Streaminganmeldelse
22. juli 2022
The Gray Man
Ryan Gosling spiller CIA-lejemorderen Seks, der må pløkke sig igennem alle sine tidligere kolleger, da det viser sig, at de har møgbeskidt mel i posen. Foto: Stanislav Honzik

The Gray Man

Russo-brødrenes flotte tjubang-film leger med forventningerne, men er langt fra så klog, som den gerne vil være.

Af Frederik Hoiff

En hårdkogt indsat bliver hevet ud af fængslet i bytte for tjansen som lejemorder for CIA, og snart er han klodens dygtigste dræber. Men på en mission nægter han at adlyde ordrer, da et barn kommer i skudlinjen.

Det viser sig, at CIA har møgbeskidt mel i posen.

Nu er han selv jaget af sine tidligere kolleger, og han må myrde halvdelen af den vestlige verden med de bare næver for at redde sig selv såvel som sin tidligere mentors datter.

Det er utroligt, hvor mange action-klichéer, instruktørbrødrene Anthony og Joe Russo får krydset af inden for de første minutter af The Gray Man.

Det læspende sexsymbol Ryan Gosling rammer som lejemorderen Seks – ja, det er tæt på 007– perfekt den balance mellem stoisk styrke og rapkæftethed, der skal til for at være stereotypen på en action-helt.

Man kunne få tanken, at The Gray Man er et genrebevidst eksperiment, som kører alle klichéerne af med det samme for at vende hele molevitten på hovedet.

Russo-brødrene er primært kendt for Marvel-succeser som Avengers: Infinity War, men de er også talentfulde komedieinstruktører. Parret står bag flere af de bedste afsnit i Arrested Development, og det samme gælder Community, hvor netop deres ironiske action-hyldester stjal showet.

Men denne gang begynder hjernen langsomt at gætte hvert fremskridt i historien, og man falder længere og længere ud af oplevelsen, mens Seks springer større og større ting i luften.

Altså lige indtil Chris Evans dukker op som Lloyd Hansen. En tidligere agent, der får til opgave at fange Seks, fordi han er bedøvende ligeglad med, hvor mange hovedstæder han ødelægger, og hvor mange agenter der mister livet i processen.

På mange måder er han, som vores action-agenter plejer at være, mens Seks er den moderne helt, der professionelt undgår at lave rod.

Efter en eksplosiv mission har det altid være heltens lod at få en sviner på chefens kontor for de uansvarlige metoder, der undervejs er blevet brugt. Men den brutale mandemand er et forældet ideal i dag, og det er godt set af Russo’erne at give den normalt klassiske helt et grimt overskæg og gøre ham til skurk.

Samtidig finder alle filmens bedste dialogscener sted mellem Lloyd Hansen og Seks, der 30 sekunder inde i deres første samtale køligt konkluderer: ”Jeg kan med det samme ikke lide dig.”

Han er den perfekte skurk for Seks, der afskyr kynisk vold, men blev fængslet, fordi han dræbte sin sindssyge far, som torturerede sine sønner til at blive perfekte machomænd.

Det samme vil CIA, og for evigt er Seks fanget i et system, der fra starten har gjort ham til en dræber og straffer ham for det gang på gang.

Seks’ tragiske liv og moralske krise er en udmærket nuancering afl karakteren, men den ikke specielt originale samfundskritik bliver frustrerende, fordi filmen har lidt for travlt med stolt at gøre opmærksom på den.

Værst er det i en scene mellem Seks og barnet, han skal redde. Igen og igen forklarer Seks, at han er Sisyfos, den græske konge, der blev dømt til for evigt at rulle en sten op ad et bjerg blot for at se den falde ned igen.

Midt imellem de pumpede helikopterstyrt og eksplosioner kommer det til at virke som et unødvendigt forsøg på at gøre filmen intellektuel.

Vi er afgjort i den dyre ende, når det kommer til action-scener og få kan lave lynhurtige nævekampe og skuddueller i små rum så elegante som Russo-brødrene. Især en røgfyldt dødskamp på en styrtende flyvemaskine er svær at tage øjnene fra.

The Gray Man er en flot, moderne tjubang-film, men den er langt fra så klog, som gerne vil være.

Titel:
The Gray Man

Land:
USA, Tjekkiet

År:
2022

Instruktør:
Anthony Russo, Joe Russo

Manuskript:
Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely

Medvirkende:
Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Billy Bob Thornton, Julia Butters

Spilletid:
122 minutter

Premiere:
22. juli på Netflix

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten