Cph:Dox 2022
02. apr. 2022
Holidays
Nikita sælger farvestrålende, mekaniske balloner for at realisere drømmen om en bedre fremtid i det diktaturlignende Rusland. Foto | Les Films Hors-Champ

Holidays

Via helligdage bringer dokumentar os ind på livet af den almindelige russer i et uhyggeligt regime, der selv på kvindernes internationale kampdag tæsker demonstranter.

Af Claus Nygaard Petersen

Der er et spektakulært øjeblik i Holidays, hvor man kommer til at tro, at Rusland måske ikke er så slemt alligevel.

På en baggrund af skibsmaster flyver fyrværkeri til himmels og eksploderer i et farvestrålende inferno, mens de storslåede bygninger – med Vinterpaladset som den arkitektoniske krone på værket – lyser op langs Neva-flodbredden i Sankt Petersborg.

Glansbilledet fra kulminationen på De Røde Sejl-festivitassen varer dog kun få sekunder. Russisk politi brutalt anholder en sagesløs immigrant, hvis eneste brøde er at være netop dét.

At der er noget råddent i Vladimir Putins regime, er der efterhånden ikke nogen tvivl om.

Men i schweiziske Antoine Cattins dokumentar kommer vi alligevel nærmere ind på livet af den almindelige russer og får et indblik i et kompliceret folkefærd.

Filmens fire hovedpersoner er den kasakhiske immigrantarbejder Dzhus, drømmeren Nikita, bureaukraten Anna og den racistiske nationalist Dina. De filmer af og til sig selv, og andre gange bliver de fulgt af en kameramand.

Holidays viser, hvad de hver især laver på forskellige russiske helligdage i løbet af et halvt år. Det starter med jul og nytår og slutter med De Røde Sejl-natten, som er højdepunktet på De Lyse Nætter-fejringen om sommeren.

Og de små nedfald i deres liv giver et stærkt indblik i hver enkelt persons liv.

Dzhus lever en forhutlet tilværelse fra småjob til småjob. Han bor på et herberg og savner sin datter, der bor hos hans ekskone i Kazakhstan. Nikita har den ungdommelige fandenivoldskhed. Han klatrer rundt på toppen af bygninger, og det er kun nuet, som har betydning. Så længe det går godt, kan man klare en dag mere sammen med vennerne.

Bureaukraten Anna er ældre end de andre og har en anden aura omkring sig. Hun er chef, hvilket tydeligt bliver understreget, da hun tager telefonen og ikke synes, der er stilhed nok lokalet. Da det første slag i bordet ikke virker, kommer der et hårdere og et blik, der er koldere end den sibiriske tundra.

Dina er det mest interessante, men også mest ubehagelige bekendtskab. Hun hvæser med afsky i stemmen, at hendes elskede Rusland er overrendt af immigranter.

I den første scene med hende, møder hun ind på arbejde som sporvognschauffør. Straks udtrykker hun glæde over, at kontrolløren, hun skal arbejde med, er russisk. Knap så glad er hun for en anden kollega, der bærer hijab.

Dina siger en række grænseoverskridende ting. Med Putins postulat om nazisme i Ukraine som et af argumenterne for invasionen in mente, kunne man forestille sig, at han har en fan i hende.

Dina hader dog den russiske præsident indædt. Det er hans skyld, at immigranter har sendt hendes elskede Rusland i frit forfald.

Diktaturet er dog kun interesseret i én ting: Man skal ikke være en smudsplet på styret. Derfor bliver alle demonstranter tæsket med hård hånd – selv på kvindernes internationale kampdag.

Instruktøren viser elegant det absurde i, at demonstranter bliver anholdt, mens kvinderne på Annas kontor får udleveret blomster.

”Resten af året husker de ikke engang, hvad en kvinde er. Men den 8. marts kommer de rendende med blomster, sprut og parfume,” siger en af Annas kollegaer grinende, da de to kvinder sludrer på kontoret efter den mærkværdige dag.

Humoren i filmen er et afbræk fra den underliggende følelse af, at noget ikke er godt. Det er også grinagtigt at se Dzhus lægge an på nærmest et helt kompagni af kvindelige soldater i forbindelse med 9. maj-fejringen af sejren over Nazi-Tyskland.

Fælles for alle fire personer er, at de drømmer om en bedre fremtid. Og selv om deres drømme stikker i hver sin retning, er der ikke noget, som tyder på, at det kommer til at ske.

Tværtimod er Rusland på vej ind i et af de mørkeste kapitler i dets historie.

Titel:
Holidays

Originaltitel:
Jours de fêtes

Land:
Schweiz

År:
2022

Instruktør:
Antoine Cattin

Spilletid:
86 minutter

Premiere:
29. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Cph:Dox 2022
31. mar. 2022
Vulkanfilm er storfavorit

Vulkanfilm er storfavorit

Cph:Dox 2022
29. mar. 2022
Fire of Love

Fire of Love

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten