Serieanmeldelse
31. okt. 2018
Harry Quebert-affæren
Klichéerne står i kø, når Patrick Dempsey som forfatteren Harry Quebert hvirvles ind i en gammel mordgåde i Harry Quebert-affæren. Foto | Jean-Marie Dreujou

Harry Quebert-affæren

Guldalderen for tv-serier er gået hen over hovedet på utroværdigt og bedaget drama om en forfatter, der hvirvles ind i en mordgåde.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Der ligger uden tvivl en dobbelt betydning i titlen på krimidramaet Harry Quebert-affæren

Serien, der herhjemme kan ses på C More, er baseret på Joël Deckers bestseller med den lidt længere titel: Sandheden om Harry Quebert-sagen. 

En hemmelig og forbudt kærlighedsaffære er omdrejningspunktet for fortællingen, som hurtigt bliver til en kriminalaffære, da liget af en ung pige dukker op 33 år efter hendes sporløse forsvinden. 

På papiret er det velkendte og lovende kræfter, der står bag Harry Quebert-affæren

Patrick Dempsey, som mange nok kender fra Greys hvide verden, spiller titelrollen. Instruktøren er franske Jean-Jacques Annaud, der har lavet navnkundige film som Rosens navn, Syv år i Tibet og Enemy at the Gates

De kræfter er dog komplet spildt på Harry Quebert-affæren, som ligner et venstrehåndsarbejde uden meget engagement og troværdighed. 

Serien har ellers alt det, der skal til for at skabe en saftig og gådefuldt spændende fortælling om jalousi, kærlighed, menneskets skyggesider og kunst. 

Det er samtidig bare også ingredienser, der nemt kan danne grundlag for et overgjort og soapet drama fuld af floskler. Og Harry Quebert-affæren ender desværre mest som det sidste. 

Forfatteren Harry Quebert anklages for mord, da liget af Nola (Kristine Froseth) bliver gravet op i hans baghave. Igennem fyldige tilbageblik til 70’erne finder vi hurtigt ud af, at Harry Quebert og Nola som unge havde en hemmelig kærlighedsaffære, der ikke huede alle i den lille by Sommerdale på den amerikanske østkyst. 

I seriens nutid peger det meste på, at Harry har dræbt og begravet Nola. Men da han bliver anholdt, beslutter hans unge forfatterkollega og protegé Marcus Goldman (Ben Schnetzer) at forsvare ham. 

Marcus stabler sin egen efterforskning på benene og graver sig langsomt længere og længere ned i lillebyens hemmeligheder og intriger. Både for sin gamle læremesters skyld, men også fordi sagen pludselig løsner op for den skriveblokade, Goldman har kæmpet med og giver ham ny inspiration. 

Man kommer meget nemt til at tænke på en anden og lignende serie, nemlig The Affair, når man ser Harry Quebert-affæren

Foruden navneligheden har de to serier nemlig også en forbudt kærlighedsaffære, en forfatter som hovedperson, det intrigante lillebyliv og de tvetydige tilbageblik tilfælles. 

Og ligesom The Affair undervejs har haft svært ved at skabe balance mellem dramaet, krimigåden og soap-elementerne, er det også her Harry Quebert-affæren fejler. 

Seriens klart største problem går dog på troværdigheden. Der er simpelthen for meget, der skurrer og forstyrrer. 

Unge Ben Schnetzer er direkte utroværdig som forfatteren, der med Yahya Hassan-fart er blevet en litterær stjerne i USA. Schnetzer tilfører overhovedet ikke rollen som Marcus den eftertænksomhed eller intellektuelle klangbund, som man forventer af et litterært stjerneskud. Forfatterlivet portrætteres overfladisk og klichéfyldt. 

”Det er som et mareridt, jeg ikke kan vågne op fra,” lyder det, da Harry Quebert beskriver sin situation. Desværre er den slags floskler kendetegnende for serien. 

Seriens nutid udspiller sig i 2008, og sjovt nok virker hele Harry Quebert-affæren, som om den også har ti år på bagen.

Man skal nemlig se alenlangt efter den fornemme berettekunst og høje produktionsværdi, der i dag kendetegner mange serier. Især overgøres musikken som virkemiddel og fylder alt for meget, så man aldrig er i tvivl om, hvad serien vil have én til at føle. 

Det er trættende, og derfor føles Harry Quebert-affæren i store træk bedaget og sjusket.

Titel:
Harry Quebert-affæren

Originaltitel:
The Truth About the Harry Quebert Affair

Land:
USA

År:
2018

Serieskaber:
Jean-Jacques Annaud

Medvirkende:
Patrick Dempsey, Ben Schnetzer, Kristine Froseth

Spilletid:
Ti afsnit af 45 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
1. november på C More

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten