Biografanmeldelse
21. jan. 2024
Håndtering af udøde

Renate Reinsve (Verdens værste menneske) spiller Anna, hvis udslukte moderinstinkt blusser op, da hendes søn vender tilbage fra de døde.

Foto: Morten Brun

Håndtering af udøde

Norsk zombiegyser er bedst, når den bruger de dødes pludselige genkomst til at udforske de pårørendes sorgreaktioner.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Zombier på film er en blank metafor, der kan stå for mangt og meget. 

Den klassiske caribiske zombie – kendt fra Jacques Tourneurs I Walked with a Zombie – er en sort hævner og et levn fra slavetiden. 

George Romero opfandt den moderne zombie, der har smag for menneskekød og smitter med sit bid. 

I milepælen Night of the Living Dead fra 1968 tematiseres sydstatsracisme og frygten for menneskemængder. I Romeros opfølger Dawn of the Dead er zombien et symbol på hjernedød forbrugerkultur, mens det gælder militær hybris i Day of the Dead

Da zombierne begynder at sprinte efter 11. september 2001, er det oplagt at se dem som en art terrortrussel. 

I den norske Håndtering af udøde, der havde verdenspremiere lørdag på Sundance-filmfestivalen, repræsenterer de levende døde snarere et håb end en trussel. 

Hvilken pris vil man ikke betale for at bringe sine afdøde elskede til live igen? 

Thea Hvistendahl har gjort sig bemærket med markante kortfilm og musikvideoer, og hun debuterer stilsikkert med sans for at skabe en gribende stemning. Filmen lægger ud med en afgrundsdyb sorg, der kommunikeres nærmest uden ord. 

En ældre mand pulser cigaretter med et forstenet udtryk, før han opsøger sin datter Anna (Renate Reinsve) med et måltid mad, hun kommer i køleskabet. ”Jeg spiser på arbejdet,” lover hun, men det klinger hult. Gradvis erfarer vi, at hun for nylig har mistet sin unge søn – og lysten til at leve. 

Andetsteds i Oslo tager en gammel kvinde afsked med sin hustru på kapellet. Og et tredje sted spiller en teenager zombie-skydespil og ignorerer sin mor, Eva, der vil have hende til at babysitte lillebroren. 

Scenerne er tyste og tålmodige, filmen tager sig god tid om rigtig at komme i gang, mens vi introduceres for personerne med stemningsmættet musik af Peter Raeburn og kølig, mørk observationsæstetik leveret af fotograf Pål Ulvik Rokseth. 

Det er et ensomt og ret trøstesløst univers, hvor filmens tre hovedhistorier aldrig mødes, og vi kun sjældent ser andre mennesker. 

Det store skifte varsles med elektriske forstyrrelser, summende radiostøj, blinkende billygter og stæreflokke, der letter over Oslo en varm sommerdag. Karaktererne synes ramt af en kollektiv migræne, der får Eva til at køre galt. 

Hun dør på operationsbordet. Men da hendes mand, standupperen David (spillet af Joachim Triers hofskuespiller Anders Danielsen Lie) ser hende på hospitalet, begynder hun at bevæge sig. Lægerne har ingen forklaring, men den er god nok. 

Hun er i live. Næsten. 

Morfaren græder ved sit barnebarns grav, da han hører noget bevæge sig under jorden. Så henter han en skovl, og den gamle kvinde bliver overrasket, da hendes livsledsagerske pludselig sidder i deres køkken. Iskold men dog til stede. 

Hvad der end vækker de nyligt afdøde til live, gør dem ikke rigtigt levende. De udøde er medgørlige, men fraværende og i forrådnelse, og Håndtering af udøde er mest effektiv, når den bruger deres pludselige genkomst til at udforske de pårørendes sorgreaktioner. 

David fortæller sine børn, at Eva ikke er død, men nok skal komme hjem fra hospitalet. Anna er vantro, men hendes udslukte moderinstinkt blusser op, da lille Elias klynker umælende. 

Den gamle kvinde er den mest klarsynede. Hun ser sin hustrus genkomst som et kærkomment efterspil snarere end en sejr over døden. 

En montage sat til Nina Simones dybfølte Ne Me Quitte Pas – ”forlad mig ikke” – sætter tematikken bastant på spidsen. 

Håndtering af udøde er baseret på en roman af John Ajvide Lindqvist, der også har samarbejdet med Thea Hvistendahl om manuskriptet. Og ganske som i Grænse og Lad den rette komme ind, som også er skrevet af Lindqvist, drejes de overnaturlige genreelementer til en humanistisk og rørende fortælling. 

Der er intet større samfundsportræt i filmen, ingen scener med panik i storbyen eller zombiehorder på jagt efter menneskekød. Derfor føles det nærmest malplaceret, da filmens tredje akt skruer op for trusselsniveauet med lån fra zombiegenrens faste virkemidler. 

Men selv da formår skuespillerne at holde fokus på det nære drama. 

Renate Reinsve, der brød igennem med Joachim Triers Verdens værste menneske, skildrer foruoligende Annas livslede og forsigtige håb, mens Anders Danielsen Lie – hendes partner i førnævnte film – får Davids virkelighedsfornægtelse til at føles smertefuldt autentisk. 

Og Inesa Dauksta, der spiller David og Evas datter Flora, er brandgod som teenager med egne ærinder, der pludselig må træde til som et anker for familien. 

Håndtering af udøde sætter sig til tider akavet mellem to stole – sorgdrama og zombiegyser – men det er en ambitiøs og lovende debutfilm.

Titel:
Håndtering af udøde

Originaltitel:
Håndtering av udøde

Land:
Norge, Sverige, Grækenland

År:
2024

Instruktør:
Thea Hvistendahl

Manuskript:
Thea Hvistendahl, John Ajvide Lindqvist

Medvirkende:
Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Bahar Pars, Bjørn Sundquist

Spilletid:
97 minutter

Premiere:
20. januar på Sundance, 15. februar i danske biografer

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten