Biografanmeldelse
15. sep. 2016
Free State of Jones
Free State of Jones er baseret på den autentiske historie om sydstatsmanden New Knight (Matthew McConaughey), der skifter side og i stedet kæmper for slavernes frigørelse. Foto | Benoît Delhomme

Free State of Jones

En væsentlig historie om de sortes vilkår efter slaveriets ophævelse tabes på gulvet i Gyldendals Bogklub-artig film.

Af Michael Bo

Det er ærgrelse, man føler det meste af tiden, og så vokser ærgrelsen til irritation.

Historien, de har fat i, er guld: Udslaget af Den Amerikanske Borgerkrig ændrede intet væsentligt for de såkaldt frigivne slaver.

Først tvangsudskrev man dem bare til at være ulønnede lærlinge. Og så rykkede Ku Klux Klan ind. Og en kridhvid mand blev i Mississippi dømt lige inden borgerretsbølgen i USA i 50’erne til at lade sig skille fra sin kone, fordi det kunne dokumenteres, at han mange slægtled tilbage havde en sort slægtning.

Den historie er god.

Den aldrig falmende relevans af Black Lives Matter-kampagnen giver ekstra god mening, når man har set Free State of Jones – eller i hvert fald fået den fortalt.

Retssalsdramaet fra 50'erne udfoldes som en rammehistorie, mens hovedparten af filmen foregår under Den Amerikanske Borgerkrig små 100 år forinden.

Matthew McConaughey er sydstatssoldaten, der deserterer fra hæren for at bringe sin nevøs lig hjem til Mississippi. Han finder i de store sumpede skove sammen med bortløbne slaver og et stadigt større kontingent af våbenføre mænd, der kalder de egne, de erobrer, for Free State of Jones. De går sammen med Nordstaterne i kampen mod Sydens slavehold, og da de er ved at være overmandet, gør Lincoln en ende på krigen.

Alt ånder idyl, enhver amerikansk borger kan dyrke sin egen jord og, i princippet i hvert fald, stemme.

I en ret kort coda til sidst opruller filmen et arsenal af problemer, som tårner sig op for raceligheden i USA.

Hvorfor er Free State of Jones ikke blevet en bedre film med så god en historie?

Lad mig stille et modspørgsmål: Hvordan kan en film, der handler om racediskriminationens arnested, have en hvid hovedperson og en sort kvinde som hans store kærlighed og ikke unde sit hovedpar så meget som et kysk kys, endsige et rigtigt kys eller en sexscene? Hvorfor gør den sig skyldig i det ultimative hykleri?

Jeg ved godt hvorfor.

Det er, fordi dens afsæt er kommercielt, og den vil også gerne sælge billetter til pæne, moderat liberale mennesker i Bibelbæltet.

Men det også, fordi dens instruktør, Gary Ross fra The Hunger Games og Seabiscut, ikke tør prioritere sit materiale, ikke vover at træffe upopulære valg. Det giver filmen sådan et Gyldendals Bogklub-præg: et spændende plot i en uforløst form, som hverken rækker ud efter storhed eller tør bruge et unikt filmsprog.

Den bliver for artig i sit udtryk.

Free State of Jones befinder sig mellem to forgængere inden for amerikansk borgerkrig og slavefrigørelse: den snerrende indignerede, men også ret trættende 12 Years a Slave, og så Steven Spielbergs søvndyssende historielektion: Lincoln. I det mindste havde de to film truffet deres valg, ligesom en kommende film, Jeff Nichols’ Loving, der blev vist på årets Cannes-festival, både er et engageret debatindlæg og en film i sin egen ret.

Strukturen i Free State of Jones hjælper ingen. Den moderne rammehistorie med retssagen fra 50’erne virker som en idé, nogen fik i klippeprocessen, hvorefter holdet skyndte sig tilbage for at skyde materiale med nye skuespillere.

Slutningen, der giver håb om videreudvikling, afvikles ret proforma, efter at manuskriptet har brugt langt størsteparten af tiden på at fortælle om McConaugheys raske Robin Hood-svende, der ikke alene vil befri slaverne, men også revolutionere retten til produktionsmidlerne. Men den historie rykker aldrig hinsides den mest ordinære krigs- og drengebogsskildring.

Gider nogen ikke godt lave en genindspilning af Free State of Jones, som kan andet end bare underholde på denne lidt fade måde?

Titel:
Free State of Jones

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Gary Ross

Manuskript:
Gary Ross

Medvirkende:
Matthew McConaughey, Gugu Mbata-Raw, Mehersala Ali, Keri Russell

Spilletid:
139 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle 15 år

Premiere:
15. september 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. nov. 2019
I morgen danser vi

I morgen danser vi

Biografanmeldelse
30. sep. 2019
XY Chelsea

XY Chelsea

Biografanmeldelse
29. juli 2019
Carmen og Lola

Carmen og Lola

Biografanmeldelse
08. apr. 2019
Gloria Bell

Gloria Bell

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten