Biografanmeldelse
15. aug. 2017
Hjemme i verden
Hjemme i verden er ikke blot et portræt af Kirsten Thorup, men også et historisk samtidsbillede af Danmark fra 1950’erne og frem til i dag gennem hendes forfatterskab. Foto | Sofie Amalie Klougart

Hjemme i verden

Forfatteren Kirsten Thorup er en levende fortæller i anonym og bedaget portrætfilm.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Portrætfilmen om Kirsten Thorup hedder Hjemme i verden.

Idéen om et hjem og en hjemstavn er da også et centralt motiv i Kirsten Thorups forfatterskab, og det bliver en slags rød tråd i Torben Skjødt Jensens portrætfilm om den produktive danske forfatter.

Helt konkret vender Thorup hjem til sin gamle barndomsby, Gelsted på Fyn, og viser rundt. Og i mere abstrakt forstand reflekterer Thorup over, hvor hun føler sig hjemme i livet, og hvordan sproget kan virke fremmed for hende.

Thorup har skrevet både tv-dramatik og digte, men kendes især nok for sine mange romaner.

I filmens start panorerer kameraet hen over en bogreol, hvor Thorups hovedværker står på rad og række. Først lægger man mærke til titler som Himmel og helvede og Bonsai og Ingenmandsland, men så titter engelske, tyske, franske og asiatiske oversættelser også op og vidner om Thorups internationale udbredelse.

Fra starten af forfatterskabet har Kirsten Thorup trukket på hovedstolen og skrevet bøger med afsæt i sit eget liv.

Lille Jonna fra 1977 er for eksempel en roman om en piges opvækst i en lille fynsk landsby. Her skriver Thorup i form af Jonna, at ”jeg hører ikke hjemme nogen steder, jeg er uden for verden” som en slags antitese til titlen på Skjødt Jensens film.

Bedst fungerer Hjemme i verden som en personlig og biografisk indgang til forfatterskabet.

Størstedelen af filmen består af interviews med Thorup, der fortæller om sin barndom, litteraturens rolle og kreative overvejelser.

Imens følger vi forfatterens tur til barndomsbyen, det psykiatriske hospital Sct. Hans i Roskilde, hvor hun har arbejdet, på Vesterbro, hvor flere af hendes bøger foregår, og til Bogforum i forbindelse med udgivelsen af hendes seneste roman Erindring om kærligheden.

Kirsten Thorup er en spændende og velformuleret fortæller. Hun beretter åbenhjertigt og nøgternt, selv om filmen går tæt på hendes eget liv og forfatterskab. Det er ganske enkelt spændende at høre hendes tanker om sprogets rolle og om arbejdsprocessen med at skrive en roman.

Filmen tegner i forfatteren et samtidsbillede fra 1950’erne og frem til i dag, ikke mindst hvordan kvinderollen har gennemgået store forandringer. I Thorups barndom i Gelsted var det således utænkeligt, at en ung kvinde kunne blive forfatter.

Desværre ligner Hjemme i verden en tv-dokumentar med mange år på bagen. Det undrer, at filmen ikke gør mere ud af det visuelle, når den nu får distribution i udvalgte biografer.

Flere gange citeres tekststykker fra forfatterens digte og romaner, som skuespilleren Sofie Gråbøl lægger stemme til. Oplæsningen bliver visuelt akkompagneret af anonyme dækbilleder, der langsomt glider ind og ud af hinanden.

Det skaber rum for Gråbøls oplæsning, men i en tid, hvor dokumentargenren har gjort store landvindinger, er det ikke imponerende.

Instruktøren Torben Skjødt Jensen er en erfaren dokumentarist med film om Dreyer og Asta Nielsen, mens producenten er instruktør og Ekko-blogger Linda Wendel, der har lavet eksperimenter som One Shot – optaget i én lang, ubrudt kamerabevægelse.

Ærgerligt, at de to bevidste filmfolk er gået så konventionelt og visuelt kedeligt til opgaven.

I omtalen af filmen skriver selskabet, at portrættet både kan ses af Thorups trofaste fans og af nytilkomne. I starten af filmen fortæller forfatteren selv, at hendes læsere hovedsagligt er kvinder over 45 år, og det er nok også primært kendere af Thorups forfatterskab, der vil finde filmen interessant.

Titel:
Hjemme i verden

Land:
Danmark

År:
2017

Instruktør:
Torben Skjødt Jensen

Medvirkende:
Kirsten Thorup

Spilletid:
55 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
17. august

Relevante artikler

Nyhed
06. feb. 2017
Film om Kirsten Thorup på vej

Film om Kirsten Thorup på vej

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten