Biografanmeldelse
09. nov. 2017
Flatliners
Courtney (tv.), spillet af Ellen Page, og hendes medstuderende udfordrer døden, men tager noget uhyggeligt med sig fra den anden side. Foto | Michael Gibson

Flatliners

Medicinernes dødsleg ender som en kedsommelig, gemen gyser i Niels Arden Oplevs andet forsøg på en Hollywood-entré.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Det er et interessant spørgsmål: Hvad sker der efter døden? Det kunne sikkert blive til en god film.

Men Niels Arden Oplevs genindspilning af Flatliners fra 1990’erne er ikke en god film. Faktisk er den en af årets absolut kritiske bundskrabere i USA – hjemmesiden Rotten Tomatoes tæller blot fem procent positive anmeldelser. Nikolaj Arcels udskældte The Dark Tower kan bryste sig af ”hele” seksten procent.

Så meget for årets danske håb i udlandet. Men som med Arcels film er Flatliners bedre end sit rygte.

Handlingen er omtrent den samme som i originalen. Medicinstuderende giver hinanden hjertestop, venter et par minutter og giver så et stød med defibrillatoren. Her er det den ambitiøse Courtney (Ellen Page), der tager initiativ til dødslegen i håbet om faglig berømmelse.

Eller har hendes besættelse af livet efter døden noget at gøre med den bilulykke, vi ser i starten af filmen?

Courtney finder telefonen frem, mens hun kører med sin lillesøster, og et øjebliks uopmærksomhed ender med, at bilen laver en salto med halv skrue ud over en landevejsbro.

Uanset hvad lykkes det overraskende hurtigt Courtney at overtale sine medstuderende til at glemme lægeløftet og dræbe hende, og da hun vågner, har hun fotografisk hukommelse og energi som en Duracell-kanin. Hun bager brød midt om natten, spiller fejlfrit klaver og kan svaret på alle professorens spørgsmål.

Gad vide, hvorfor almindelige patienter ikke får superkræfter, når de bliver genoplivet.

Hendes medsammensvorne vil selvfølgelig opleve samme dødsrus, men behandlingen viser sig at have uheldige bivirkninger. Vennerne mister fatningen, de ser syner og bliver hjemsøgt af deres egen, dårlige samvittighed.

Det er omtrent her, filmen knækker. Lige så meget en film kan vinde på de sidste tyve minutter, lige så meget kan den tabe på gulvet, og gysermekanikken fjerner al den dødsfascination, der ellers lod til at være kernen i historien.

Pludselig drejer det hele sig om spøgelser og hallucinationer og bedagede jump scares. Det er filmen simpelthen ikke uhyggelig nok til at slippe af sted med.

Flatliners er en sammensat oplevelse.

På den ene side er den godt håndværk, både af Oplevs sædvanlige hold af samarbejdspartnere – heriblandt produktionsdesigner Niels Sejer og fotograf Erik Kress – og især af instruktøren selv.

Niels Arden Oplev har eftertrykkeligt bevist, at han kan håndtere en thriller. Portland, Rejseholdet, Mænd der hader kvinder og den amerikanske successerie Mr. Robot vidner om en såvel rutineret som opfindsom spændingsmager.

Men det er svært at blive bange på vegne af så dybt uengagerende karakterer. Det er mest af alt manuskriptet, der sænker skuden.

Fra den søgte præmis for eksperimentet over de klodsede samtaler til den idiotiske slutning føles det, som om manuskriptforfatteren Ben Ripley bare har skrevet et eller andet for at få styr på strukturen, mens han ledte efter en bedre idé.

Ellen Page er en virkelig dygtig skuespiller, men der er ikke meget kød på rollen som den skyldsplagede Courtney.

Og der er ikke meget mere substans i resten af vennegruppen, der hver har fået et par karaktertræk, uden at det gør dem til ægte mennesker.

Der er den 25-årige stræber, som stadig bor hos sin mor. Der er den selvfede pretty boy, som drømmer om et liv som kendis-kirurg i Hollywood. Og der er de forbudte gnister mellem den rige pige og arbejderfyren med jord under neglene.

Og hvorfor hyre Kiefer Sutherland til genindspilningen, hvis han ikke skal spille samme karakter som i originalen?

Flatliners er fuld af dårlige valg, men Niels Arden Oplev har også tilpas meget overblik til, at hans andet forsøg på en amerikansk spillefilm ikke som helhed er decideret dårlig.

Den er bare virkelig kedelig. Og så kommer det næsten ud på ét.

Titel:
Flatliners

Land:
USA

År:
2017

Instruktør:
Niels Arden Oplev

Manuskript:
Ben Ripley

Medvirkende:
Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton, Kiefer Sutherland

Spilletid:
110 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
9. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
17. aug. 2017
The Dark Tower

The Dark Tower

Serieanmeldelse
09. juni 2017
Mr. Robot – sæson 2

Mr. Robot – sæson 2

Tv-anmeldelse
14. sep. 2015
Mr. Robot

Mr. Robot

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten