Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Five Nights at Freddy’s

De morderiske maskotter på det forladte spisested Freddy Fazbear’s Pizza er mere klumpe-dumpede end reelt uhyggelige. 

Foto | Patti Perret

Five Nights at Freddy’s

Hverken uhyggelig eller underholdende gyserfilm fremstår som en dårlig Stephen King-pastiche.

Af Claus Nygaard Petersen

At Five Nights at Freddy’s ikke ligefrem bugner af nyskabende kreativitet, skal vi ikke mere end et par minutter ind i filmen for at konstatere.

En panisk nattevagt kæmper for at forhindre ukendte skabninger i at trænge ind i hans lille, kummerlige vagtrum. Der hamres hårdt på døren. Et flugtforsøg igennem en luftskakt ser umiddelbart ud til at være redningen.

Men idet han træder ud af døren, bliver en grusomt udseende skikkelse oplyst på en væg. Det er en af den slags klichéer, man sjældent ser brugt i dag, uden at det er ironisk.

Men det er det ikke her.

Forsøget på at gøre et af filmens monstre mystisk imponerer langt fra og sætter standarden for resten af oplevelsen med den ikke-skræmmende gyserfilm.

Omdrejningspunktet er den temperamentsfulde Mike Schmidt (Josh Hutcherson), der ikke kan finde ud af at holde på et job. Da han er værge for sin lillesøster (Piper Rubio) efter forældrenes død, og en karikatur-ond tante (Mary Stuart Masterson) vil overtage myndigheden over pigen, er det pinedød nødvendigt, at han har et arbejde.

Gennem den kommunale karrierevejleder Steve (Matthew Lillard) får han en sidste livline: nattevagt i det forladte spisested Freddy Fazbear’s Pizza.

Til trods for Steves nærmest kaglende antydning om grumme ting i natten, takker Mike ja. Uden for mange detaljer står det hurtigt klart, at stedets tidligere store vartegn – animatroniske maskotter – kan bevæge sig og til tider har morderiske tendenser.

Hvordan det hænger sammen, prøver instruktør Emma Tammi og medmanuskriptforfatterne Seth Cuddeback og Scott Cawthon at udfolde med en alvor og et raffinement, der står i kontrast til monstrenes komiske udseende.

Den er en type gyserfilm, hvor noget nuttet eller tilsyneladende ufarligt pludselig skal fremstå farligt. Men det ender med bare at være fjollet, fordi udførelsen ikke er overbevisende.

De overdimensionerede dukker er vitterlig svære at tage seriøst. Når historien så tager en drejning over i alvorlige emner som barndomstraumer, pædofili og børnemord, bliver man forvirret.

Hvad er intentionen med Five Nights at Freddy’s?

Humoren er for det meste ufrivillig. Overdrevent intenst advarer folk Mike, men det burde give sig selv, at det ikke er videre smart at tage sin lillesøster med til arbejdspladsen, hvor morderdukker render rundt.

Josh Hutchersons kronisk forvirrede ansigtsudtryk gør det heller ikke nemmere.

Pilen peger på instruktøren, men også på Scott Cawthon, for det er hans uhyre populære computerspilserie, som er filmens forlæg. Cawthon skrev i 2018 et manuskript sammen med Kira Breed-Wrisley, der har lavet bogversionen af spillet.

Men i november samme år skrottede spilskaberen det og begyndte på et nyt. Det forsinkede produktionen så meget, at den daværende instruktør Chris Columbus – som har lavet de to første Harry Potter-film – faldt fra.

Resultatet er en Stephen King-pastiche uden charme. Og hvor er de makabre og blodige drab? De bliver alle gemt i skyggerne, eller også bliver der klippet væk i sidste øjeblik. Hvorfor?

Nicolas Cage-filmen Willy’s Wonderland går med hud og hår ind i den fjollede præmis med kæmpe dræbermaskotter i en familierestaurant. Resultatet er ikke stor kunst, men det er til gengæld underholdende.

Hvilket er Five Nights at Freddy’s store problem. Den er simpelthen ikke underholdende. Hverken uhyggelig, rørende eller spændende.

Ufrivillige grin og et par gode øjeblikke med den unge Piper Rubio giver filmen en lille chance for at opnå kultstatus. Og eftersom der er en lille plan om, at det her skal være startskuddet på en trilogi, er det muligvis ikke sidste gang, vi ser Freddy og de andre klumpe-dumpe dræberdukker. Pøj-pøj!

Titel:
Five Nights at Freddy’s

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Emma Tammi

Manuskript:
Scott Cawthon, Seth Cuddeback, Emma Tammi

Medvirkende:
Josh Hutcherson, Piper Rubio, Matthew Lillard, Elizabeth Lail, Mary Stuart Masterson

Spilletid:
110 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
26. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. sep. 2023
Saw X

Saw X

Biografanmeldelse
06. sep. 2023
The Nun 2

The Nun 2

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2023
Thanksgiving

Thanksgiving

Biografanmeldelse
02. okt. 2023
Rebel

Rebel

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten