Biografanmeldelse
24. nov. 2023
Georgies verden

En moderløs pige i et udslidt betonkvarter lyder tungt, men Lola Campbell har en skøn energi som Georgie, og Harris Dickinson er lige så overbevisende som hendes dagdriverfar, der er opsat på at tage ansvar.

Foto | Molly Manning Walker

Georgies verden

At en film om den trøstesløse engelske arbejderklasse kan føles så opløftende, er et lille mirakel og skyldes ikke mindst debutantskuespilleren Lola Campbell.

Af Helen O’Hara

Det hører til sjældenhederne, når en film om den engelske arbejderklasse hverken er grå eller trøstesløs. 

At en film om det miljø kan føles så opmuntrende som Charlotte Regans debut Georgies verden, er et lille mirakel. 

Det er en elskelig coming of age-komedie båret af to formfuldendte præstationer. Den ene kommer fra stjernespiren Harris Dickinson, der spiller ynkværdig model i Triangle of Sadness og nu giver den som ynkværdig slackerfar. 

Den anden kommer fra den purunge Lola Campbell, der er filmens omdrejningspunkt som den tolvårige fighter Georgie. 

Hun bor alene i et socialt boligbyggeri efter morens død og klarer sig overraskende godt efter omstændighederne. 

Myndighederne holder hun på afstand ved at sige, at hun bor hos sin onkel. Og vil de tale med ham, har hun båndoptageren parat med et par indtalte standardsvar på deres rutinespørgsmål. 

Når ingen kigger, stjæler hun cykler sammen med sin bedste ven Ali (Ali Uzun) og sælger dem til den sympatiske hæler Zeph (Abreen Razia) for at tjene nok til at købe ind. 

Hun støvsuger ligefrem! 

Men da Georgies totalt fraværende far Jason pludselig tropper op, truer hans blotte tilstedeværelse med at afsløre hende. Og selv hvis Georgie har brug for omsorg, er hun alt for varsom og kort for hovedet til at stole på denne totalt fremmede mand. 

Det lyder måske tungt – en moderløs pige i et udslidt betonkvarter, der snyder socialhjælpen og stjæler til dagen og vejen. Men Georgies verden er totalt i synk med sin seje hovedperson. 

Georgie er skønt selvkørende og energisk. Hun sludrer med husedderkopperne og krydser sorgens fem stadier af ét ad gangen som på en tjekliste. 

Uduelige Jason er ikke nær så moden som sin datter. Han har gjort karriere som professionel dagdriver i Ibiza, og selv om han nu er vendt hjem, betyder det ikke, at han er parat til at tage ansvar. 

Han og Georgie vrisser irriteret, mens de ser hinanden an, og Charlotte Regans intelligente manuskript lader dem skiftes til at være ”den voksne”. 

De er indtagende personer, der gemmer skrøbeligheden af vejen, og deres spirende forhold er det bankende hjerte i Georgies verden

Charlotte Regan fylder margenerne ud ved at skildre boligkvarteret med varme og empati. Sammen med fotograf Molly Manning Walker, der for nylig debuterede med den Cannes-belønnede How to Have Sex, tegner hun et sprudlende nærmiljø, hvor regnbuefarvede huse står i kontrast til den stålgrå engelske himmel. 

Selv nabobørnene er klædt i strålende farver, mens de kommenterer handlingen som et andet græsk kor. 

Børnene ved altid besked, mens forældrene kun har en anelse om, hvad der foregår bag lukkede døre. Løbende klippes der til morsomme mockumentary-interviews med Georgies lærere og naboer i et kækt greb, som til tider risikerer at tage fokus fra filmens stærkeste kort: Lola Campbell. 

Det er en fryd at høre hendes plattenslagerrutine, når hun taler priserne på stjålne cykler op med selvsikkert nonsens, eller når hun og Ali finder på indviklede planer og drømmer store drømme sammen. 

Når Georgie giver en engageret brandtale, er det altid mest sig selv, hun taler til. I glimt ser vi, hvordan hun drømmer om at klatre op ad et enormt bjerg af affald for at nå op til sin mor i himlen. 

Der løber en tråd af sorg gennem filmen, som leder tankerne hen på en anden far-datter-historie, Aftersun

De to film har kvaliteten tilfælles, selv om de har både tone og temperament til forskel. Hvor Charlotte Wells’ debut dvæler ved smertelig erindring, skuer Charlotte Regan mod fremtiden med en eventyrlighed, der gør socialrealismen magisk. 

Georgies verden er helt sin egen, en film lige så særegen og charmerende som sin hovedperson. Hendes beslutsomhed og optimisme er så smitsom, at man går opløftet ud af biografen.

Titel:
Georgies verden

Land:
Storbritannien

År:
2023

Instruktør:
Charlotte Regan

Manuskript:
Charlotte Regan

Medvirkende:
Harris Dickinson, Lola Campbell

Spilletid:
84 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
30. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
16. sep. 2022
Triangle of Sadness

Triangle of Sadness

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2025
Sorry, Baby

Sorry, Baby

Biografanmeldelse
02. sep. 2025
Mælkevejen

Mælkevejen

Streaminganmeldelse
03. aug. 2025
Showing Up

Showing Up

Streaminganmeldelse
01. juli 2025
Death of a Unicorn

Death of a Unicorn

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten