Biografanmeldelse
15. maj 2025
Final Destination: Bloodlines

Den ung kvinde Iris (Brec Bassinger) er på restaurant med sin udkårne, da bygningen synker i grus i en blodsprøjtende detonation af makaber lemlæstelse.

Foto | Eric Milner

Final Destination: Bloodlines

Sjette film om flugten fra Dødens regelrytteri går af og til død på den ufede måde, men der er rigeligt med makaber opfindsomhed og en rørende afsked med horrorstjernen Tony Todd.

Af Nicolas Barbano

Blandt universets fundamentale principper er Murphys første lov, som lyder: ”Alt, der kan gå galt, vil gå galt”. Det er naturligvis en stor hjælp for Døden, når man har snydt den, og den forsøger at rette op på sagen.

Netop det er grundideen i Final Destination-serien, hvor de første fem film udfoldes som følger:

Hovedpersonen har en vision om en forestående ulykke og formår i sidste øjeblik at redde et lille antal af de dødsdømte, mens alle andre bliver dræbt. Dog er der kun tale om en stakket frist, idet Døden snart indhenter de overlevende én for én i præcis den rækkefølge, som de ville have mistet livet, hvis de ikke var blevet reddet.

Det er en variation af et urgammelt tema, hvor personer forhandler med Døden om, hvornår de skal herfra. Vinklet, så det er blevet vanskeligere at snyde, mere uhyggeligt at vente på det uundgåelige og endnu mere forfærdeligt, når det sker.

Seriens dødsfald kommer ikke ud af det blå. Der er tegn og varsler, især for os tilskuere. En udspekuleret gætteleg, hvor nærbilleder udpeger alt, der potentielt kan indgå i en letal og chokerende kædereaktion.

Så man gætter som en gal, men Døden tager gerne fusen på os med et uforudset tvist. En dæmonisk Storm P.-maskine med et dødeligt udfald, der er værre end noget, vi havde forestillet os.

Trods seriens generelt høje kvalitet er opus seks, Final Destination: Bloodlines, den første af seriens film siden Final Destination 2 (2003) til at få dansk biografpremiere.

Traditionen tro lægges der ud med en opfindsom og hårrejsende dødsulykke. Denne gang gælder det en af disse diskusformede restauranter øverst på en 150 meter høj søjle. What could possibly go wrong, ikke sandt?

En ung kvinde, Iris (Brec Bassinger), gæster stedet med sin udkårne. Hun er gravid, og han har en forlovelsesring i lommen. Men inden man kan nå et sige ”Njals Tårn,” er bygningen sunket i grus i en blodsprøjtende detonation af makaber lemlæstelse. Ikke uden et stænk af sort humor og med finurlig fokus på en mønt, der triller videre gennem resten af plottet.

Herefter afviger filmen meningsfuldt fra formularen.

Ulykken viser sig nemlig at være en fortidsvision i hovedet på Iris’ barnebarn Stefani (Kaitlyn Santa Juana). Ulykken skete mange år før filmens handling, men Iris overlevede og har sidenhen formået at snyde Døden ved at forskanse sig i et hjemmelavet fort.

Derved har hun beskyttet dem, der skulle dø efter hende i rækkefølgen, og som nu har stiftet familie. Skulle Døden indhente Iris, vil alle efterkommerne ifølge reglerne rykke op på listen. Deraf filmens undertitel, Bloodlines.

Det med ”reglerne” minder om Scream-seriens metasnak om slashergenrens regler for, hvem der vil blive myrdet. Og præcis dét er indfaldsvinklen her i sekseren, sågar med en stor bog, hvor alle Final Destination-seriens regler er skrevet ned.

Filmen er tyve minutter for lang og går af og til død på den ufede måde. Men ellers er der masser at glæde sig over, især de overraskende dødsscener, som ikke skal afsløres her. Kun to ord om sagen: Næsepiercing og barbecue!

Der er tale om en selvstændig efterfølger, som man kan nyde uden at have set de forrige. Dog vil man i så fald ikke få fuldt udbytte af filmens smukkeste indslag, et sidste udkald med seriens ene gennemgående figur, ligsynsmanden William Bludworth.

Han spilles af horrorstjernen Tony Todd, som vi især kender fra Candyman-filmene, og som døde den 6. november sidste år. Final Destination: Bloodlines er dedikeret til ham, og hans monolog i filmen udgør det smukkeste og mest passende farvel fra en skuespiller, siden Desmond Llewelyns sidste scene som Q i Bond-filmen The World Is Not Enough fra 1999.

”Livet er værdifuldt, så nyd hvert sekund!”, hilser Tony Todd, og så er han væk. Sådan skal et elsket filmikon sættes af på endestationen.

Heldet vil ikke være med ret mange af karaktererne i Final Destination-filmene, kun med os tilskuere, der kan nyde deres opfindsomme skæbnespil med 24 billeder i sekundet.

Titel:
Final Destination: Bloodlines

Land:
USA, Canada

År:
2025

Instruktør:
Zach Lipovsky, Adam B. Stein

Manuskript:
Guy Busick, Lori Evans Taylor

Medvirkende:
Kaitlyn Santa Juana, Brec Bassinger, Richard Harmon, Gabrielle Rose, Tony Todd

Spilletid:
110 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
15. maj

Relevante artikler

Biografanmeldelse
03. maj 2024
Death Card

Death Card

Biografanmeldelse
14. juni 2021
Hunter Hunter

Hunter Hunter

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten