humor.

Sofia tror, at hendes far er død, men en dag, da moren er særligt fuld og underkuet, fortæller hun, hvor Sofia kan finde oplysninger på ham.

Hun får fingrene i noget sovemedicin og handler hurtigt. Pillerne bliver knust og kommer i kyllingesalaten, og da Lars og co. snorker på bodegaens beskidte gulv, stikker pigerne af med deres få ejendele i en rygsæk og en bøvlet kuffert.

De finder faktisk Sofias far Adam, men han viser sig at være tidligere soldat med voldsomt posttraumatisk stress-syndrom. Han er derfor ikke bleg for at skyde efter landsbyens smårollinger, når de formaster sig ind på hans gård. Og han vil naturligvis ikke kendes ved datteren.

Men Sofia er ikke kommet så langt og har risikeret så meget for at opgive, og efter at have overnattet i en grisestald bliver hun og Olivia endelig lukket ind i Adams varme hus.

De to piger kryber relativt hurtigt ind under huden på Adam, hvilket igen er urealistisk. Men man tilgiver meget, da ekssoldaten tager et Matador-spil frem fra loftets gemmer. Det er sjovt, da pigerne drillende nægter at give de 4000 kroner, han har krav på, når han passerer ”Start”.

Da Olivias kæreste William (Alan Hyde) finder frem til dem, fordriver de igen tiden med Matador. Og Adam går så vidt, at han trækker en pistol mod den unge fyr, fordi han lander på Rådhuspladsen, hvor William har hotel. De ender dog med at danne en alliance mod de småmanipulerende tøser.

Alt ånder skæv idyl, men så stikker filmen af igen og bliver ren Tarantino med en snert socialrealisme. Hvis bare filmen kunne have været sådan hele vejen igennem og ikke havde startet med at etablere sig som alvorstungt drama af tristeste skuffe.

Julie Brockhorst Andersen og Alexandre Willaume som henholdsvis Sofia og hendes far Adam leverer flotte præstationer med henholdsvis viljestyrke og ironisk humor i mimik og kropssprog.

Men det er debutanten Simone Lykke som Olivia, der er filmens største oplevelse. Hun er smådum og godtroende, men samtidig et så sprudlende livsstykke, at man virkelig har lyst til at være i hendes selskab.

Den debuterende instruktør René Felle Petersen har også selv skrevet manuskriptet. Koblingen mellem socialrealistisk drama og sort komedie fungerer ikke optimalt, men der er potentiale til, at han kan lægge sig stærkt i røven på Anders Thomas Jensen.

Titel:
Hundeliv

Land:
Danmark

År:
2016

Instruktør:
René Frelle Petersen

Manuskript:

René Frelle Petersen

Medvirkende:
Julie Brochorst Andersen, Simone Lykke, Alexandre Willaume

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
16.06.2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. juli 2016
Paco de Lucía: Flamencoens mester

Paco de Lucía: Flamencoens mester

Biografanmeldelse
14. juni 2016
A Perfect Day

A Perfect Day

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten