Serieanmeldelse
30. apr. 2019
Game of Thrones – sæson 8, afsnit 3
Unge Arya Stark (Maisie Williams) har taget seriens mest bemærkelsesværdige rejse fra rebelsk pige til iskold kriger, og i tredje afsnit af sidste sæson viser hun virkelig sine evner. Foto | Helen Sloan

Game of Thrones – sæson 8, afsnit 3

Tredje afsnit er en magtdemonstration med imponerende kampscener og en twist, der viser, at serieskaberne stadig skødesløst kan gå imod seernes forventninger.

Af Patricia Smollerup

Nu er vi så endelig ved det uundgåelige opgør, som er blevet varslet siden de første scener i første sæson. Det er lyset mod mørket, de levende mod de døde. 

The Night King og hans hær af døde står for døren. Den lange nat er begyndt, og tredje afsnit, som også er det længste i Game of Thrones-historien, føles som at holde vejret i en time og atten minutter, mens vi pinefuldt må se vores elskede personer kæmpe for livet. 

Fra første sekund fornemmes den intense spænding. Vi mærker den ulmende uro, mens én lang, glidende kameraføring følger Sam og Tyrion indtage deres pladser. Det efterfølges af alvorlige blikke fra seriens mange helte, som alle står på deres forskellige poster. Klar til kamp. 

Mørket er altomsluttende, og natten er brutal, kaotisk og uoverskuelig. Og netop det underbygges eminent visuelt af den mørke lyssætning, som gør det svært både for os og karaktererne at orientere sig ordentligt. 

Dothraki-hæren er de første til at begive sig i kamp mod den døde fjende. Og i en af afsnittets flotteste scener lyser et flammehav op fra deres sværd, mens man oppefra ser dem på majestætisk vis ride ud i mørket som én stor kugle af ild. 

Men pludselig slukkes lysene, og tilbage er kun mørke, stilhed og intethed. 

Mørke, tåge, vind og snavs omslutter alle karaktererne under kampsekvenserne, der er imponerende orkesteret – som når Jon Snow kæmper sig igennem en lang, smal gang fuld af døde. 

Lydsiden går lige i mellemgulvet, når personer, som befinder sig i sikkerhed inde i en krypt, kan høre overdøvende larm, desperate råb om hjælp og banken på døren efterfulgt af rungende stilhed. 

Eller da Arya må gemme sig i et rum med døde og må undgå at skabe den mindste lyd. 

Andre tidspunkter er underlægningsmusikken pulserende og intensiverende, som når de døde er kommet helt tæt på borgen og er ved at kravle op over muren. Som seer sidder man på kanten af sædet. 

Dragekampene i luften er vanvittigt flotte, når de spyer med ild i isnede blå og varme orange farver. 

Samtidig byder afsnittet også på fine, rørende øjeblikke, som da Theon efter megen selvbebrejdelse og skam får en helteværdig afslutning. 

Man kan dog godt sidde tilbage med følelsen af, at heltene endnu engang får kastet en redningskrans om halsen. Ikke mange måtte lade livet i, hvad der ellers var lagt op til at skulle være det store blodbad. 

Men den sande stjerne bliver Arya Stark – og her kommer spoileren – da hun som en sand kriger og uden frygt for døden dræber The Night King. 

Fans har haft adskillige teorier om den mystiske konge over de døde og troet, at kampen mod ham ville være en del af finalen. At slaget skulle finde sted med stadig tre afsnit igen, og at Arya ret nemt og hurtigt skulle gøre det af med The Night King, havde de færreste nok forventet. 

Her viser skaberne af Game of Thrones, at de stadig skødesløst kan provokere og vende seernes forventninger på hovedet. 

Om seriens afslutning bliver antiklimatisk afhænger dog af, hvordan tingene udvikler sig herfra. Der venter en kamp mod Cersei, og mellem karaktererne i krypten ulmer allerede små indbyrdes konflikter. Men det bliver svært at komme ned i gear igen efter kampen mod døden – inkarnationen af det onde – og skulle vende tilbage til små intriger om magten.

Titel:
Game of Thrones

Sæson:
8

Land:
USA

År:
2019

Serieskaber:
David Benioff, D.B. Weiss

Medvirkende:
Emilia Clarke, Kit Harington, Maisie Williams, Sophie Turner, Lena Headey, Nikolaj Coster-Waldau, Pilou Asbæk

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Et afsnit

Premiere:
29. april på HBO Nordic og C More

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten