Biografanmeldelse
25. apr. 2017
The Fits
Royalty Hightower imponerer trods sin unge alder i The Fits, der med historien om nogle mystiske anfald berører temaer som ensomhed, pubertet og det at skille sig ud fra flokken. Foto | Paul Yee

The Fits

Med fremragende skuespil af den blot elleveårige Royalty Hightower og en gennemført billedside kommer uhyggen snigende i en af årets overraskelser.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

En flok unge mennesker, et træningscenter, en djævelsk opslugende billedside og et fund af en hovedrolle i skikkelse af den blot elleveårige Royalty Hightower. Og så lige et uforklarligt mysterium.

Det er i al sin enkelhed kernen i det amerikanske ungdomsdrama The Fits.

Umiddelbart ligner filmen en lille, simpel fortælling. Den unge Royalty Hightower med det dejlige navn spiller drengepigen Toni.

Hun bruger al sin fritid i det lokale træningscenter, hvor hun bokser sammen med sin storebror og hans venner. Pligtskyldigt og disciplineret tager hun sine mavebøjninger, fylder vanddunke til de ældre knægte og vasker træningstøj for klubben.

Da Toni en dag overværer en flok dansepiger i et tilstødende træningslokale, vækkes hendes interesse for pigernes sammenhold og træningsmoral.

Hun slutter sig til dem, men snart begynder nogle af de ældre piger at besvime og falde om i mærkelige kramper. Pigerne kalder besvimelserne for ”fits”, og i flokken går rygterne hurtigt om, hvad der mon udløser dem.

Vandet i centerets haner? Intim kontakt med de spændende boksedrenge?

Gåden om de besynderlige fits ligger latent i det meste af filmens blot 72 minutters spilletid, men foldes aldrig ud på dramatisk eller forklarende vis. I stedet holder instruktørdebutanten Anna Rose Holmer klogt igen med informationerne og økonomiserer pirrende med filmens virkemidler.

Når pigerne falder om midt i en danseseance, neddrosler filmen dramaet. En pige besvimer, men det sker uden for billedet, eller også klipper Holmer hurtigt væk. I stedet er fokus på Toni, som filmen ubetinget er fortalt igennem.

Hightower beriger uden de store fagter og dikkedarer filmen som den unge Toni, der står på nippet til puberteten og teenageårene.

Toni er en karakter med masser af kontraster. Hun er muskuløst bygget, men drages mod pigernes dansehold og fællesskab. Hun er rolig og forsagt, men i enkelte øjeblikke sprudler hun af intens energi, når hun vrider sin krop i abrupte dansebevægelser.

Og så er hun mentalt skrøbelig som et barn, men samtidig moden og afbalanceret. Et karaktertræk, der viser, at hun er på vej til pubertetens overgang fra barn til voksen.

Det fortæller for eksempel alt, da Toni laver huller i sine ører i omklædningsrummet. Hun beundrer de ældre teenagepiger, så hun vil selvfølgelig også have øreringe. Uden at pive eller beklage sig stikker hun selv hul i den ene øreflip, men skal have hjælp til øre nummer to.

Toni er selvstændig og beslutsom, men stadig et barn.

Undervejs i The Fits er det nærmest umuligt ikke at beundre billedsiden og det visuelt gennemførte udtryk. Hele filmen foregår stort set i og omkring træningscentret, og selv om hvert billede indeholder velkendte elementer – et omklædningsrum, et træningslokale eller en forladt legeplads – er filmen konstant interessant at se på.

Den foruroligende og snigende stemning, som besvimelserne forårsager i et ellers helt normalt træningscenter, har derfor noget umiskendeligt Hitchcock over sig.

Og så er hvert billede og hver scene komponeret, så ro og intensitet går hånd i hånd. Som da Toni konstant tyrer basketbolde mod væggen i en ellers komplet forladt og rolig gymnastiksal.

Samtidig er mere eller mindre alle filmens karakterer de farvede børn og teenagere fra træningscenteret. Tonis storebror (Da’Sean Minor) og hendes veninde Beezy (Alexis Neblett) har små biroller, men ellers er gruppen af træningscenterets unge drenge og piger anonyme og upersonlige.

Tilbage står Toni og de mystiske besvimelsesanfald.

Det virker oplagt at fortolke dem i relation til filmens teenage- og pubertetstema, med pigernes fokus på kroppen og dens forandring, kontakten med drengene og det at føle sig anderledes.

Men heldigvis holder Anna Rose Holmer mysteriet i live frem til den overraskende slutning.

The Fits syner ikke umiddelbart af meget, men den sniger sig ind på tilskueren og er svær at slippe igen. En unik film, som takket være distributøren Another World Entertainment får dansk biografpremiere.

Titel:
The Fits

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Anna Rose Holmer

Manuskript:
Saela Davis, Anna Rose Holmer, Lisa Kjerulff

Medvirkende:
Royalty Hightower, Da’Sean Minor, Alexis Neblett

Spilletid:
72 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
27. april

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

DR-vært går til filmen
Nyhed
26. jan. 2022

DR-vært går til filmen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten