Biografanmeldelse
09. aug. 2023
Greatest Days

Aisling Bea er god som den voksne Rachel (nummer tre fra venstre), der samler veninderne (Alice Lowe, Jayde Adams og Amaka Okafor) og tager dem med på et nostalgisk trip. 

Foto | Alex Bailey

Greatest Days

En sygeplejerske samler sine gamle veninder for at genopleve ungdommens yndlingsgruppe, men musikken stemmer dårligt overens med historien i engelsk musical.

Af Helen O'Hara

De fleste jukebox-musicals er skåret over samme læst.

Man tager et elsket popbands hitsange og stopper dem ind i en hjertevarm og opløftende fortælling om at genoptage gamle venskaber og hele fortidens sår.

Mamma Mia er det lysende foregangsbillede, mens Jersey Boys og Sunshine on Leith er stolte sekundanter.

I Greatest Days er turen kommet til 90’er-boybandet Take That, popsensationen fra Manchester og Robbie Williams’ springbræt til stjernestatus.

De satte teenagehjerter i brand med en blanding af disko, popballader og stadionrock.

Filmen handler om sygeplejersken Rachel, hvis hverdag består af at tilse syge børn og undgå kæresten, der lister faretruende rundt på frierfødder.

I et radioshow vinder hun billetter til en koncert med sit yndlingsband fra teenageårene, The Boys. De har hele Take Thats bagkatalog på repertoiret, og hun ved bare, at hun er nødt til at samle sin gamle venindegruppe for at tage dem med.

Problemet er bare, at de dårligt nok har talt sammen i 25 år.

Sympatiske Aisling Bea er god som Rachel, der er filmens anker i nutidssporet. Alligevel er filmen mere levende, når handlingen springer tilbage til hendes teenageår.

Den unge Rachel har det hårdt derhjemme, hvor hun og lillebroren kun kan se på, mens forældrene skændes hedt og hæmningsløst. For at få virkeligheden på afstand forsvinder Rachel ind i en fantasiverden, hvor The Boys støtter hende.

De er stylet som en vittighed fra The Simpsons, med slasket hår og uheldig 90’er-mode.

Det ville være let at affeje en teenagers altopslugende kærlighed til sit idol, men Greatest Days tager Rachels forhold til The Boys seriøst. For hende bliver boybandet et værn mod en virkelighed, der er svær at se i øjnene.

Men Rachels vigtigste støtter er hendes fire veninder, der er nøjagtig så højrøstede, energiske, usikre og vildt optimistiske, som enhver gruppe teenagepiger bør være. Vi ser det tætte sammenhold, de havde engang, og forstår, hvor stort et hul venindegruppens opløsning har efterladt i Rachels voksne liv.

Dermed er banen kridtet op for både smertelige og glædelige gensyn, da kvinderne efter mange år ser tilbage på de drømme, der engang betød alt for dem.

Greatest Days startede i teatret som en forestilling skabt af Tim Firth. Han har også skrevet manuskriptet, men uden at løse forestillingens allerstørste problem: At musikken ofte stemmer dårligt overens med historien.

Måske har Take That bare ikke nok forskellige sange at vælge imellem. De specialiserede sig i danserytmer og hjerte-smerte-sange, men selv når sangteksterne passer til historien, er det gerne de forkerte, der synger dem.

Teenagerne synger pophittet Relight My Fire, selv om deres gnist endnu ikke er gået ud. I klassikeren Back For Good er det den forkerte partner, der synger om at genoptage forholdet, mens et afpillet cover af Rule the World også føles temmelig malplaceret.

Måske skyldes det, at instruktør Coky Giedroyc har castet teenagere, der virkelig kan synge, mens de voksne komikere bare gør deres bedste og koncentrerer sig om skuespillet. Uanset hvad er man nødt til at være helt høj på nostalgi for, at det ikke skurrer.

Mamma Mia har også sine svagheder, men der har man i det mindste et indbydende græsk ferieparadis at fortabe sig i.

Greatest Days veksler mellem udkanten af London og Take Thats hjemegn i Lancashire med kun en sviptur til Athen, og det giver bare ikke samme fornemmelse af, at man får en charterrejse med i købet.

Ved at runde historien af med de mest karaoke-venlige ørehængere sikrer Coky Giedroyc, at i hvert fald gamle fans af Take That går fra biografen med et smil på læben.

Men for de fleste andre er filmen en frustrerende oplevelse.

Titel:
Greatest Days

Land:
Storbritannien

År:
2023

Instruktør:
Coky Giedroyc

Manuskript:
Tim Firth

Medvirkende:
Aisling Bea, Matthew McNulty, Alice Lowe, Emma Amos

Spilletid:
112 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 7 år

Premiere:
10. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
24. juni 2020
Sangklubben

Sangklubben

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten