Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Danske Dan Laustsen leverer uforglemmelige billeder i Frankenstein, hvor Oscar Isaac spiller den gale videnskabsmand, der forbryder sig mod naturens orden.

Foto | Ken Woroner

Frankenstein

Guillermo del Toro væver de filosofiske nuancer fra Mary Shelleys skrækfortælling ind i sin storladne, dekadente film, der også indeholder centrale danske bidrag.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Man kunne skrive en hel bog om alle de projekter, Guillermo del Toro forgæves har forsøgt at realisere. Når han endelig får chancen, står lidenskaben ud af hvert et billede på lærredet.

Det gælder også Frankenstein, hans bjergtagende filmatisering af Mary Shelleys klassiker med Oscar Isaac som den halvgale videnskabsmand og Jacob Elordi som hans misbrugte monster.

Filmen går loyalt til forlægget som en makaber moralfortælling snarere end en skræksøgende gyserfilm.

Handlingen starter midt i 1850’erne ombord på en dansk polarkutter. Her regerer Lars Mikkelsen som ærgerrig kaptajn med kurs mod Nordpolen, mens Nikolaj Lie Kaas er hans styrmand, der hellere vil vende hjem end vinde hæder.

Besætningen finder den sårede Victor Frankenstein på isen og snart efter hans hævnlystne skabning, der kaster med sømænd som kludedukker, før det lykkes styrmanden at sende ham i ishavet.

I kaptajnskahytten beretter Frankenstein sin historie. Som ung går han i sin strenge fars fodspor som anatomist. Men i Edinburgh bliver han bortvist fra lægefaget som en blasfemisk fantast, hvis jagt på evigt liv forbryder sig mod Guds orden.

Ind træder den lyssky mæcen Harlander, der signerer en blankocheck og skaffer Frankenstein et middelaldertårn i det skotske højland, hvor han uforstyrret kan fortsætte sin research i dramatiske omgivelser.

Undervejs dukker hans yngre bror op med sin forlovede, Elizabeth (Mia Goth), der distraherende disputerer med Frankenstein indtil den skæbnesvangre nat, hvor ligdelene samles til et umælende monster.

Rammefortællingen er udeladt i James Whales klassiker fra 1931, hvor Boris Karloff med et ikonisk monsterfjæs kom til at definere filmuhyrer for eftertiden. Whales film er baseret på et teaterstykke, der skærer ind til benet for at jage publikum en skræk i livet og udelader mange af de filosofiske lag i Mary Shelleys outsiderromantiske hybrisfortælling.

Dem fører Guillermo del Toro omhyggeligt tilbage, ligesom han refererer til originalens undertitel: The Modern Prometheus, den græske titan, der stjal gudernes ild for at give den til menneskene.

Oscar Isaac er en blanding af Mick Jagger og Elon Musk, når han arrogant forbryder sig mod naturens orden, før han rammes af akut fortrydelse – en fødselsdepression, fristes man til at skrive – da skaberværket skuffer ham.

Jacob Elordi, kendt fra Euphoria, Priscilla og Saltburn, spiller skabningen som en tragisk romantisk skikkelse. Monsteret tager i filmens anden halvdel over som fortæller. Med bleg hud og gustne operationsar – som skæmmer bare en anelse for høje kindben, symmetriske træk og strandklar sixpack – er han både skræmmende, en stakkels og sexet.

Guillermo del Toro har efter eget udsagn drømt om at lave sin egen Frankenstein hele livet og i mellemtiden lånt dens misforståede monster til sine egne, mørke eventyrfortællinger. Nu realiserer han endelig sin drøm på Netflix’ regning efter at have sikret streaminggiganten en Oscar for bedste animerede film med Guillermo del Toro’s Pinocchio.

Resultatet er så storladent, gotisk og dekadent, som man kunne ønske sig. Med hjælp fra en hær af klodens bedste filmteknikere skaber instruktøren en dundrende flot fortidsverden med det ene ben i oplysningstidens aristokrati og det andet i rationalismens industri.

Handlingen er henlagt til årene efter kameraets opfindelse, hvor videnskaben langsomt fortrængte lægekunstens overtro, mens produktionsdesignet minutiøst og fantasifuldt låner fra raritetskabinetter, lægemanualer og eventyrillustrationer.

Alexandre Desplat spiller dramatikken op for fuldt filmorkester, mens danske Dan Laustsen leverer uforglemmelige billeder.

Manuskriptets vendepunkter knirker en smule, og for utålmodige sjæle kan spilletidens to en halv time være for meget af det gode. Men Frankenstein er ikke desto mindre en imponerende bedrift.

Titel:
Frankenstein

Land:
Mexico, USA

År:
2025

Instruktør:
Guillermo del Toro

Manuskript:
Guillermo del Toro

Medvirkende:
Oscar Isaac, Jacob Elordi, Christoph Waltz, Mia Goth, Lars Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas

Spilletid:
149 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
23. oktober

Frankenstein i Ekko #99

Stort interview med Frankentein-instruktøren Guillermo del Toro.

Han fortæller, hvordan han har forelsket sig i Lars Mikkelsens ansigt og gjort de ”vanvittige danskere” til en del af sit univers.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Bestil magasinet her og få det tilsendt.

Magasinet er på vej ud i løssalg over hele landet.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
20. feb. 2018
The Shape of Water

The Shape of Water

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

festivalanmeldelse
04. sep. 2025
The Voice of Hind Rajab

The Voice of Hind Rajab

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten