Biografanmeldelse
12. jan. 2016
Hugland
Det meste af Hugland foregår foran musikstudiets computer, hvor albummet 10 sekunders stilhed sættes sammen af Lars H.UG. og produceren Povl Kristian. Foto | Andreas Haaning Christiansen

Hugland

Dokumentar om Lars H.U.G.’s seneste album skildrer den interessante symbiose mellem den lunefulde popmester og hans dedikerede løjtnant.

Af Jeppe Mørch

Lars Hugorm, Autoophug, Hugtand eller bare H.U.G. er et ganske særligt væsen i den danske popskov. Det er endda nok rigtigt, at han har hjemme i sit helt eget Hugland.

I 70’erne stod han i spidsen for den stilskabende, uniformerede gruppe Kliché, og i 80’erne forvandlede han Søren Ulrik Thomsens digtsamling City Slang til et album.

Det var også i 80’erne, han startede en dansksproget trilogi med pladen Kysser himlen farvel (1987), der blev fulgt op med Blidt over dig (1992). To årtier senere afsluttede H.U.G. trilogien, da 10 sekunders stilhed udkom i 2014.

Dokumentaren Hugland skildrer den hårde undfangelse og dyre fødsel af netop det album ved at zoome ind på dets modsætningsfyldte fædre: H.U.G. og produceren Povl Kristian.

Instruktør Andreas Haaning Christiansen er vant til at omgås musikere i sine film, der tidligere har handlet om Kliché-medlemmet Jens Valo (No God Shadow House Burn), finske 22-Pistepirkko (Sleep Good – Rock Well) og Magtens Korridorer (Strikkeklub på alufælge).

I Hugland er han ikke nogen flue på væggen. Han er en flue, der sværmer rundt i musikstudiet og tiltusker sig udtalelser om det intense arbejde med pladen. Her er ingen opsatte interviews i den helt rette belysning. I stedet fanger han små udbrud rundt om computerskærmen eller kaffemaskinen, og det fremmaner en følelse af at være helt tæt på det arbejde, der endte med at vare fire år.

Trods titlen må den store poparrangør dele hovedrollen i filmen med pladens producer.

Povl Kristian er især kendt som filmkomponist med eminent gehør for stemning. Han har komponeret musik til Pusher, og i 2014 vandt han en Ekko Shortlist Award for musikken til kortfilmen Far.

Produceren er en dedikeret løjtnant, der forsøger at gribe og videreudvikle H.U.G.’s mange idéer. Han sover i studiet og står altid til rådighed.

I starten kommer Povl Kristian med et par floromvundne udsagn, der synes at bekræfte, at fortællinger bag musikproduktion er forfladigende.

”Pop er fedt. Så er man jo sammen,” siger han.

Men som Hugland skrider frem, viser Povl Kristian sig som en sympatisk og hittepåsom excentriker. Han er produktionens musikalske Georg Gearløs, der konstant leder efter nye lyde – og lapper tøfler med gaffatape.

Dokumentarener dog ikke panegyrisk. Især frontmandens lunefulde temperament bliver ikke skånet.

Det interessante ved Lars H.U.G. er hans evne til at balancere mellem det folkelige og elitære med et charmerende ræveudtryk som vægtstang. Han kæmper for at bevise, at han stadig er kunstnerisk interessant mange år efter seneste dansksprogede album, og han veksler konstant mellem skudsikker selvtillid og en frygt for, om det hele nu også er godt nok.

Perfektionisme er ikke kun et krav til ham selv, og Haaning Christiansen fanger med sin sværmende stil, hvordan H.U.G. er både forrygende og frustrerende at arbejde sammen med.

Det charmerende smil kan besnære nærmest alle til at blive et par timer ekstra i studiet, og ofte er Lars H.U.G. en karismatisk, venlig og dygtig chef. Andre gange er han presset. I en scene sidder han og griner med Povl Kristian, men sekundet efter beder han ham holde kæft. Løjtnanten lader sig og aldrig kue.

Det er hårdere for den unge studietekniker, der kommer til at grine, da H.U.G. vil indspille, mens en vandhane løber. Det finder perfektionisten sig ikke i. Vil man være i Hugland, må man acceptere, at her er enevælde.

I løbet af de fire års produktion skaber H.U.G. og Povl Kristian komplicerede labyrinter af forskellige lydspor, de ofte begge farer vild i. Og samtidig er de gået i gang uden at have en aftale med et pladeselskab. Men spændingen om, hvordan det hele dog skal gå, svækkes ved, at 10 sekunders stilhed udkom sidste år.

Alligevel er Hugland et interessant bekendtskab takket være måden, de to idiosynkratiske brikker H.U.G. og Povl Kristian passer sammen på.

Titel:
Hugland

Land:
Danmark 

År:
2015

Instruktør:
Andreas Haaning Christiansen

Medvirkende:
Lars H.U.G., Povl Kristian, Jean Riel, Peter Peter, Peter Bastian

Spilletid:
75 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
18. januar 2015

Relevante artikler

Interview
27. mar. 2012
Ikke mu­se­ums­di­rek­tø­rer

Ikke mu­se­ums­di­rek­tø­rer

Nyhed
12. mar. 2012
Dansk kultalbum genopstår på film

Dansk kultalbum genopstår på film

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten