Biografanmeldelse
14. apr. 2016
Hardcore
Alt i Hardcore vises, som Henry ser det. Filmen ligner derfor ofte et computerspil, men fornemmelsen er ikke den samme. Foto | Ilgar Burdani

Hardcore

Russisk debutant viser alt fra sin hovedpersons synsvinkel i frenetisk actionfilm. Eksperimentet havde fortjent et bedre manuskript.

Af Jeppe Mørch

Hvem har ikke prøvet at vågne om morgenen med ondt i hovedet og hukommelseshuller?

Men de færreste har fået en lige så dårlig start på dagen som Henry, der vågner med ar på brystet – og mangler en arm og et ben.

Heldigvis er konen Estelle (Haley Bennett) – som Henry ikke genkender – tilsyneladende super-bandagist. Så Henry får robotproteser monteret på kødstumperne. Han kan dog ikke tale.

Men så bliver alt kaos, og sådan fortsætter resten af den russisk-fødte punkmusiker Ilya Naishullers debutfilm. Banditter bryder ind i laboratoriet, hvor Henry lappes sammen. De ledes af en russisk karikatur af en skurk, Akan (Danila Kozlovsky), komplet med fedtet, skulderlangt platinhår og telekinetiske superkræfter.

Estelle kidnappes, og Henry jages på flugt i et voldeligt Rusland. Eller nærmere: Vi jages på flugt i et voldeligt Rusland.

Hardcore forsøger at gøre publikum til hovedpersonen ved at vise alt fra Henrys synsvinkel. Det er et interessant stilistisk valg i en tid, hvor virtual reality er ved at bryde igennem.

Eksperimentet fungerer bare ikke i den her actionfilm.

På et tidspunkt kaster Henry sig gennem et vindue og lander på et ungdomsværelse, hvor der hænger en plakat af Robert Montgomerys Lady in the Lake fra 1947 – en pionerfilm, der er blevet berømt for at være fortalt fra hovedpersonens synsvinkel.

I dag er pov-teknikken i actionfilm mulig på grund af små GoPro-kameraer, men det hører stadig til sjældenhederne, at det gøre så konsekvent som i Hardcore.

Måske skyldes det simpelthen, at det på film er nærmest umuligt at udviske distancen mellem karakter og tilskuer. Hvor man i computerspil selv vælger, hvad der skal ske, så er alt bestemt på forhånd i en films manuskript.

På film kan man i stedet etablere et forhold mellem karakterer og publikum, blandt andet gennem nærbilleder af ansigter og øjne. Det får vi ikke noget af i Hardcore, og samtidig udebliver fornemmelsen af at være den kybernetiske og overmenneskelige slagsbror Henry.

Til gengæld er der læsterlige smæk for skillingen fra start til slut i de ganske velkomponerede actionscener. Knive tvinges gennem halse, og der leges med lig, som bloddryppende kastes rundt i et frenetisk tempo. Og Henry er en habil parkour-udøver.

Desværre punkterer aldeles bøvede kommentarer alt for ofte det hele.

Henry er på en vild jagt efter mening og sin mystiske kone. Han får hjælp af briten Jimmy (Sharlto Copley), der er glad for udklædning og musicals, og som åbenbart ikke kan slås ihjel.

Da Jimmy finder ud af, at Henry ikke kan tale, udbryder han for voldsomt: ”Du er sgu Charlie Chaplin! En anden får forklaret Henry, at han er ”half machine, half pussy”. Og Akans håndlangere hedder Slick Dimitry!

Det hele akkompagneres af et pulserende, stressende soundtrack, som ihærdigt forsøger at minde os om, at Henrys kvababbelser er alvorlige nok. Han ender på et tidspunkt på et russisk bordel. Stedet er ikke vigtig for historien, men fungerer som en undskyldning for at vise kvinder i meget lidt tøj.

Filmen er inspireret af en musikvideo til nummeret Bad Motherfucker, som Naishuller instruerede for sit band Biting Elbows. Også den er gennemsyret af drengerøvshumor og en fascination af computerspil.

Men hvis man ikke er rigtig sjov, så er det en dårlig idé at plastre sin actionfilm ind i jokes.

Titel:
Hardcore

Original titel:
Hardcore Henry

Land:
Rusland, USA

År:
2016

Instruktør:
Ilya Naishuller

Manuskript:
Ilya Naishuller, Will Stewart

Medvirkende:
Haley Bennett, Danila Kozlovsky, Sharlto Copley

Spilletid:
96 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
14. april 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten