Biografanmeldelse
06. maj 2025
Goodfellas

Den psykotisk gangster Tommy DeVito (Joe Pesci) fortæller anekdoter med sin Anders And-stemme, mens kollegerne Henry Hill (Ray Liotta) og Mikey Franzese (Joseph Bono) lytter. 

Foto | Barry Wetcher

Goodfellas

Et gensyn med Goodfellas i nyrestaureret 4K bekræfter, at den er en af de mest skinnende juveler i Scorseses gangsterkrone – et værk gennemsyret af hans fascination af ondskab.

Af Nicolas Barbano

Det er en af filmhistoriens store, mesterlige åbningssekvenser.

Gangstervennerne Henry Hill (Ray Liotta), Jimmy Conway (Robert De Niro) og Tommy DeVito (Joe Pesci) sidder i en bil på vej til et øde sted, hvor de agter at begrave deres seneste offer.

Da de opdager, at den gennemtævede fyr i bagagerummet ikke er helt død, bliver han uden tøven dolket og skudt. Hvorefter Henrys stemme stolt siger: ”Så langt tilbage jeg kan huske, har jeg altid ønsket at være gangster!”

Martin Scorsese er en gud. Eller måske snarere en falden engel? Han gik i 1950’erne på en katolsk skole og ville oprindelig være ikke gangster, men præst. I stedet blev han filminstruktør. En klog middelvej. 

Det er også svært at forestille sig, hvordan Scorsese fra en prædikestol skulle have kunnet formidle sin åbenlyse fascination af ondskab. Her er Goodfellas en af juvelerne i både hans og producenten Warners gangsterkrone, der er stor, tung og funklende. 

Scorsese har i alt instrueret fem mafiafilm – Mean Streets, Goodfellas, Casino, The Departed og The Irishman – og pilotepisoden af tv-gangsterserien Boardwalk Empire

Det er værker, hvor grupper af grådige mennesker tilsidesætter alle etiske hensyn for at opnå et liv i luksus. Ligesom i Scorseses tematisk beslægtede Gangs of New York, The Wolf of Wall Street og Killers of the Flower Moon.

Lad os vende tilbage til manden i bagagerummet. Han bliver begravet, men senere i filmen graves han op på ny. Og hvis man ikke allerede har set Goodfellas på et biograflærred, er chancen her takket være en repremiere i nyrestaureret 4K. En genopgravning af en udødelig film. 

Ligesom Casino bygger Goodfellas på virkelige personer. Øverst på rollelisten står Robert De Niro, men det er ikke De Niros film og langt fra en af hans store præstationer. Langt større indtryk gør Paul Sorvino i en birolle. Han er mest med som type.  

Filmens centrum er Ray Liotta som Henry Hill (1943-2012), vores guide til indsigt i gangsterlivets facetter. Inklusive ærekoderne, for eksempel aldrig at myrde en made man, altså et godkendt medlem af den italienske mafia, og aldrig at sladre til myndighederne.

Henry Hill kommer selv til at bryde begge regler. At han ikke ender med fødderne i cement, men som omsværmet berømthed, er typisk Scorsese. Instruktøren evner ikke at vise medaljens bagside på en måde, der gør større indtryk end rusen ved at være en stor kanon.

Som filmkunstner er det på en gang hans styrke og svaghed.

Ray Liotta skaber en nuanceret og troværdig smågangster, der selv tror på løgnen om at yde ”beskyttelse”, og som Henrys hustru får også Lorraine Bracco sat fut i sin karakter. Henry vinder hendes hjerte under en legendarisk, tre minutter lang kameratur gennem en natklub.

Filmens største triumf er dog Joe Pesci som den psykotiske Tommy DeVito. Med sin Anders And-stemme fortæller han anekdoter, så latteren runger, indtil han til alles forfærdelse tynder ud i kredsen med et impulsivt drab. Ud af filmens fem Oscar-nomineringer for blandt andet bedste film og bedste instruktør vandt kun Pesci. 

Scorseses gangsterfilm vrimler med immigranter. En klar parallel til danske film om indvandrerbander.

Disse film om moralsk flossede mennesker er lige så vigtige for en forståelse af det danske samfund, som amerikanske gangsterfilm er for en forståelse af mekanismerne bag det moderne USA. Et USA, hvor eksempelvis en mand kan blive beundret og valgt til præsident uanset omfanget af karakterfejl, løgne og straffesager.

Det skal være usagt, om Martin Scorsese er en falden engel, men på skalaen blandt jordiske filmskabere er han en af guderne.

Titel:
Goodfellas

Originaltitel:
GoodFellas

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Martin Scorsese

Manuskript:
Nicholas Pileggi, Martin Scorsese

Medvirkende:
Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine Bracco, Paul Sorvino

Spilletid:
145 minutter

Premiere:
8. maj

Relevante artikler

Nyhed
12. juli 2023
Scorsese og stjerne uden filter i nyt Ekko

Scorsese og stjerne uden filter i nyt Ekko

Nekrolog
30. maj 2022
Isblå øjne og brandvarm intensitet

Isblå øjne og brandvarm intensitet

Kuriosa
11. aug. 2015
Røverhistorier om gangsterfilm

Røverhistorier om gangsterfilm

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten