Biografanmeldelse
15. nov. 2012
Holy Motors
Foto | Camille de Chenay

Holy Motors

Identitetskonflikten går sublimt gak i Leos Carax’ comeback-film, hvor Denis Lavant har intet mindre end elleve roller.

Af Lars Bukdahl

Det er – sikkert helt bevidst – svært at få regnestykket til at gå op i Leo Carax’ terroristisk episodiske film om en mand (godt brugte og skrammede Denis Levant), der er/spiller flere andre personer eller om flere personer, der er/spilles af den samme mand.

På rollelisten er Levant krediteret for elleve roller: Hr. Oscar, Bankmand, Tiggerkvinde, Motion Capture-specialist, Hr. Lort (Monsieur Merde), Faren, Harmonikaspilleren, Morderen, Offeret, Den døende mand, Manden i huset.

Filmen starter med en selvstændig intro-scene, som jeg ikke vil fortolke nærmere lige her, hvor instruktøren Carax vågner op i et soveværelse og gennem et forhæng forvilder sig ud foran et biografpublikum som os (hvilket jeg som sagt virkelig ikke vil fortolke nærmere, men måske har det noget at gøre med Carax’ genopstandelse som auteur efter ti års tavshed, hvor publikum har siddet og ventet!).

Derefter møder vi Levant som den person, der må være Bankmanden. Iklædt et nydeligt jakkesæt forlader han morgenligt et stateligt palæ i en forstad til Paris, siger han farvel til sin familie og sætter sig ind i den limousine, der forbliver hans og vores faste holdepunkt filmen og dagen igennem, inklusive den omsorgsfulde, kvindelige chauffør Celine, der tiltaler Levant Hr. Oscar og udleverer instrukserne for de i alt ni aftaler, han har den dag.

Inde i bilen gemmer sig et omklædningsrum med sminkebord og kostumer, hvor Levant forvandler sig til Tiggerkvinden, som i en ganske kort sekvens vandrer haltende rundt på gaden. Ergo er en aftale lig med at blive eller spille en anden person og Hr. Oscar navnet på ham, der er og spiller de andre personer. Men for at nå op på ni bliver Bankmanden, som Hr. Oscar jo var, før han fik dagens aftaler præsenteret, nødt til at være den første person, ligesom Hr. Oscar går til ro om aftenen som den sidste og niende person, Manden i huset, som jeg i den grad ikke vil eller bør røbe mere om.

Vi er dermed ude i en blanding af Svend Åge Madsens sci-fi-roman Se dagens lys – tv-filmatiseret af Wikke og Rasmussen – hvor borgerne hver morgen vågner op i et nyt hus med en ny ægtefælle og et nyt job, og Madsens generationskollega Hans-Jørgen Nielsens identitetsopløsende 60’er-begreb attituderelativisme: Vi er alle mange personer på én gang med tilhørende endnu flere attituder.

Ligesom Madsen og modsat Nielsen skildrer Carax person-flerheden som i højere grad melankolsk og fremmedgørende end euforisk og frigørende. Kun harmonikaspilleren i et musikalsk intermezzo og den stumfilm-atavistiske Hr. Lort, som i filmens stilistisk mest veloplagte og egensindige sekvens kidnapper selveste Eva Mendes og med fallisk begejstring agerer hendes kostumier, kan siges at være i højt humør.

Ramt af seriøst dårlig karma er til gengæld både Tiggerkvinden, den Sisyfos-agtige Motion Capture-specialist, den skuffede Far, Morderen og Offeret, der begge spilles af Levant/ Hr. Oscar (og i regnestykket dermed er én person) og naturligvis Den døende mand, plus Hr. Oscar som sig selv (og udenfor nummer) i selskab med en gammel flamme (selveste Kylie Minogue). Jeg tier stadig om Manden i huset!

Holy Motors er vildest som helhed, som en sært og efter sin egen hemmelige logik selvkørende og selvavlende karakter-revy og skuespiller-toue de force. Flere af sekvenserne er i sig selv temmelig konventionelt og bare proft (fransk) film, knuget skænderi, patetisk dødsleje, hjertesmertende gensyn. Det er sikkert meningen, men kostelige, skræmmende Hr. Lort burde have fået mere konkurrence fra de andre, synes jeg nok.

Al ujævnhed tilgives imidlertid – og de fem stjerner er sikret på stedet – da vi når frem til Manden i huset og hans familie … og de yderligere lige så fantastiske slutninger, der foregår i garagen, hvor firmaet Holy Motors’ limousiner opbevares, og om hvilke min mund er lukket med syv forskærme. Her går identitetskonflikten omsider sublimt gak, på Pegasus-hestekræfter!

Instruktør:
Leo Carax
Tyskland-USA 2012

Manus:
Leos Carax

Medvirkende:
Denis Levant, Kylie Minogue, Eva Mendes, Edit Scob

Spilletid:
115 min.

Premiere:
15. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten