Biografanmeldelse
13. aug. 2021
Helmut Newton: The Bad and the Beautiful
Helmut Newton blev berømt for sine ofte afklædte portrætter af kendte kvinder, men fotografen stod også bag det konceptuelle Crocodile Eating Ballerina. Foto | Lupa Film

Helmut Newton: The Bad and the Beautiful

Fænomenalt underholdende dokumentar om fotografen Helmut Newton er kontroversiel ved at vise kunstneren som forløser for en række kendte kvinder.

Af Lars Movin

I de indledende minutter af instruktøren Gero von Boehms dokumentar om Helmut Newton giver hovedpersonen selv udtryk for, at film om fotografer gerne er dræbende kedsommelige.

Man ser bare ryggen af en person, som står bøjet over et kamera og så denne lyd: klik, klik, klik.

Man må gå ud fra, at hensigten med bemærkningen er at signalere, at her kommer et helt anderledes fotografportræt. Den præmis er jeg dog ikke enig i.

For det første findes der adskillige fremragende dokumentarer om fotografer som Vivian Maier, Sally Mann, Robert Frank og mange flere. For det andet er Helmut Newton: The Bad and the Beautiful formelt set ikke nyskabende.

Efter længere tids tilløb fik Gero von Boehm i slutningen af 1990’erne tilladelse til at følge Newton på diverse opgaver rundt om i verden, primært i Monte Carlo, Paris, Los Angeles og fødebyen Berlin.

I 2004 kom samarbejdet til en brat afslutning, da Newton blev dræbt i et trafikuheld i West Hollywood, 83 år gammel.

Men nu er von Boehm så vendt tilbage til materialet fra dengang, samtidig med at han har tilføjet nye interviews med en lang række af Newtons modeller og forretningspartnere, alle sammen kvinder.

Er resultatet ikke banebrydende, er portrættet til gengæld fænomenalt underholdende.

Og vel også kontroversielt i den forstand, at filmen, trods den lange parade af kvindelige vidner, er så godt som blottet for beskyldninger om et misogynt indhold i Newtons ikoniske billeder. De som regel nøgne kvindekroppe er iscenesat i situationer, hvor de som perfekte statuer kan virke på én gang intimiderende, overmenneskeligt kraftfulde og erotiske.

Naturligvis vil det falde nogen for brystet, at von Boehm stort set har udeladt kritiske vidner. Personligt finder jeg det opmuntrende, at ikke alle film skal skæres over samme fantasiløse læst, som især journalister gerne vil have.

Og publikum er jo ikke idioter – det er indlysende, at Newtons provokerende æstetik ikke er for alle.

Et enkelt sted får Newton læst og påskrevet af Susan Sontag i et ældre tv-klip, men i stedet for pligtskyldigt at følge op på denne kritik giver filmen os en række beretninger fra stærke kvinder – Grace Jones, Marianne Faithfull, Charlotte Rampling, Isabella Rossellini, Claudia Schiffer og andre.

Flere giver udtryk for, at samarbejdet med Newton gav dem mulighed for at udforske hidtil uprøvede sider af deres identitet. De gik simpelthen styrkede ud af oplevelsen, også selv om Newton i mange tilfælde var den første, der overtalte dem til at smide tøjet foran linsen.

I modsætning til, hvad man ellers kunne tro, er der ikke en af dem, som nogensinde oplevede upassende tilnærmelser fra deres portrættør. Tværtimod siger én, at fotografen skabte et safe space for hende.

Det er interessant i en nutidig optik. Ligesom den tilsvarende overraskende disponering af Newtons livshistorie er det.

Først halvvejs inde i filmen kommer det frem, nærmest en passant, at Helmut Newton i 1938 måtte flygte fra Tyskland på grund af sin jødiske baggrund. I første omgang til Singapore og siden til Australien, hvor han mødte sin livsledsagerske, June Newton.

Med de oplysninger får Newtons beundring for Leni Riefenstahls æstetik tilført en ekstra dimension. Det bidrager, sammen med skildringen af hans samarbejde med de mange kvindelige modeller, til portrættet af en gådefuld og sammensat personlighed.

Han var givetvis ikke så ukompliceret, som filmen ellers kunne antyde med sin lette tråd, forførende popmusik og elegante montager af et overflødighedshorn af arkivmateriale.

Helmut Newton var en kunstner, der kan minde os om, at uanset hvor nøgne de skarpt belyste modeller er, så rummer ethvert billede mere end den overflade, der umiddelbart møder øjet.

Titel:
Helmut Newton: The Bad and the Beautiful

Land:
Tyskland

År:
2020

Instruktør:
Gero von Boehm

Manuskript:
Gero von Boehm

Medvirkende:
Charlotte Rampling, Isabella Rossellini, Catherine Deneuve, Claudia Schiffer, Grace Jones

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
19. august

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. apr. 2022
Grotten – Il buco

Grotten – Il buco

Cph Pix 2021
16. nov. 2021
Little Galaxies

Little Galaxies

Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Kandis for livet

Kandis for livet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten