Cph:Dox 2019
21. mar. 2019
Håbets ø
Kirsten er en af de mange unge fra Maniitsoq, som søger væk fra den grønlandske by, hvor håbet er blevet afløst af opgivenhed. Foto | Blåst Film

Håbets ø

Dokumentar om en grønlandsk landsby, der er sat i venteposition af et forestående aluminiumseventyr, savner paradoksalt nok en smule håb.

Af Frida Marquard

Højt mod nord ligger den lille, grønlandske by Maniitsoq (tidligere Sukkertoppen). Byen består af en gruppe farvestrålende hytter, som ligger klinet op ad siden på et fjeld, der er goldt og gråt om sommeren og hvidklædt om vinteren. 

Her bor Peter Olsen. 

Han er den første grønlænder til at dimittere med en kandidatgrad fra Grønlands eneste universitet, Ilisimatusarfik. Han er også udnævnt aluminiumskoordinator for den forestående konstruktion af et værk i byen for den amerikanske aluminiumsgigant Alcoa. 

Planerne har været på tegnebrættet siden 2006. Byen godkendte i 2008 under stor glædesjubel konstruktionen af værket, der forventes at bringe flere hundrede arbejdspladser til byen. 

Ti år efter er forventningens glæde vendt til mismod. Grunden ligger stadig ubebygget hen. Finanskrisen fik den globale efterspørgsel på aluminium til at styrtdykke, og Alcoa har så godt som trukket sig fra aftalen. Tilbage er en by med bristede drømme og et faldende indbyggertal. 

Problematikken kender vi fra andre småbyer og udkantssamfund overalt i verden. Virksomhederne trækker sig ud, de unge flytter væk på jagt efter bedre muligheder, mens de gamle bliver tilbage, og tungsindet trænger ind i knoglerne. 

Håbets ø er instrueret af Sturla Pilskog og Sidse Thorstholm Larsen, hvis film følger tre livsskæbner i Maniitsoq. 

Foruden Peter Olsen er der Kirsten, en ung kvinde på kanten til voksenlivet. Som mange af sine byboere nærer hun en stor kærlighed for sin fødeby, men hun vil til Nuuk for at studere. Måske vender hun tilbage, når hun får børn, siger hun med et grin. Hun drikker også for meget, og det skaber problemer for hende. 

Gideon er tørlagt alkoholiker og hjælper nu andre ud af deres misbrug. Han ser byens langvarige venten på Alcoa som en anden form for afhængighed, hvor byen ligger brak i stedet for at tage hånd om sin egen fremtid og finde andre forretningsmuligheder. 

”Det er det mærkelige ved det. Vi vil gerne have vores uafhængighed, men samtidig forlader befolkningen landet,” forklarer Peter Olsen om det evigt verserende spørgsmål om grønlandsk uafhængighed. 

Den simple, elektroniske underlægningsmusik får tilsat velkomponerede optagelser af frosne fjelde og mennesker i den barske natur. Det skaber en rammende stemning af klaustrofobisk isolation og melankoli. 

Men i længden smelter æstetikken sammen til en ensformig tristesse. Man undrer sig over titlen Håbets ø, for dokumentaren præsenterer ikke meget håb. Kun forfald. 

Først hen imod de sidste ti minutter synes den egentlige fortælling om håb at begynde. Til billederne af et brydende forår fortæller Peter Olsen, der nu er blevet forfremmet til bæredygtighedskonsulent, at Maniitsoq sigter efter at blive hvalernes by og vil markedsføre sig som et turistmål for hval-sightseeing. 

Filmens absolut mest opløftende billede er en pukkelhval, som kådt boltrer sig uden for byens havn. 

Håbets ø stræber efter at give et personligt og helhjertet portræt af livet hos den almindelige grønlænder. Men filmen formår ikke at dykke dybt nok ned i hverken sine personlige portrætter eller de centrale konflikter om minedrift og selvstændighed. 

Man sidder som tilskuer tilbage med en lidt tom fornemmelse og flere ubesvarede spørgsmål. 

Var det for naivt, da byen sagde ja til at lade Alcoa åbne minen, og lagde man alle sine æg i en kurv? Hvorfor drikker Gideon, Kirsten og hendes veninder? Hvorfor kan byen kun se fabriksåbninger som en løsning på det faldende indbyggertal? 

Og er der nogen, der bekymrer sig om, hvilke konsekvenser et aluminiumsværk vil have for byens omkringliggende natur? 

Med en titel som Håbets ø ville det være kærkomment at fortælle en historie om grønlandsk viljestyrke og gåpåmod. Men dokumentaren er fra starten fast besluttet på at se sine tre hovedpersoner som ofre for omstændighederne.

Titel:
Håbets ø

Land:
Norge, Danmark, Grønland

År:
2019

Instruktør:
Sturla Pilskog, Sidse Thorstholm Larsen

Medvirkende:
Kirsten Kleist Petersen, Peter Søren Olsen, Gideon Lyberth

Spilletid:
77 minutter

Premiere:
21. marts i Aveny-T, 26. marts i Grand og 31. marts i Dagmar under Cph:Dox

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. jan. 2020
Lad mig falde

Lad mig falde

Serieanmeldelse
03. jan. 2020
Dracula

Dracula

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten