Serieanmeldelse
28. jan. 2021
Fie
I DR-serien Fie får man et indblik i livet for influenceren Fie Laursen, der som landets førende reality-kendis har gjort det til sit levebrød at iscenesætte sig selv. Foto | Carl-Johan Zinckernagel

Fie

Fie Laursen. Syg pige, syg serie. Men dog værd at se for sin ubærlighed, indtil seriens skabere selv bliver fanget ind i borderliner-universets selvmodsigelser.

Af Kristian Ditlev Jensen

Fie Laursen er en af de mest kendte influencere i Danmark. Hun har været i gang på stort set alle SoMe-kanaler, siden hun i 2012 medvirkede i Aftenshowet, hvor hun iscenesatte sig selv som mobbeoffer.

Iscenesatte?

Jep. For hun udnyttede omgående den momentane berømmelse til at begynde at blogge om noget helt andet: intetsigende mode og livsstil.

Og så tog det ene ellers det andet.

I en hæsblæsende og langstrakt deroute af reality og venden sig selv på vrangen – hele vejen fra bling-bling og styling og sjovt filter over skamferende plastickirurgi og over-tatovering og selvskade til sugar dating og til sidst sågar porno – har hun hærget sig selv og sit liv for ussel mammon, imens hele Danmarks ungdom vantro betragtede den eksistentielle bilulykke i slowmotion. 

Først da hun henkastet afslører, at et helt kort filmklip af hendes beskidte, bare fødder i højhælede sko kan indbringe 45-50.000 kroner på en lukket pornokanal, forstår man, hvad der driver hende.

Den lille serie Fie er lavet i fire afsnit, hver på bare 28 minutter, så de unge akkurat kan holde fokus. Både håndholdte og fast indstillede dokumentarbilleder i almindelig tv-kvalitet klippes sammen med alt tænkeligt billedskrammel – selfiestick-film, retroklip af Fie som barn, soft porn.

Fie Laursen oplyser beredvilligt i serien, at hun er bipolar og ptsd-patient og ludoman og kokainmisbruger. Men mest åbenlyst lider hun – som hun også selv erkender – af en helt alvorlig borderline-personlighedsforstyrrelse. Hvis man kender den diabolske diagnose og dens symptomer, er den – skal vi sige – let at få øje på.

Den er nemlig hele baggrunden for Fies fascination af reality, online-universet, sladderbladene og så videre. Personer, der er – som det hedder – ”emotionelt ustabile”, er nemlig nogenlunde ens. Deres liv ser også ret ens ud.

Og Fies liv er et helt klassisk borderliner-mareridt.

Serien beskriver én lang svælgen i sort-hvid-tænkning, hvor verden kun består af haters eller fans. Der er en konstant hang til intriger, drama og konflikt, som udløser shitstorms, sager og skandaløs medieomtale – med andre ord uhæmmet opmærksomhed.

Borderline-forstyrrelsen er ikke for ingenting en form for narcissisme. Fies personlighed ser ud til at være uden substans, hun forfølger i hvert fald ikke noget reelt talent, og det er, som om hele personligheden er evigt fluktuerende, oscillerende, søgende.

Med andre ord tom.

Alene at følge hendes udseendes udvikling i billederne fra hele hendes gennemdokumenterede liv, er som at slikke på en forvandlingskugle.

Læber, balder, bryster, kinder, kropsform skifter konstant volumen, farve, form, udseende. Og da hun endelig indlægges på den lukkede afdeling, var dråben, at hun har skamferet sit hår med en saks – faktisk lidt som dengang Britney Spears brød sammen for åbent tæppe.

Serien viser også, på bedste vis, hvordan sjælen er flækket i to, som den ofte er det hos borderlinere.

Hver anden scene er selvbevidst forførelse, æggende bevægelser, vulgært tøj, duck lips og bordel-makeup.

Imellem de billige billeder er der så en slags kontrast-scener, hvor man ser Fie Laursen snacke på nervepiller, sidde med mascarasorte striber af tårer ned over kindernes urene og puffede hud, inden de tørres væk med de for lange ærmer på hyggetrøjen, hun har trukket sig ind i, når hun sidder og kæderyger og tuder og smelter mere og mere psykisk ned hjemme hos sin mor.

Serien er et ganske voldsomt indblik i, hvad der sker, når en psykisk syg, ung kvinde ikke får ordentlig hjælp i tide.

Den viser samtidig en familie, der tror, at de hjælper patienten, når de lader hendes sygdom rase løs, indtil det ender i selvmordsforsøg. Når moren insisterende kører sin egen datter hen til de foredragsarrangementer, som gør Fie mere og mere sindssyg, sidder man faktisk rystet tilbage.

Desværre bliver seriens skabere selv fanget ind i borderliner-universets selvmodsigelser, og de ender med at kopiere det.

Serien bliver nemlig paradoksal og i sidste ende endda pervers. Den er – som Fie selv – forførende, æggende og pornolækker, samtidig med at den åbenlyst svælger i ulykken, som den påstår, at den kun viser frem for at oplyse om psykisk sygdom og tvivlsom moral.

Den viser helt ukritisk, hvad kritikløshed kan føre til. Først i de sidste fem minutter af det sidste afsnit, stilles der spørgsmål ved hele Fie Laursens projekt.

Men da er det desværre for sent.

Titel:
Fie

Land:
Danmark

År:
2021

Redaktionschef:
Ida Munk

Produktionsselskab:
Koncern

Medvirkende:
Fie Laursen

Spilletid:
Fire afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
24. januar på DRTV

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten