Biografanmeldelse
14. juli 2021
Hitman’s Wife’s Bodyguard
Trekløveret bestående af livvagten Michael (Ryan Reynolds, tv.), lejemorderen Darius (Samuel L. Jackson) og hans kone Sonia (Salma Hayek) hvirvles ind i et kompliceret terror-komplot. Foto | David Appleby

Hitman’s Wife’s Bodyguard

Salma Hayek stråler som storbandende og temperamentsfuld helt i actionkomedie, der falder fra hinanden i dårlig humor og buldrende action.

Af Claus Nygaard Petersen

Ryan Reynolds er en meget afholdt skuespiller, men man kan ikke komme uden om, at han mere eller mindre altid spiller en variant af den samme rolle.

Gennembruddet som den rapkæftede superhelt Deadpool er det perfekte eksempel. Vittigheder og sarkasme fyres konstant afsted i lyntempo, og udgangspunktet er oftest de mange mindreværdskomplekser, som figuren lider under.

Enten er man fan af humoren, eller også er det forfærdelig ulideligt.

The Hitman’s Bodyguard var en noget slatten omgang. End ikke tilføjelsen af altid seværdige Samuel L. Jackson som lejemorderen Darius Kincaid kunne løfte filmen ud af klichéerne og plathedens dynd.

Men den blev en kæmpe succes, så derfor er vi nu blevet beriget med efterfølgeren, der bærer tungebrækker-titlen Hitman’s Wife’s Bodyguard.

Reynolds spiller igen livvagten Michael Bryce, der kæmper med at finde sin identitet, efter han har mistet licensen til at passe på folk.

Efter råd fra hans psykolog tager Michael på ferie for at få det hele på afstand. Roen bliver dog hurtigt afbrudt af kugleregn, da Darius’ kone Sonia (Salma Hayek) dukker op.

Hendes mand er blevet kidnappet af den italienske mafia, og den eneste, som kan hjælpe med at redde ham, er Michael.

Det er udgangspunktet for at samle trioen, der tilsammen udgør filmens titel. De bliver hvirvlet ind i et kompliceret terror-komplot, hvor den græske milliardær Aristotle Papadopoulos (Antonio Banderas) vil smadre den europæiske infrastruktur, fordi EU pålægger Grækenland økonomiske sanktioner.

Det lyder som en stor mundfuld, men Hitman’s Wife’s Bodyguard har ikke andet på hjerte end buldrende action.

Ånden fra 80’ernes actionbaskere med Schwarzenegger og Stallone bliver ført videre, og den får ikke for lidt med kæmpe flamme-eksplosioner og platte vittigheder leveret i maskingevær-tempo.

Det er egentlig ret underholdende, men også drænende i længden. Filmen føles faktisk længere end sine bare 100 minutter, og det er sjældent et godt tegn – særligt for en film i denne genre, hvor fokus er på ikke at kede tilskueren.

Dynamikken mellem Reynolds og Jackson har ikke ændret sig markant siden sidst. Bodyguarden er stadig modvillig deltager, der småneurotisk brokker sig over alt, mens lejemorderen lever efter devisen om at skyde først for at løse alle problemer.

Den gode nyhed er, at Salma Hayeks Sonia har fået en større rolle. Den mexicanske skuespiller har den sjældne filmstjerne-tilstedeværelse, så ligegyldigt hvor dårlig resten af filmen er, er hendes præstation dragende.

Sonia har et fyrigt temperament og et ordforråd, der ville få Anders Matthesens grænseoverskridende sømand Stewart Stardust til at rødme. Hendes energi er medrivende, og så er det fedt at se duoen Hayek og Banderas sammen igen for første gang siden begges amerikanske gennembrud i Desperado fra 1995.

Desværre kan karisma og kemi ikke redde Hitman’s Wife’s Bodyguard fra at være lidt af en langgaber.

Både action, humor og romantik føles som efterladt metervare fra alle mulige andre film.

Ryan Reynolds har en evne til at tilføre sine karakterer en hjertevarm naivitet, men her er den fuldkommen malplaceret i forhold til resten af filmens tone.

Det er bemærkelsesværdigt, hvor lidt uskyldige menneskeliv betyder i det aparte univers. To personer bliver pløkket ned, da de skal agere lokkeduer, så Bryce og Darius kan slippe uset forbi et svært bevogtet område. Scenen skal forestille at være sjov, men joken falder til jorden.

Forhåbentlig markerer Hitman’s Wife’s Bodyguard slutningen på filmserien. Ellers kan man kun frygte for, hvilken titel de finder på til den næste.

Titel:
Hitman’s Wife’s Bodyguard

Land:
USA

År:
2021

Instruktør:
Patrick Hughes

Manuskript:
Tom O’Connor, Brandon Murphy, Phillip Murphy

Medvirkende:
Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek, Frank Grillo, Antonio Banderas, Morgan Freeman

Spilletid:
100 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
15. juli

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten