Biografanmeldelse
26. mar. 2014
The Grand Budapest Hotel
Wes Anderson-debutanten Ralph Fiennes får ros i rollen som den perfekt høflige og håbløst forfængelige hotel-concierge Gustave H. Foto | Robert Yeoman

The Grand Budapest Hotel

Lars Bukdahl gav helst seks en halv stjerne til Wes Andersons vildt flagrende epos, som hylder typografien, bagekunsten og mellemkrigstidens gode manerer.

Af Lars Bukdahl

Seks stjerner giver jeg til The Grand Budapest Hotel, ligesom jeg gav Wes Andersons forrige film, Moonrise Kingdom, der havde premiere for kun to år siden.

Og allerhelst vil jeg give seks stjerner og en halv, for jeg synes egentlig, det er sentimentalt at give lige så mange stjerner til den poetiske, forfinet koncentrerede miniature Moonrise Kingdom som til det romanagtige, vildt flagrende monstrum The Grand Budapest Hotel.

Min fornøjelse var lige total.

Den nye film er Andersons Kong Ottokars scepter, selvom jeg ikke ved, om Tintin har plads i hans ekstensive, multimediale fanboy-kabinet.

Filmen erklærer selv på de afsluttende rulletekster, at den er inspireret af den østrigske forfatter Stefan Zweig. Hvis jeg skulle være lige så finkulturel (hvad jeg som temmelig Zweig-blank åbenlyst ikke er), ville jeg henvise til Thomas Manns uafsluttede roman Felix Krull, der også har en charmerende hotel-concierge i hovedrollen.

Og det har jeg så hermed gjort.

Hergés tegneserie Kong Ottokars scepter er fra 1938, og hovedhandlingen i The Grand Budapest Hotel udspiller sig i 1932. I begge værker halser personerne gennem et fiktivt centraleuropæisk land på jagt efter en MacGuffin (Hitchcocks term for et vilkårligt objekt, som driver handlingen fremad).

I tegneserien leder de efter Ottokars scepter, og i filmen forsøger de at opstøve det kostbare hollandske maleri Dreng med æble. Hovedpersonen Gustave H, som er concierge på titelhotellet, står til at arve maleriet efter den faste hotelgæst Madame D.

Og så er jeg allerede i gang med referatet, som jeg ikke vil spilde alt for meget tid på. For hos Wes Anderson er handlingen jo bare er ét stykke legetøj blandt flere. Madame D, som Gustave H vanen tro har betjent særdeles grundigt, viser sig at være blevet myrdet.

Så Gustave og hans protegé, lobby-drengen Zero, jages ikke bare af Madame D’s søn, men også af politiet. En overgang sidder Gustave i fængsel udelukkende med det formål – er jeg sikker på – at det giver Anderson mulighed for at afvikle en af filmhistoriens mest kosteligt omstændelige fangeflugter.

Det er på samme tid Andersons mest eksotisk udenforstående film og mest encyklopædisk selvrefererende film: dusinvis af små og store motiver går igen fra hans tidligere værker, fra kupé-scener i loop (fra The Darjeeling Limited) til far-søn/protegé-dynamik (fra alle hans film).

Anderson har tydeligvis forelsket sig godt og grundigt i mellemkrigstids-Mitteleuropa som univers og især kulisse. Og bevæbnet med samtlige tryghedsskabende auteur-idiosynkrasier (og så godt som alle medlemmer af hans faste skuespiller-ensemble) er han så bare gået i clinch med så mange gode klicheer som muligt.

Det smukkeste og reneste møde mellem Centraleuropa og Anderson er typografien: pertentlig, dekadent, brutal! Den dukker op på aviser, menuer, kageæsker og gadeskilte frem til kæmpebogstaverne på det fængsel, hvor Gustave H indespærres. Sjældent har jeg set en så suverænt tekstet film.

Ja, jeg roser og roser og skal huske at rose Ralph Fiennes i hans første Anderson-film, som den mesterligt tjekkede og perfekt høflige og håbløst forfængelige og umærkeligt krakelerende Gustave H. Han er lige så vigtig en dynamo for filmen som selve centraleuropæiskheden.

Fiennes’ indlevelse i denne håbløst forældede perfektionist ligefrem dirrer af veloplagthed. Lad mig som eksempel nævne scenen, hvor han med udsøgt høflighed tilbyder sine medindsatte klam suppe fra en madvogn.

Så meget jeg ikke har nævnt og rost: de små, lyserøde, underligt rørende kager fra Mendl’s Bageri, der åbenbart ikke producerer andet overhovedet. Willem Dafoe som vampyrisk håndlanger.

Der er med fuld kontrol ingen ende på Anderson. Was ist das? Das ist Wes!

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Wes Anderson

Manuskript:
Wes Anderson, Hugo Guinness

Medvirkende:
Ralph Fiennes, Tony Revolori, F. Murray Abraham, Bill Murray, Willem Dafoe, Jude Law, Edward Norton, Tilda Swinton, Owen Wilson, Harvey Keitel

Spilletid:
99 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
27. Marts 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
26. nov. 2022
Vanskabte land

Vanskabte land

Biografanmeldelse
12. juli 2022
Et sekunds lykke

Et sekunds lykke

Biografanmeldelse
06. mar. 2022
Benedetta

Benedetta

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten