Biografanmeldelse
07. nov. 2012
Hotel Transylvania
Frankenstein, Mumien og Den Usynlige Mand rejser til Draculas Hotel Transylvania, når de trænger til et afbræk i den hektiske monster-hverdag. Men idyllen forsvinder, da den eventyrlystne backbacker Jonathan forvilder sig ind på hotellet. Foto | Genndy Tartakovsky

Hotel Transylvania

Dracula er forvandlet til hønefar i det farverige monstervælde på Hotel Transylvania, hvis velkendte historie voksne vil gennemskue og børn more sig over.

Af Mads Suldrup

Vi kender ham som en drabelig dødbider i ordets egentlige betydning, men i 3D-animationfilmen Hotel Transylvania er hugtænderne nærmest slebet helt af den normalt så skrækindjagendegrev Dracula.

Det er ikke jagten på menneskeblod, der optager vampyren i Sony Pictures’ familiefilm – det feder alligevel også, som han siger – men derimod noget meget fredeligere.

Dracula – som i den danske udgave har stemme af Niels Ellegaard, i den amerikanske af Adam Sandler – har dedikeret sit liv til opbygningen af et imposant refugium for alverdens uhyrer, Hotel Transylvania. Her søger typer som Frankenstein, Mumien og Den Usynlige Mand hen med koner og unger på slæb, når de trænger til et afbræk i den hektiske monster-hverdag.

På Hotel Transylvania kan de nemlig være sikre på én ting: Her kan de være i fred for de farlige mennesker med høtyve og fakler, som for over 100 år siden tog livet af Draculas elskede hustru.

Lige siden har Dracula holdt feriehotellet fri for mennesker for at beskytte sin højtelskede datter Mavis, som aldrig har fået lov til at se andet end Hotel Transylvanias indervægge. Men til Mavis’ 118 års fødselsdagsfest, hvor hun træder ind i de voksne vampyrers rækker, sker det utænkelige.

Den eventyrlystne backpacker Jonathan forvilder sig ind på hotellet, og Dracula må igangsætte et større maskespil for at skjule det unge menneske for de hundredvis af gæster. Via lidt kløgtig makeup bliver Jonathan dermed til Frankensteins ukendte grandfætter, Johnny Stein. Og det er dette clash mellem den stramme hønefar Dracula og den afslappede, surfer dude-agtige Jonathan, som er Hotel Transylvanias største styrke.

Det skyldes især, at backpacker-karikaturen er lige i øjet. Med langt hår, frisind over gevind og en attitude, der siger, at ansvar er en by i Rusland, er Jonathan ikke ligefrem svigerfars drøm. Og det er problematisk, for selvfølgelig forelsker Mavis sig i hovedkulds i den unge mand, som har set alle de seværdigheder uden for Transylvaniens grænser, hun selv brænder for at opleve.

De ophedede diskussioner mellem de to er vittige og går over stok og sten i gangene på det magiske hotel i hæsblæsende og flot udført 3D. Animationen er simpel, grænsende til det uopfindsomme, men den er bestemt gennemtænkt og gennemført af instruktør Genndy Tartakovsky, der tidligere har instrueret sci-fi-tv-serien Star Wars: Clone Wars.

Det animerede tændstikmand-ydre passer godt til den graciøse lemmedasker af en greve, mens den cyan-farvede Frankenstein er præcist skildret med arme og ben som bautasten – den gumpetunge klumpedumpe, han nu engang er.

Men man opdager hurtigt, hvilken udvikling filmen og ikke mindst Dracula bevæger sig hen imod.

Måske er det bedste for Mavis, at hun får lov til at se lidt af verden? Og måske er den i bund og grund elskelige Jonathan og alle de andre mennesker i virkeligheden slet ikke så slemme, som de var engang?

For den voksne seer kan plottet i Hotel Transylvania lugtes lige så langt væk som de sure underbukser i Jonathans rygsæk, der trænger til en ordenlig kogevask. Her er hverken shakespeareske rænkespil som i Løvernes konge eller smuk og slagkraftig følsomhed som i Op.

Men børn vil more sig over filmens gennemførte og farverige univers med masser af hekse, zombier, monstre og vampyrer. Især i en tid, hvor Halloween er det nye fastelavn.

Instruktør:
Genndy Tartakovsky
USA 2012

Manuskript:
Peter Baynham, Robert Smigel, Todd Durham, Dan Hageman og Kevin Hageman

Originalstemmer:
Adam Sandler, Andy Samberg, Selena Gomez, Kevin James og Steve Buscemi

Danske stemmer:
Niels Ellebjerg, Benjamin Hasselflug, Sophie Larsen, Rasmus Botoft og Martin Buch

Spilletid:
91 min.

Premiere:
8. november

Tilladt for alle, men frarådes børn under syv år

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. jan. 2014
American Hustle

American Hustle

Biografanmeldelse
06. nov. 2013
Don Jon

Don Jon

Fra samme instruktør

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten