Biografanmeldelse
09. nov. 2022
Ferskenlunden i Catalonien
Alle i den store Solé-familie – fra den yngste treårige til den aldrende patriark – knokler med  sidste ferskenhøst, mens de på hver deres måde forsøger at tackle den usikre fremtid. Foto: Avalon

Ferskenlunden i Catalonien

Spansk drama med blændende skuespil er en kærkommen påmindelse om de konsekvenser, det har for mange generationer, når eksistensgrundlag forsvinder.

Af Samina Yasmin Jakobsen

For københavnere, der aldrig har været i nærheden af en mink, er det let at trække på skuldrene ad minkskandalen. Håndteringen var en farce, men skulle det erhverv ikke også dø, og fik de minkfarmere ikke også milliarder i erstatning? 

Det samme kan siges om familien Sol eller Solé på catalansk. 

Det er sørgeligt, at de mister deres ferskenlund. Men solceller er fremtiden, og landejer Pinyol tilbyder endda familien at arbejde på det anlæg, der skal bygges på grunden. De vil faktisk tjene mere i forhold til de lave priser, som de efterhånden får for deres frugt. Så hvad er egentlig problemet? 

Ferskenlunden i Catalonien, der vandt Guldbjørnen på årets Berlinale, viser med stille ro og indlevelse, hvad der er på spil for folk, som mister deres livsværk og livsgrundlag. 

Lige siden den spanske borgerkrig, hvor bedstefarens forældre skjulte landejerne i deres kælder, har familien Solé fået lov til at dyrke familien Pinyols jord. Men uden et skøde er historien ikke meget værd, når den seneste Pinyol vil bygge et solcelleanlæg. 

Den store Solé-familie får sommeren over til at få den sidste ferskenhøst i hus, og alle – fra den yngste treårige til den aldrende patriark – knokler, mens de på hver deres måde forsøger at tackle den usikre fremtid. 

Selv om det kun er instruktør Carla Simóns anden film, er stilen allerede distinkt. Som et spansk sidestykke til italienske Alice Rohrwacher er det neorealistiske fokus lagt på landarbejdere og brydningen mellem de gamle traditioner og den moderne verden. Men hvor Rohrwacher indlejrer magiske elementer i realismen, er Simón mere jordnær og personlig. 

Debutfilmen Sommeren 1993 er baseret på Simóns egen barndom, hvor hun som seksårig mistede begge sine forældre til aids. I opfølgeren Ferskenlunden i Catalonien tager hun os tilbage til det område, hun voksede op i, og viser os de bekymringer, som bønderne lever med. 

Men også hvor fri barndommen er på landet. Børn som kække Iris og tvillingerne Pau og Pere løber rundt dagen lang og vender hjem med pletter på tøjet og snuden fedtet ind i ferskensaft.  

Hos teenagerne Mariona og Roger er frygten for fremtiden mere mærkbar. Introverte Mariona observerer stille forældrenes hyppigere skænderier bag dørkarme og vinduer, mens ældst søn Roger reagerer udad. 

Men det er den ældre generation, der for alvor slår sig på den nye virkelighed. 

Den blide og dybsindige bedstefar Rogelio forsøger at appellere til Pinyol med minder og gaver fra den jord, der har været så værdifuld. Friske figner og solmodne tomater plukkes med omhu, mens Rogelios søn Quimet er mere stovt. 

Da Quimets svoger takker ja til arbejdet med at opsætte solcellepaneler, skaber det en kløft i den ellers så sammentømrede familie.

De små seismiske udslag gør dog ikke, at traktoren holder op med at køre, eller at fersknerne ikke bliver plukket. Høsten skal i hus.

Til tider er historien lige ved at stå i stampe, men den reddes af blændende skuespilpræstationer fra hele ensemblet. Særligt Jordi Pujol Dolcet er fascinerende at følge som Quimet, der som manden i huset bærer hele familiens skæbne på sine skuldre.

Da man endelig får et glimt af det sammenbrud, som lurer under overfladen, står det lysende klart, at det ikke handler om økonomi for Quimet. Det er hele hans selv og slægt, der er ved at blive tilintetgjort sammen med hans levevis.

Det er svært ikke at tænke tilbage på den nylige danske krise, hvor et helt erhverv blev jævnet med jorden. Herhjemme har mange af os glemt, at risikoen for selvmord i Region Nordjylland var så høj, at man aktiverede kriseberedskabet.

Ferskenlunden i Catalonien er en kærkommen påmindelse om de konsekvenser, det har for mange generationer, når traditioner brydes, og eksistensgrundlag forsvinder. Hvad end det drejer sig om en ferskenlund i Catalonien eller en minkfarm i Nordjylland.

Titel:
Ferskenlunden i Catalonien

Originaltitel:
Alcarràs

Land:
Spanien

År:
2022

Instruktør:
Carla Simón

Manuskript:
Carla Siimón, Arnau Vilaró

Medvirkende:
Jordi Pujol Dolcet, Anna Otin, Xénia Roset

Spilletid:
120 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
10. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Ungeren

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten