Serieanmeldelse
28. jan. 2024
Griselda

Sofía Vergara spiller kokainets gudmor Griselda Blanco som en feministisk helt, uden at serien for alvor dykker ned i hendes dunkle sjæl, der var ansvarlig for over 200 drab.

Foto: Elizabeth A. Morris

Griselda

Netflix-serie om kokainets gudmor ender med at forherlige en barnemorder i feminismens hellige navn.

Af Thea Torp

I Griselda lappes skudsår med menstruationsbind, kokain smugles i bh’er, politiet oplever sexchikane på arbejdspladsen, og narkobaroner bliver gravide.

Netflix-serien, der er skabt af mændene bag Narcos, genfortolker gamle gangsterhistorier i nye, feminine retninger.

En god idé, men serien spænder desværre ben for sig selv med sin platfeministiske skildring af virkelighedens Griselda Blanco, også kendt som ”The Godmother of Cocaine” – kokainets gudmor.

Kynisk styrede hun narkohandel og var en central spiller i en voldelig narkokrig i USA i 1970’erne og ’80erne. Hun anslås at have 200 drab bag sig – heriblandt en toårig dreng – og blev selv likvideret i 2012, 69 år gammel.

I serien fremstår hun som en feministisk helt, og det er åndelig dovenskab at fritage kvinder for moralsk ansvar, så længe de fremstår som girl bosses.

Griselda blev født i Colombia, men da hun kom i konflikt med myndighederne i sit hjemland, slog hun sig ned i New York for at etablere et narkoimperium.

I serien på seks afsnit er baggrundshistorien omskrevet, så vi introduceres til en flygtende Griselda Blanco, da hun med sine tre drenge flygter fra Columbia til Miami. Bag sig har hun en fortid som først prostitueret og siden hustru til en narkokriminel.

Man får med det samme sympati for Griselda, der i skikkelse af smukke Sofía Vergara har charme, selvtillid og en uendelig morbekymring for sine tre drenge.

Hun slår pjalterne sammen med veninde Isabel (Vanessa Ferlito), der også er flygtet fra en kriminel og voldelig husbond. Isabel kæmper for at skabe en ren sti med et meget lidt besøgt rejsebureau, hvor Griselda som en vennetjeneste får arbejde.

Men hurtigt viser det sig, at der under den yngste drengs bamse ligger et kilo ren kokain, som den gæve forretningskvinde har tænkt sig at sælge på det lokale sorte marked.

Herfra ruller en Breaking Bad-agtig historie om en kvinde, der i første omgang gør, hvad hun kan for, at hendes drenge skal have de bedste muligheder i det fremmede land.

Men gradvis bliver det mere og mere tydeligt for alle – undtagen hende selv – at kriminaliteten mest sker for hendes egen vindings skyld. Og til sidst bliver det på bekostning af drengene, der konstant fotograferes i strålende modlys, leende i hinandens arme, så man skulle tro, et det var en reklame for Kinder-æg.

Reklamer i form af product placement er der i øvrigt masser af i serien, der får slået et slag for Adidas, Jack Daniel’s og McDonald’s.

Sofía Vergara, der brød igennem som sjov trofæ-kone i Modern Family, spiller Griselda uden den nødvendige dybde. En barnemoderske og organiseret kriminel med så meget ødelæggelse på samvittigheden må indeholde et indre mørke.

Vergara spiller indimellem iskoldt, hvor hun ikke er til at få øjnene fra.

Men der er alt for mange scener, hvor girlbossen mest ligner en praktikant i narkoverdenen, når hun stirrer forfærdet på blodpletter, kaster op af skræk eller vandrer hvileløst rundt med moralske skrupler.

Eller skal trøstes og rådgives af de mange mænd, der af uvisse årsager følger den forskræmte narkobaronesse hele vejen ind i døden.

Det giver en reelt dårlig smag i munden, at hun fremstilles som et offer, vi skal have ondt af. Særligt fordi serien på overfladen fremstår feministisk, men i udførslen bliver pink power ganske udvasket.

Det er ikke troværdigt, at Vergaras Griselda kunne få typer som Pablo Escobar til at ryste i bukserne, som han citeres for at have sagt i seriens forord.

Vores egen Sidse Babett Knudsen viser mafiosa-kunsten langt bedre i den danske Kød & blod, hvor voldsparathed og kvindelig varme smelter sammen i en frygtindgydende, ikke-selverkendt ondskab.

Griselda er en ommer.

Titel:
Griselda

Land:
USA

År:
2024

Serieskaber:
Carlo Bernard, Ingrid Escajeda, Doug Miro

Medvirkende:
Sofía Vergara, Vanessa Ferlito, Alberto Guerra, Juliana Aiden Martinez, Martin Rodriquez, Jose Velalzquez

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 55 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
25. januar på Netflix

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
11. juni 2024
Til verdens ende

Til verdens ende

Biografanmeldelse
28. maj 2024
Power Alley

Power Alley

Serieanmeldelse
28. mar. 2024
Ronja Røverdatter

Ronja Røverdatter

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten