Cph Pix 2018
04. okt. 2018
Galveston
Galveston med Ben Foster og Elle Fanning trækker på samme melankolske sydstatsstemning som den populære serie True Detective. Foto | Seth F. Johnson

Galveston

Filmatisering af True Detective-skaberens roman dyrker sydstaternes melankoli, men savner gennemslagskraft.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Ved første øjekast er der især én grund til, at Galveston er interessant for et bredt publikum, og den grund hedder Nic Pizzolatto.

Amerikaneren med det italiensk klingende navn er nemlig manden bag den populære HBO-serie True Detective, hvis tredje og stærkt imødesete afdeling er på vej. Første sæson af serien var fremragende, mens anden desværre var lidt af en skuffelse.

Galveston, der kommer til Danmark som en del af Cph Pix-programmet, er filmatiseringen af Pizzolattos roman af samme navn fra 2011. I lang tid blev danske Janus Metz sat i forbindelse med filmen, men han endte med at bruge sine kræfter på andre projekter.

Måske godt det samme, for filmen er endt et sted imellem det velfungerende og det intetsigende.

Og det skyldes sjovt nok ikke trækplastret Pizzolattos romanforlæg, at Galveston har noget at byde på. Men derimod gedigent godt instruktørarbejde, teknisk veludført filmhåndværk samt et par opløftende præstationer af hovedrollerne spillet af Ben Foster og Elle Fanning.

Filmens instruktør – franske Mélanie Laurent, der også selv er skuespiller og nok er mest kendt for sin rolle som den jødiske biografejer Shosanna i Inglourious Basterds – udfolder fortællingen om den terminale Roy med tålmodighed og interesse for filmens miljø.

Ligesom første sæson af True Detective er vi i USA’s sydstater omgivet af dampende hede, olieraffinaderier i horisonten og uendeligt lange landeveje, der skærer sig gennem det sumpede sceneri.

Det er Trump-land, hvor folk uden ironi har skilte med ordene ”Hell is real” stående i forhaven.

Roy (Ben Foster) er håndlanger for en lokal gangsterboss, men da et job løber af sporet og ender blodigt, må vores introverte knudemand tage flugten. Da han kort forinden har fået dårlige nyheder af sin læge, blæser han på det hele og tager den eneste overlevende med sig fra blodbadet, den unge prostituerede Raquel (Elle Fanning).

Sammen bevæger de sig ud på en fysisk såvel som personlig rejse gennem sydstatsland, så Galveston hurtigt får karakter af en roadmovie i noir-stil.

Her savner filmen dog pudsigt nok energi og fremdrift med det resultat, at Galveston i for lange perioder føles langsommelig og stillestående.

Trods ihærdigt arbejde af både Ben Foster og Elle Fanning er filmens hovedkarakterer nemlig ikke engagerende nok i samtlige 94 minutter. Dramaturgisk insisterer filmen længe og bevidst på at holde igen, afvente og lukke ned for sine karakterer, så man sjældent blive personligt engageret i Galveston.

Ad omveje får Roy og Raquel også selskab på deres rejse af Raquels lillesøster, men frygtelige hemmeligheder kommer efterhånden også frem. Undervejs agerer Roy skiftevis både reservefar, storebror og flirt med spirende følelser over for Raquel.

Der er bestemt vellykkede elementer i Galveston.

Mod slutningen er Roy blevet slået til plukfisk og flygter med et totalskadet ansigt gennem et vaskeri ud i en bil. Det er en scene, der i et langt og flydende klip følger Roys kamp for livet i betagende stil.

Grundtonen er mørk og fatalistisk. På den måde er der dele, som ligner en krydsning mellem True Detective og en støvet, mindre stilet sydstatsudgave af Nicolas Winding Refns Drive.

Det ændrer dog ikke på, at Mélanie Laurents film i sin helhed ikke er markant og gennemtrængende nok. Trods interessante navne som Nic Pizzolatto, Mélanie Laurent, Ben Foster og Elle Fanning ligner Galveston mest spildte kræfter og uforløst potentiale.

Titel:
Galveston

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Mélanie Laurent

Manuskript:
Jim Hammett

Medvirkende:
Ben Foster, Elle Fanning, Beau Bridges, Robert Aramayo

Spilletid:
94 minutter

Premiere:
2. oktober i CinemaxX og 7. oktober i Empire Bio på Cph Pix

Relevante artikler

Cph Pix 2018
01. okt. 2018
Leave No Trace

Leave No Trace

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten