Serieanmeldelse
17. apr. 2018
The Handmaid’s Tale – sæson 2
Anden sæson af The Handmaid’s Tale beholder Elisabeth Moss’ klaustrofobisk intense fortællerstemme, men breder seriens univers ud, når June tager flugten fra sit fangeskab. Foto | Colin Watkinson

The Handmaid’s Tale – sæson 2

Anden sæson fortsætter, hvor den første slap, og lader til at blive endnu et tankevækkende og isnende bekendtskab takket være storspil af Elisabeth Moss og co.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Da første sæson af The Handmaid’s Tale havde premiere, blev den ikke kun rost for stærke skuespilpræstationer, en gennemført visuel identitet og æggende historiefortælling.

Mange fremhævede også den Emmy-vindende series beretning om et totalitært, kvindeundertrykkende og hierarkisk samfund, der tilsyneladende – og desværre – fandt resonans i vores egen samtid.

The Handmaid’s Tale, der er baseret på Margaret Atwoods roman af samme navn, er nemlig ikke perspektivløs science fiction, men en veldrejet dystopi om et samfund, der er fremtidigt og ekstremt, men stadig skræmmende livagtigt.

Det var en af første sæsons store forcer og lader også til at blive den nye sæsons.

Den nye omgang The Handmaid’s Tale fortsætter bogstaveligt talt, hvor første sæson slap. June (Elisabeth Moss) med tjenerindenavnet Offred er gravid og har sammen med de andre tjenerinder forsøgt et oprør mod de totalitære kræfter, der holder dem fanget som tvangsrugemødre.

Vi befinder os i landet, der før hed USA, men efter en øko-katastrofe, som har gjort de fleste kvinder ufrugtbare. Nu hedder landet Gilead og bliver regeret af et brutalt styre præget af victoriansk mådehold og religiøse floskler. Her holdes de få fødedygtige kvinder fanget som tjenerinder, der skal føde overklassens børn.

I den nye sæson interneres June og resten af tjenerinderne for deres mytteri og holdes i et jerngreb af Aunt Lydia (Ann Dowd), der efter alt at dømme kommer til at få en vigtig og interessant rolle som en mere nuanceret karakter.

Visuelt er The Handmaid’s Tale gennemført.

Der er kælet for hvert billede, og seriens udtryk er nærmest allerede blevet ikonisk. De tilknappede overklassevillaveje og selvfølgelig tjenerindernes vinrøde kapper og hvide kyser. Det er fortælling gennem billeder, der sætter sig fast.

Interessant og lovende udvider serien også sit univers i anden sæson. Vi får et mere dybdegående indblik i tiden umiddelbart før det totalitære regimes fremmarch og kommer med i kolonierne – en slags arbejdslejre, der før kun er blevet omtalt sporadisk.

Serien viser især, hvordan det tidligere samfund langsomt bevæger sig væk fra demokratiske principper. I flashbacks følger vi tjenerinden Ofglens (Alexis Bledel) tidligere liv som underviser på universitetet. Gradvist diskrimineres hun og hendes chef, fordi de er homoseksuelle.

Og June kritiseres af en læge, fordi hun som kvinde ikke har taget sig godt nok af sit barn. Man kan ikke både være mor og gøre karriere!

Her er The Handmaid’s Tale eminent interessant, fordi den viser, hvad der kan ske med et samfund, der med små, vedvarende skridt indskrænker demokratiske rettigheder og forskelsbehandler.

Man kan godt stå af på seriens enorme selvsikkerhed og seriøsitet. Der er ikke plads til mange andre følelser end dystopiens afmagt, bekymring og desperation, som serien elsker at svælge i. I første afsnit afstraffes tjenerinderne i en gammel skolegård, mens regnen pisker ned over dem i flotte grå billeder.

Det, der for alvor får serien til at rykke, er skuespillet.

Elisabeth Moss vandt helt fortjent både en Golden Globe og en Emmy for sin hovedrolle i. Hun pendulerer overbevisende sikkert mellem ekstremer. Det ene øjeblik er hun den underdanige og skræmte tjenerinde, der kontrolleres totalt af husets frue, Serena Joy Waterford (Yvonne Strahovski). Det næste øjeblik er hun handlekraftig og intenst lidenskabelig, når hun modsætter sig Gileads totalitære jernnæve.

Med fornemme præstationer af Strahovski og Ann Dowd tegner anden sæson af The Handmaid’s Tale også til at blive et tankevækkende og isnende uafrysteligt bekendtskab.

Titel:
The Handmaid’s Tale

Sæson:
2

Land:
USA

År:
2018

Serieskaber:
Bruce Miller

Medvirkende:
Elisabeth Moss, Joseph Fiennes, Yvonne Strahovski, Ann Dowd

Spilletid:
Tretten afsnit af 60 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
26. april

Relevante artikler

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten