Biografanmeldelse
14. nov. 2024
Gladiator 2

Det irske stjernefrø Paul Mescal spiller Lucius, der søn af hovedpersonen fra den første Gladiator. Han lever i eksil i Nordafrika, men må trække i sandalerne som gladiator, da han tages som slave af romerne. 

Foto | Aidan Monaghan

Gladiator 2

Ridley Scott vender tilbage til det gamle Rom med en underholdende fortælling om et demokrati i opløsning fyldt med storladent skuespil og episk vold.

Af Frederik Hoff

På Cannes-festivalen i maj troppede Francis Ford Coppola op med sit længeventede megaflop Megalopolis, der presser romersk æstetik, filosofi og mytologi ind i et moderne USA og har bemærkelsesværdigt lidt at sige om noget som helst.

Ridley Scott går omvendt til værks med Gladiator 2, hvor han spidder nutidens politiske virkelighed med en fortælling placeret i selve Rom anno 211.

Og selv om 86-årige Scott faktisk er halvandet år ældre end Coppola, har han præsteret en langt mere sammenhængende og underholdende romersk forestilling, der ikke lugter nær så meget af en gammel mands pinlige indfald.

Gladiator 2 er ellers noget så kikset som en gentagelse af instruktørens største succes, som han lavede, da han var 62 år. Og den lægger sig meget tæt op ad etteren fra 2000.

Russell Crowes stoiske helt Maximus er erstattet af sønnen Lucius, der lever i eksil i Nordafrika, inden også han må trække i sandalerne for at vinde sin frihed, da romerne tager ham som slave.

Han spilles af det irske stjernefrø Paul Mescal, der lykkes med at overgå Crowe i teatralsk storhed, men trods store overarme mangler lidt af hans bøffede tyrenakkecharme.

Mescal overstråles af Denzel Washington, der har en fest med rollen som gladiator-opdrætteren Macrinus, som strategisk kæmper sig op i det romerske magthierarki.

Washington spiller til højre og venstre som en stridsvogn trukket af brunstige hingste. Med spøjst timede replikker, langt fra skuespillerens vante leje, og flamboyante armbevægelser, der får de lange farverige klæder til at danse forvirrede omkring ham.

Generelt lader skuespil-instruktionen til at have lydt ”større” over hele linjen, og det klæder filmens episke udtryk.

Skurkegalleriet afrundes af Joseph Quinns maniske kejser Geta og hans sindssyge tvilling og medkejser Caracalla, spillet forstyrrende af stortalentet Fred Hechinger.

Ridley Scott og scenografen Arthur Max har hygget sig med at gøre den romerske overklasse så kvalmende dekadent som muligt med helstegt næsehorn i buffeten og skøre kostumer, der er en fornøjelse at se på.

Imens udgør Pedro Pascal og danske Connie Nielsen fornuftens stemme i rollerne som henholdsvis den modvillige supergeneral Acasius og Lucilla, der ligesom i den første film er kejserdatter med et hjerte af guld.

Ridley Scott har altid været mere interesseret i arketyper, symboler og historiens brutale vingesus end i menneskelig psykologi, hvilket er meget befriende.

Karaktererne er der, fordi de skal bruges til noget, og i Gladiator 2 er det veloplagt action, som overgår etterens og forhindrer de 148 minutter i at blive kedelige.

Det starter med et glorværdigt slag, da romerne fra havet indtager en Nordafrikansk fæstning og overlever pileregn og katapulter ved hjælp af deres fantastiske skjoldteknik, som vi kender fra Asterix.

Den storslåede vold fortsætter i Colosseum. Her kommer Lucius op imod en kriger, der rider på et næsehorn pakket med et helt lager af våben. Senere må Lucius deltage i en blodig genopførelse af et søslag i Colosseum fyldt med vand – hvilket romerne faktisk gjorde i virkeligheden.

På trods af en grim cgi-animeret haj hist og her, er det en fornøjelse at se en så vanvittigt et kapitel af verdenshistorien bragt til live med så meget begejstring.

Som symbolsk fortælling om det amerikanske demokratis tilstand opfinder Gladiator 2 ikke den dybe tallerken. Lucius og de andre personer fabler hyppigt om ”den romerske drøm”, et demokratisk samfund, hvor selv en slave kan kæmpe sig op til at blive fri og rig.

Men som filmen slår fast med syvtommersværd, er drømmen også et værktøj, som magtmennesker udnytter til at vildlede folkemængderne og forhindre dem i for alvor at stige til tops.

Kun ved et rigtigt, samlet opgør med råddenskaben kan vi frigøre os fra løgnen, råber filmen, så hele arenaen kan høre det.

Filmen har ikke noget godt bud på, hvordan det opgør skal foregå – ud over at en modig muskelmand myrder sig igennem diktatorerne. Men oven på det amerikanske valg føles det simple budskab befriende opløftende.

Titel:
Gladiator 2

Originaltitel:
Gladiator II

Land:
Storbritannien, USA

År:
2024

Instruktør:
Ridley Scott

Manuskript:
David Scarpa

Medvirkende:
Paul Mescal, Denzel Washington, Pedro Pascal, Connie Nielsen, Joseph Quinn, Fred Hechinger

Spilletid:
148 minutter

Premiere:
14. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
22. nov. 2023
Napoleon

Napoleon

Nyhed
25. sep. 2020
Ridley Scott-serie fornyet

Ridley Scott-serie fornyet

19. dec. 2014
Ridley Scotts ti bedste

Ridley Scotts ti bedste

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten