Biografanmeldelse
10. dec. 2015
In the Heart of the Sea
I In the Heart of the Sea bliver den legendariske hvide hval, der inspirerede Herman Melvilles Moby Dick, aldrig en dynamisk og fascinerende modstander. Foto | Jonathan Prime

In the Heart of the Sea

Ron Howards In the Heart of the Sea er en storslået fisketur, der aldrig får krog i følelserne.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Ron Howards nye episke eventyr, In the Heart of the Sea, bryster sig af at være baseret på den utrolige og sande historie, der gav inspiration til Moby Dick.

Pakket ind i en rammefortælling låner den i hvert fald fra legender om hvalfangere, der har mødt den mytiske hval. Og på samme måde er dele af Melvilles Moby Dick inspireret af historien om hvalfangerskibet Essex, der i 1820 stævnede ud fra den amerikanske havneby Nantucket.

Derfor starter filmen også, da Melville (Ben Whishaw) opsøger den gamle søulk Thomas Nickerson (Brendan Gleeson), der var ombord på skibet. Han er ude efter bogen, der skal blive til Moby Dick.

Nickerson giver sin førstehåndsberetning om mødet med Essex’ karismatiske førstestyrmand Owen Chase (Chris Hemsworth) og den uerfarne kaptajn George Pollard (Benjamin Walker) mange år forinden. Og interessant for filmen udspiller der sig en bitter magtkamp mellem Pollard og Chase.

I starten af 1800-tallet er hvalolie et værdifuldt brændsel, så målet for kaptajn Pollard og besætningen på Essex er at harpunere så mange kaskelothvaler som muligt på deres færd syd om Sydamerika og ind i Stillehavet.

Med bølgegyngende billedside i 3D har Ron Howard skabt en visuelt berusende og overvældende oplevelse. Det er i øvrigt engelsk-danske Anthony Dodd Mantle, der har fotograferet så effektivt, at skumsprøjt og rekylvand nærmest sprøjter ind på 3D-brillen.

Og sjovt nok er et af filmens plusser, at man måske forlader biografen med fare for svimmelhed og søsyge. Så meget gynger det i høj sø undervejs.

Men hovedattraktionen og monsteret i In the Heart of the Sea er naturligvis den legendariske kæmpehval. Det burde det i al fald være, men det er det desværre ikke helt.

For det første møder vi først hvalen mere end halvvejs inde i filmen. Og da den endelig dukker op fra dybet, er den ganske vist monstrøs og enorm, men bliver aldrig mere end det.

I Melvilles hænder er Moby Dick en Leviathan-skabning af bibelske dimensioner, og den besatte kaptajn Ahabs jagt på kæmpehvalen er en allegori over selve menneskets kamp mod naturen.

I Ron Howards hænder er den mest bare irriterende.

For selv om det stolte skib Essex forlader kampen som drivtømmer, og selv om scenerne med hvalen er spektakulære, bliver den hverken mytisk eller skrækindjagende nok. I stedet ender filmen med at fokusere sine kræfter på den skibrudne besætning og sætter sig et sted mellem Dødens gab og Robinson Crusoe.

Chris Hemsworth og Benjamin Walker i de bærende roller gør det ellers forbilledligt, selv om deres karakterer grundlæggende nok er for uinteressante.

Hemsworth – blandt andet kendt fra Marvels Thor – tager det episke drama særdeles seriøst og leverer alle sine replikker med et skarpt blik. Intenst og karismatisk, men også trættende i længden.

I Hollywood er Ron Howard altid leveringsdygtig i solide publikumssucceser som Et smukt sind og Dan Brown-filmatiseringerne. Hans nye film har da også masser af publikumsappel som en eventyrlig film til juleferien.

Men In the Heart of the Sea er også en ordentlig mundfuld af en film, der slår et storladent episk drama op uden at forløse det. Historien om Essex og kæmpehvalen er en visuel veloplagt fisketur, men dramaet og følelserne bider aldrig helt på krogen.

Titel:
In the Heart of the Sea 

Land:
USA 

År:
2015 

Instruktør:
Ron Howard 

Manuskript:
Charles Leavitt 

Medvirkende:
Chris Hemsworth, Cillian Murphy, Benjamin Walker, Ben Whishaw, Brendan Gleeson

Spilletid:
121 min. 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år 

Premiere:
10. december 2015

Relevante artikler

Biografanmeldelse
11. sep. 2013
Rush

Rush

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten